fbpx

[Podcast #24] Cum să identifici, dar și să previi CANIBALISMUL în rândul cuvintelor cheie?

Numim canibalism situația în care două sau mai multe pagini sunt optimizate după același cuvânt sau frază cheie. Există multe persoane care atunci când își dezvoltă website-ul fac această greșeală în mod conștient sau inconștient. De aceea am ales să vorbim despre efectele ei, dar și modurile în care o putem evita, în cadrul acestui podcast marca Oblyo Digital Agency.

Chiar și în rândul experților SEO, nu puțini sunt cei care consideră că dacă ai mai multe pagini optimizate după exact același cuvânt cheie ai mai multe șanse să obții o poziție bună în Google. Și într-adevăr, la prima vedere, ar părea firesc ca un website care pălăvrăgește încontinuu despre același subiect să fie băgat în seamă mai mult decât unul care doar amintește de el o dată. Dar, în realitate, acest lucru nu este adevărat.

Conform analizelor efectuate de specialiști, optimizarea mai multor pagini după cuvinte cheie identice are de fapt un efect opus decât cel așteptat, iar cei care apelează la această practică, riscă să-și strice website-ul mai mult decât să-l ajute să se ridice.

Motivul pentru care optimizarea mai multor pagini după același cuvânt cheie dăunează din punct de vedere SEO este faptul că atunci când procedezi astfel, ajungi de fapt să concurezi cu propria persoană. Iar asta înseamnă că ambele tale pagini vor obține un click through rate mai mic, mai puțină autoritate și mai puține conversii decât ar avea o singură pagină bine optimizată. Așa s-ar putea descrie în linii mari conceptul de canibalism în relație cu practicile SEO. Dar acesta este doar începutul!

Ce se întâmplă de fapt atunci când cuvintele tale cheie se mănâncă între ele?

Canibalismul în rândul cuvintelor cheie duce la sabotarea unui website prin propriile sale resurse. Din cauza canibalismului, paginile sale ajung să împartă între ele toate elementele care de fapt ar fi putut fi ale unei singure pagini și în loc să devină un website bun, ajunge un website mediocru. Elementele pe care le pot împărți două sau mai multe pagini sunt rata de conversie, rata de click through, precum și autoritatea pe care le-am pomenit deja, dar și link-urile provenite de la alte website-uri, link-urile interne sau, bineînțeles, conținutul.

Când optimizezi două pagini după același cuvânt cheie nici nu demonstrezi motoarelor de căutare că ai cunoștințe vaste în legătură cu un anumit subiect și nici nu îmbunătățești autoritatea propriului website în legătură cu expresia pe care ai folosit-o pentru optimizare.

Ba dimpotrivă, provoci motoarele de căutare să evalueze două pagini ale aceluiași website și să decidă la final care este cea mai bună dintre ele.

De exemplu, dacă ai un website care vinde ciocolată și singurul cuvânt cheie pe care îl targetezi în paginile tale este pur și simplu: ciocolată, transmiți de fapt motoarelor de căutare că fiecare pagină a website-ului tău este doar despre ciocolată la modul general, în loc să spui, așa cum probabil este și în realitate, că este despre ciocolată cu mentă, ciocolată cu căpșuni, ciocolată albă, ciocolată neagră, ciocolată cu lapte, ciocolată de casă etc.

Cele 6 efecte negative ale canibalismului în rândul cuvintelor cheie

Din păcate, toate rezultatele menționate mai sus, a căror cauză este canibalismul dintre cuvintele cheie, conduc la producerea unor evenimente dezastruoase pentru un website. Iar ceea ce este cel mai rău, este faptul că mulți din proprietarii de website-uri nici măcar nu-și dau seama că se întâmplă ceva catastrofal cu website-urile lor.

În general, cei care obișnuiesc să optimizeze mai multe pagini ale unui website după același cuvânt cheie se bucură dacă, de exemplu, website-ul lor ocupă în SERP cea de-a patra și cea de-a cincea poziție. Dar, ei nu își dau seama că, de fapt, dacă în loc de două pagini mediocre ar face una extraordinară, aceasta ar putea ajunge mai sus și, cel mai important, să obțină mai multe conversii.

Consecințele imediate ale canibalismului dintre cuvintele cheie sunt evidente. Acestea încep cu scăderea traficului către un website din cauza obținerii unor locuri inferioare în SERP, se continuă cu poziții fluctuante în SERP și în final conduc la scăderea numărului de conversii și implicit mai puțini bani pentru persoana sau compania care deține website-ul. Iar dacă încă te întrebi de ce canibalismul cuvintelor cheie este atât de periculos, hai să explicăm pe larg, cu subiect și predicat, fiecare efect negativ produs de acesta!

#1 Canibalismul diminuează autoritatea fiecărei pagini

Dacă cuvintele cheie folosite pentru optimizarea a două pagini diferite se mănâncă între ele, atunci, în loc să obții o pagină cu o autoritate mare, din cauza ratei click through care se împarte între cele două, te alegi cu două pagini cu o autoritate moderată. Iar dacă este vorba de mai multe pagini care se luptă pentru același cuvânt cheie, autoritatea lor scade proporțional cu numărul acestora.

În esență, este ca și cum ți-ai face website-ul să se întoarcă împotriva lui însuși și să încerce nu doar să depășească paginile competitorilor din aceeași nișă, ci și pagini din interiorul său. Cu alte cuvinte, declanșezi un război civil.

#2 Canibalismul conduce la diluarea concentrației de link-uri

Dacă este vorba de două pagini bune, inevitabil acestea vor primi și backlink-uri care le vor ajută să-și crească autoritatea. Dar la fel ca în cazul ratei click through, toate aceste backlink-uri, în loc să se ducă către o singură pagină, se vor duce către două sau chiar mai multe.

Același lucru se întâmplă și cu link-urile interne. Pentru a da valoare fiecărei pagini, ar fi bine să folosești texte ancoră și să trimiți cititorii website-ului tău și către alte website-uri al căror conținut să-ți susțină ideile sau să le exemplifice. Pentru a fi bine apreciat de motoarele de căutare, un website nu trebuie niciodată gândit ca un capăt de lume, ci un element important dintr-un sistem cu circuit deschis. Dar atunci când ai două pagini care concurează pentru același cuvânt cheie, în loc să trimiți cititorii către cea mai bună pagină pentru ei, îi vei face să se piardă și să meargă către pagini care nu au la fel de multă relevanță.

#3 Există riscul ca Google să subevalueze pagina mai bună

Cuvintele cheie sunt principalul și cel mai bun mod de a ajuta motoarele de căutare să înțeleagă mai bine despre ce se vorbește într-un articol, o pagină sau un website. Dar când toate paginile arată aproape la fel din punct de vedere al cuvintelor cheie pe care le conțin, există riscul ca Google să supraaprecieze o pagină în care doar explici de exemplu scopul website-ului respectiv și să subaprecieze chiar landing page-ul unde ți-ai postat gama de servicii și prețul lor.

Iar acest lucru, cu toate că poate nu îți va afecta traficul de pe website, cu siguranță va avea un impact negativ asupra numărului de conversii și bineînțeles, asupra cifrei de afaceri a întregului business.

#4 Îți risipești degeaba bugetul de crawl

Păianjenii motoarelor de căutare sau search engine spiders cum sunt numiți acești boți în limba engleză, ajung pe website-ul tău de un anumit număr de ori într-o perioadă fixă de timp. Iar dacă ai două sau mai multe pagini care concurează unele cu altele împotriva aceluiași cuvânt cheie, mărești practic durata de timp între două vizite ale păianjenilor Google pe aceeași pagină.

Astfel, se ajunge în final ca motoarele de căutare să indexeze mai întâi pagini care nu sunt neapărat relevante nici pentru cititori și nici pentru afacerea ta și să lase la urmă pagini de care depinde în mod direct sănătatea business-ului tău.

#5 Mai multe pagini optimizate după același cuvânt cheie dau cititorilor impresia unui conținut subțirel

Nu ai deloc nevoie de o pagină kilometrică în care aceeași idee se repetă la nesfârșit, dar nici de o pagină de câteva paragrafe, care propune o singură idee pe care nu o exploatează până la capăt și cere cititorilor să lectureze și alte pagini pentru a-și lua necesarul de informații.

Când fac o interogare pe Google sau orice alt motor de căutare, cititorii caută pagini care să le ofere un răspuns satisfăcător și cât mai complet. Dacă nu găsesc ceea ce caută pe prima pagină pe care o deschid, asta nu înseamnă că vor căuta la nesfârșit acul în carul cu fân și pe alte pagini ale aceluiași website sperând ca la un moment dat li se va răspunde la ceea ce-i roade, ba dimpotrivă, vor părăsi website-ul care își bate joc de timoul lor și vor căuta unul care să le satisfacă așteptările în cel mai scurt timp posibil.

#6 Cuvintele cheie canibale îți mănâncă și banii

Oricât de ciudat ar suna, cuvintele cheie care se mănâncă între ele nu se limitează doar la atât, ci îți consumă și banii. Dacă îți optimizezi website-ul pe cont propriu, așa cum am spus și mai devreme, paginile unde ai folosit aceste cuvinte îți pot scădea rata de conversie determinându-i pe cititorii tăi să ajungă pe pagina greșită, nu acolo unde ar putea face direct o achiziție.

Dar dacă apelezi la o agenție online și îi ceri să-ți optimizeze două sau mai multe pagini ale website-ului după aceleași cuvinte cheie, pe lângă faptul că pierzi la conversii, îți risipești și bugetul de optimizare. Mai ales atunci când cumperi articole, chiar dacă trei articole mediocre sunt mai ieftine decât unul de calitate superioară, în realitate, pentru efectele sale, cel din urmă este mult mai convenabil.

Cum să tratezi canibalismul în rândul cuvintelor cheie?

Tratarea canibalismului din punct de vedere SEO depinde de factorul care l-a provocat. Dar, din fericire, odată ce ai recunoscut faptul că acest lucru este o problemă și îți afectează website-ul, soluțiile sunt relativ simple și poți să începi să le pui în practică imediat.

De cele mai multe ori, totul este pur și simplu o problemă de organizare. Dar există și cazuri particulare, când este nevoie să tratezi rând pe rând erorile de tip 301 sau să cauți problema în nou createle landing page-uri sau articole. Concret, iată care sunt 5 din cele mai practice soluții de tratare a canibalismului cuvintelor cheie.

#1 Schimbă structura website-ului

O soluție foarte simplă, dar și foarte eficientă de a elimina efectele canisbalismului este identificarea paginii cu cea mai mare autoritate și transformarea ei într-un landing page către care să trimită toate paginile optimizate după variații ale cuvântului cheie pe care îl targetezi.

Revenind la exemplul anterior cu ciocolata, acest landing page, cu o autoritate foarte mare, ar trebui să păstreze ca și cuvânt cheie termenul ciocolată, iar toate paginile cu ciocolată cu mentă, ciocolată cu căpșuni, ciocolată albă, ciocolată neagră, ciocolată cu lapte, ciocolată de casă etc. să trimită către el.

#2 Creează noi landing page-uri

Dacă te afli în situația unui proprietar de website cu multe articole, dar niciunul îndeajuns de bun încât să merite a deveni un landing page ca cel despre care am discutat mai devreme, atunci ar trebui să faci puțină cercetare și să realizezi un landing page care să adune la un loc toate produsele sau serviciile pe care le oferi. În acest caz, pe lângă faptul că îți ajuți cititorii să găsească mai ușor informațiile pe care le căutau atunci când ți-au accesat website-ul, realizezi și o pagină care va câștiga ușor autoritate și, de ce nu, un loc excelent în SERP.

Pentru exemplul nostru cu ciocolata, dacă avem, să spunem, mai multe sortimente de ciocolată cu lapte, am putea să folosim acest cuvânt cheie pentru optimizarea unui nou landing page și să trimitem din acesta către toate paginile cu ciocolată cu lapte și la rândul lor, toate paginile cu ciocolată cu lapte să trimită către el.

#3 Îmbunătățește conținutul website-ului tău

Ai mai multe pagini optimizate după același cuvânt cheie, dar niciuna dintre ele nu este suficient de cuprinzătoare? Atunci combină-le într-o singură pagină unde, atunci când cititorii tăi intră, găsesc răspunsul pe care îl caută fără să mai simtă nevoie de completări.

Ca să înțelegi mai ușor ce trebuie să faci exact, gândește-te din nou la ciocolată și imaginează-ți un site cu mai multe pagini optimizate după acest cuvânt, dar, din care, una prezintă istoria ciocolatei, alta modul ei de fabricare și alta cele mai populare sortimente. Toate acestea, fiind niște subiecte strâns legate între ele, ar fi mai utile explicate și exemplificate într-o singură pagină de tipul celor ale celebrei enciclopedii online: Wikipedia.

#4 Descoperă noi cuvinte cheie

Dacă website-ul tău are deja o mulțime de pagini cu un conținut foarte divers, dar și valoros, iar canibalismul cuvintelor cheie este cauzat doar de neglijența manifestată în momentul alegerii cuvintelor cheie și de o planificare precară, atunci găsește alte cuvinte cheie care să se potrivească la conținutul pe care l-ai compus deja.

Acest lucru nu este atât de dificil precum pare. Tot ce trebuie să faci este să mai citești încă o dată paginile problemă și dacă sunt cu adevărat scrise bine, atunci cu siguranță vei găsi niște cuvinte cheie mai lungi, dar și mai relevante pentru textul lor. Apoi, pe baza acestora,

optimizează datele meta, încarcă fotografii noi cu atribute alt care să conțină cuvintele respective și consolidează rețeaua internă de link-uri făcând ca paginile relevante să trimită către paginile proaspăt (re)optimizate.

#5 Folosește-te de funcția 301 Redirect

Pe cât posibil, este bine să eviți utilizarea redirecționărilor în interiorul website-ului tău. Prea multe redirecționări îți pot afecta website-ul într-un mod negativ și pot scădea viteza lui de încărcare. Dar uneori, în cazuri extreme, acestea sunt și utile dacă ai mai multe pagini care se mănâncă între ele.

Redirecționând paginile cu un conținut slab, dar optimizate după cuvinte cheie identice cu paginile mai stufoase și mai valoroase, obții o singură pagină cu o autoritate mai mare. Dar, repetăm, nu abuza de această funcție și nu o folosi niciodată în alt scop decât pentru tratarea canibalismului în ceea ce privește SEO-ul.

Există situații când se pot folosi și alt tip de soluții care nu implică schimbarea propriu-zisă a conținutului?

Toate cele 5 soluții despre care am discutat mai devreme, rezolvă cu succes majoritatea problemelor cauzate de canibalism și te ajută să dai mai multă valoare propriului website. Dar, acestea sunt utile mai mult în cazul articolelor din blog sau landing page-urilor. Dacă pe de altă parte ai un magazin online și canibalismul cuvintelor cheie este determinat de platforma pe care o folosești pentru managementul conținutului, atunci, ar fi mai bine să procedezi altfel.

Unele platforme de management al conținutului, în cazul magazinelor online, atunci când se construiesc mai multe variații ale aceluiași produs, de exemplu culori sau mărimi diferite, ele realizează câte o pagină diferită pentru fiecare variație în parte. Și astfel, fără să-ți fi dorit acest lucru, te alegi cu trei, patru sau chiar cinci pagini cu un conținut aproape identic, cu excepția unuia sau doar a câtorva cuvinte.

Dacă așa se întâmplă și în cazul platformei pe care o folosești tu, în loc să te complici cu soluțiile explicate mai devreme și să schimbi conținutul, cel mai bine ar fi să împiedici paginile duplicate să se indexeze cu ajutorul fișierului robots.txt sau cu tag-ul <meta name=”robots” content=”noindex”> sau prin link-uri canonice.

Ce trebuie să reții mai exact din acest podcast?

În ziua de azi, chiar dacă nu prea se folosește ca termen, canibalismul există și este foarte des întâlnit în practica SEO. Iar în mod paradoxal, cei care cad în plasa lui sunt tocmai

specialiștii SEO și proprietarii de website-uri care recunosc cât de importantă este optimizarea unui website pentru a face față competiției. Dar problema tuturor victimelor canibalismului este faptul că ele nu înțeleg suficient de bine modul în care funcționează motoarele de căutare în general și Google în particular.

Dar, din fericire, chiar dacă efectele canibalismului sunt grave, ele nu sunt permanente și după cum ai aflat și din acest podcast soluții există! Ideea e doar să ai mintea deschisă, să știi să recunoști o problemă și să faci tot posibilul pentru a o rezolva. Până la podcastul următor te sfătuim să fii atent la planificarea cuvintelor cheie, să creezi întotdeauna conținut original și valoros pentru cititorii tăi, iar dacă este cazul, când vine vorba de optimizare, să colaborezi cu cei mai buni!

Nu uita că Oblyo Digital Agency îți stă la dispoziție cu o gamă largă de servicii în domeniul online, care te pot ajuta să-ți atingi adevăratul potențial.

Call Now Button