[Podcast: #5] Cât de periculos este pentru site-ul dumneavoastră SEO-ul negativ și ce măsuri puteți lua împotriva lui?

cristian iunie 12, 2019 0 Comments

Ați auzit vreodată de SEO negativ? Poate ați aflat vorbindu-se despre el ca despre un monstru mare și negru gata să facă praf site-ul companiei dumneavoastră la care ați muncit atât de mult. Sunt unele persoane, printre care și Matt Cutts, liderul echipei anti spam de la Google, care susțin că SEO-ul negativ nu este ceva de care ar trebui să ne temem. Într-un videoclip lansat pentru a liniști apele, el ne liniștește spunânând că atata timp cât nu este vorba de un site foarte mare, într-un domeniu caracterizat printr-o competiție acerbă, nu avem motive de îngrijorare.

Cu toate acestea, dacă nu puteți să ignorați regresul vizibil al performanțelor site-ului pe care îl administrați și vă gândiți că s-ar putea să fiți victima unui răuvoitor care vă sabotează cu tactici de SEO negativ, sunt șanse mari ca temerile dumneavoastră să fie fondate!

În podcast-ul de astăzi de la Oblyo Digital Agency ne îndreptăm atenția către SEO-ul negativ. În materie de conținut online, acesta este unul din cele mai fierbinți subiecte la ora actuală. De aceea, vom despica firul în patru și vom afla dacă într-adevăr este el o amenințare sau nu și ce soluții avem la îndemână în cazul în care cădem victime unor astfel de practici.

 

Ce înseamnă de fapt SEO negativ?

Când vine vorba de SEO negativ, deoarece mulți dintre noi abia ne-am obișnuit cu conceptul de SEO, ne simțim ca niște elevi de clasa I care au nimerit din greșeală într-o clasă de gimnaziu și sunt obligați să învețe lucruri mult peste puterea lor de înțelegere. Dar să luăm lucrurile cu pas cu pas!

Dacă SEO, sau search engine optimisation, se referă la totalitatea tehnicilor de a îmbunătăți performanțele unui site și a obținerii unui loc mai bun în topurile realizate de motoarele de căutare, SEO-ul negativ poate fi privit exact ca opusul acestui concept. Cu alte cuvinte, SEO-ul negativ se referă la orice încercare de a trage în jos sau a elimina un site din SERP, listele redate în urma interogărilor motoarelor de căutare și de a-i submina autoritatea.

Pentru a ști de ce să vă feriți, este necesar să înțelegeți mecanismul din spatele SEO-ului negativ. Istoria SEO-ului negativ începe cândva în anul 2012 odată cu nașterea update-ului Penguin de la Google.

Încă din primii ani de funcționare, Google a făcut tot posibilul să identifice link-urile suspecte atunci când evalua autoritatea unui site. La început, pentru a fi echitabil, Google pur și simplu nu lua în considerație link-urile cu un aer de spam, dar nici nu penaliza în vreun fel site-urile către care acestea indicau. De aceea, pentru a-și crește autoritatea, administratorii site-urilor obișnuiau să cumpere mii și mii de link-uri, trăgând foloasele pentru cele bune și pur și simplu resemnându-se cu pierderea banilor în legătură cu cele rele.

Deoarece nu era o metodă tocmai naturală de creștere a autorității unui site, achiziția de link-uri intra în categoria black hat SEO. Însă, chiar și pe o planetă unde acest concept coexista cu metodele tradiționale și cinstite de creștere a autorității site-urilor, pentru că nu existau niciun fel de penalități pentru punerea lui în practică, toată lumea era fericită. Dar, în primăvara anului 2012 lucrurile au luat o întorsătură cel puțin curioasă.

Luna aprilie a anului ce a schimbat regulile SEO a dăruit internetului update-ul Penguin. Prin acest update, în încercarea de a oferi doar rezultate cu adevărat valoroase pentru utilizatorii săi, Google a început pentru prima oară să penalizeze site-urile cu un număr mare de link-uri manipulative și de aici s-a răspândit ideea de SEO negativ.

Așa cum îi spune și numele, SEO-ul negativ, influențează în rău autoritatea site-ului dumneavoastră. Cu toate că în general, cei care apelează la această procedură nu acționează direct din interior, există o serie de șiretlicuri de care se folosesc pentru a vă produce pagube. Printre acestea se numără:

1. Fermele de link-uri

2. Duplicarea conținutului

3. Răspândirea știrilor false

4. Click-urile frauduloase

#1 Fermele de link-uri

Algoritmul Google este îndeajuns de inteligent conceput astfel încât să ignore unul sau două link-uri negative către site-ul dumneavoastră. Dar ce se întâmplă când o rețea de site-uri nu chiar ortodoxe arată cu degetul către pagina dumneavoastră?
Înainte de 2012 fermele de link-uri erau rețelele de site-uri folosite în practica black hat SEO. Acestea erau compuse din grupuri de site-uri interconectate care ofereau doritorilor posibilitatea de a achiziționa link-uri în vederea optimizării online și a creșterii autorității propriului site. Dar odată cu apariția update-ului Penguin eficiența link-urilor provenite de la astfel de ferme a scăzut considerabil, iar Google a început să penalizeze site-urile către care fermele făceau trimitere. Cu toate acestea, administratorii acestor ferme au văzut în ele o potențială unealtă care folosită în scopul SEO-ului negativ le putea aduce profituri ca și înainte.

Tot în legătură cu fermele de link-uri, o practică foarte periculoasă pentru victimă și mai mult decât adorată de atacatori, este folosirea aceluiași text ancoră care să trimită la site-ul vizat. În acest caz, cuvintele cheie preferate de practicanții acestei tehnici sunt termeni cu conotație sexuală care sugerează faptul că legătura respectivă conduce către un site cu filme pentru adulți.

Metodă de prevenție

Practic, nu există nicio metodă pentru a preveni atacurile de SEO negativ. Dar, din fericire, odată infectat, SEO-ul negativ este un tip de otravă pentru care există antidont și imediat ce ați descoperit boala, puteți începe tratamentul. Important însă, este să faceți descoperirea numaidecât și să acționați înainte ca infecția să se extindă.

În cazul legăturilor provenite de la fermele de link-uri ceea ce puteți face este să monitorizați periodic numărul legăturilor către site-ul dumneavoastră. SEO SpyGlass de exemplu, vă oferă un raport amănunțit al link-urilor către site-ul pe care îl administrați precum și domeniile unde acestea sunt postate. Raportul constă într-un grafic în care fiecare creștere bruscă care s-a produs fără intervenția dumneavoastră ar trebui să vi se pară suspectă.
Apoi, pentru a verifica dacă fluctuația este într-adevăr un pericol, trebuie să accesați dashboard-ul backlink-urilor, aranjați link-urile în ordine și verificați sursele de unde provin. În cazul în care există link-uri spam care fac rău site-ului dumneavoastră ar trebui să le puteți depista ușor deoarece veți observa aceeași creștere drastică în numărul de link-uri și după această ordonare.

Unul din indiciile care vă ajută să depistați fermele de link-uri este riscul de penalitate aplicat de Google unui anumit site. Valoarea acestuia o veți găsi în SEO SpyGlass sub denumirea de Penalty Risk. Site-urile cu Penalty Risk sunt aproape sigur ferme de link-uri și ca să scăpați de legăturile cu ele le puteți adăuga într-o listă disavow tot cu ajutorul SEO SpyGlass.

#2 Conținutul duplicat

O altă metodă de a pune capăt zilelor unui site este duplicarea conținutului acestuia. În astfel de cazuri, cei care doresc să scadă autoritatea unui site prin penalizarea acestuia de către Google îi copiază conținutul și îl postează în diferite colțuri ale internetului. Când se întâmplă acest lucru, și mai multe site-uri redau cu punct și virgulă aceleași informații, Google indexează pe unul singur dintre ele, ignorându-le total pe restul.
În general, de la lansarea update-ului Panda încoace, varianta preferată de Google este cea indexată prima.

El consideră această variantă cea originală și peste celelalte trece cu vederea. De aceea, mai mult ca sigur, veți răsufla ușurați gândindu-vă că atâta timp cât conținutul vă aparține și a fost postat mai întâi pe site-ul pe care îl dețineți, este imposibil ca cineva să v-o ia înainte. Dar în realitate, timpul de postare diferă de cel de indexare și astfel, dacă unul din site-urile care v-au duplicat conținutul se indexează primul, al dumneavoastră, chiar dacă din punct de vedere cronologic are conținut original, nu va mai fi luat în calcul.

Tactica celor care copiază și repostează conținutul altor site-uri se bazează pe viteză. Ei stau la pândă și vizează conținutul proaspăt postat pe care îl fură înainte ca acesta să fie adăugat în indexul motoarelor de căutare și îl folosesc pe alte site-uri. Astfel, dacă o persoană cu gânduri necurate la adresa site-ului dumneavoastră v-a luat în vizor, fără a acționa corespunzător, munca pentru fiecare nou articol sau pagină se duce imediat pe apa sâmbetei.

Metodă de prevenție

Există o mulțime de site-uri și aplicații care vă pot ajuta să depistați conținutul duplicat. Cea mai populară alegere o reprezintă Copyscape în care tot ce aveți de făcut este să introduceți URL-ul site-ului dumneavoastră și veți afla în doar câteva momente ce alte site-uri vă mai folosesc conținutul.

În cazul în care ați găsit site-uri care vă folosesc conținutul, primul lucru pe care trebuie să-l încercați este de a rezolva conflictul pe cale amiabilă. Mai mult decât rea voință se poate să fie vorba de nepricepere și ignoranță. Până nu de mult, mai ales în țara noastră, în cazul site-urilor de actualități de exemplu, era în vogă pentru cei mai leneși dintre webmasteri practica de a copia conținutul altor domenii și de a-l folosi în nume propriu.

De aceea, locurile în care vă regăsiți conținutul s-ar putea să fie doar site-uri care practicau metoda duplicării înainte ca update-ul Panda să înceapă a-și face treaba și să penalizeze site-urile cu blocuri de text identice. Bineînțeles, faptul că cineva a procedat astfel înainte ca motorul de căutare Google să înceapă să penalizeze, nu reprezintă nicio scuză. Dar cel puțin, dacă nu există dorința de a face rău în mod intenționat, aveți multe șanse ca webmaster-ul trișor să vă asculte și să șteargă conținutul dumneavoastră de pe site-ul lui.

Pe de altă parte, în cazul în care încearcarea de a opri conflinctul înainte să se transforme în război dă greș, Google vă pune la dispoziție raportul privind încălcarea drepturilor de autor cu ajutorul căruia puteți alerta motorul de căutare în legătură cu practicile de concurență neloială și furt.

#3 Știrile false

Bârfa și zvonurile nu sunt niște periculoase doar în viața de zi cu zi, ci și în mediul online. Pentru optimizarea unui site, review-urile cântăresc greu la evaluarea autorității. Un număr mare de review-uri negative face la fel de bine pentru site-ul dumneavoastră, ca bârfa într-o sută de ziare de scandal pentru reputație. În plus, este atât de simplu pentru un competitor gelos sau răuvoitor să înceapă a răspândi știri false despre dumneavoastră încât, dacă din greșeală călcați pe cineva pe coadă, mai mult ca sigur nu se va sfii să o facă.

Principala bătălie cu cei care doresc să vă doboare site-ul se va da în repetate rânduri pe Google. Acolo, folosindu-se de identități false, ei vor posta o mulțime de comentarii și afirmații false pentru a vă păta numele.

O altă tactică murdară este folosirea comunicatelor de presă. Așa cum dumneavoastră folosiți site-urile de comunicate de presă în vederea optimizării propriului site, așa vor fi tentați să acționeze și cei care vor să vă scoată site-ul din competiție. Lansarea unor comunicate anomine, plătite de exemplu printr-o metodă ce nu poate conduce la cel care a efectuat plata, pot fi atât de periculoase încât chiar și cele mai experimentate agenții ce oferă servicii de creștere a reputației online vor avea ceva de furcă pentru a vă curăța numele.

Metodă de prevenție

Indiferent dacă este vorba de review-uri negative sau nu, este absolut necesar să stați cu ochii în patru și cu urechile ciulite pentru a afla tot ce se scrie sau se vorbește despre firma dumneavoastră, mai ales pe Google. Nu toate comentariile care nu vă ridică în slăvi activitatea se rezumă la SEO negativ și pe multe dintre ele chiar este recomandat să le priviți ca pe un feedback sincer cu ajutorul căruia să evoluați.

Dar dacă din senin, fără nicio legătură directă cu evenimentele curente sau activitatea firmei pe care o conduceți, apar pe internet o mulțime de review-uri negative, atunci s-ar putea să fie ceva suspect la mijloc și cineva încearcă să vă răneascăacolo unde vă doare mai tare: site-ul dumneavoastră.

Când numărul de review-uri negative bate la ochi, verificați în Google My Business ce se spune despre firma dumneavoastră. Iar dacă identificați informații false sau eronate eliminați-le urmând pas cu pas următoarele indicații:

1. Deschideți Google Maps și căutați-vă firma completând căsuța de căutare cu numele sau adresa ei;

2. Identificați compania care vă aparție și selectați-o din lista de rezultate redate;

3. În partea stângă, dacă derulați lista, veți puteți vedea un sumar al tuturor Review-urilor primite. Începeți de acolo;

4. Analizați fiecare review în parte, marcați-le pe cele care nu reflectă realitatea și raportați-le.

Este dreptul dumneavoastră să vă apărați împotriva știrilor false și a reclamațiilor nefondate. Tocmai de acea, politica Google susține faptul că nimănui nu-i este permis a posta comentarii în numele altor persoane sau cu scopul de a induce în eroare.

#4 Click-urile frauduloase

Pentru ca site-ul dumneavoastră să crească în rank este foarte important ca vizitatorii să petreacă un anumit timp citind fiecare pagină pe care o deschid. Astfel, Google își dă seama că informația postată de dumneavoastră este relevantă pentru ei și o recomandă mai departe în favoarea celei de pe site-uri mai puțin citite. De asemenea, fiecare cititor care vă părăsește pagina prea devreme, afectează într-o oarecare măsură nivelul de încredere pe care Google a investit-o în site-ul dumneavoastră. Iar odată cu scăderea acestuia, vă va scădea și autoritatea.

Descoperind și acest mecanism pe care se bazează algoritmul Google în evaluarea unui site, amatorii de SEO negativ au profitat de încă un șurub prea lejer și au început să bombardeze cu click-uri frauduloase site-urile pe care au necaz. Astfel, căutând pe Google principalele cuvinte cheie care duc către un site pe care îl vor jos, îi strică imaginea în ochii motorului de căutare accesând site-ul și părăsind-ul imediat, în mod repetat.

Astfel, sărind încoace și încolo, de nenumărate ori, înăuntrul și în afara unui site, Google începe să perceapă site-ul respectiv ca unul al cărui conținut nu prezintă interes. Și deși pare incredibil ca această metodă să dea cu adevărat roade, există experți SEO care susțin că au văzut cu ochii lor cum clienții pe care îi consiliază au avut de suferit de pe urma atacurilor cu click-uri frauduloase.

Metodă de prevenție

O metodă de prevenție împotriva atacurilor cu click-uri frauduloase este descoperirea IP-urilor care lansează atacurile și blocarea lor de pe site-ul dumneavoastră. Simplu și la eficient.

Cine apelează la tactici de SEO negativ?

Poate că vă gândiți de ce și-ar pierde cineva timpul pentru a scoate din joc un site competitor când aceleași ore le-ar putea petrece investind în propriul site, aducându-l pe un loc superior? Dar răspunsul este cum nu se poate mai simplu. Pentru că este mult mai ieftin.

Deschideți o nouă fereastră Google, căutați termenul negative SEOși veți observa că una din primele sugestii de căutare este negative SEO service. Din acest lucru deducem în primul rând faptul că practicile de mai sus sunt cunoscute și folosite, iar în al doilea rând avem certitudinea că există agenții online specializate pe astfel de servicii.

În general, agențiile online care oferă servicii de SEO negativ, pun la dispoziție și pachete de SEO pozitiv. Dar, comparându-le, ne dăm seama imediat de faptul că primele sunt cu mult mai accesibile ca preț decât cele din urmă. Tarifele pentru SEO negativ încep de la doar $5. Și mai mult, cu mai puțin de $150 poți face o comandă de 400,000 de link-uri negativepentru a distrugeun site, metoda preferată de cei care practică SEO negativ rămânând fermele de link-uri.

Deși pentru mulți SEO-ul negativ încă este perceput ca un balaur din basme care nu face ravagii decât dacă intri în poveste, el este o amenințare cum nu se poate mai reală, iar victimele există, cel puțin în mediul online. Un exemplu de site care a căzut pradă acțiunii SEO-ului negativ este WP Bacon. Acest site al cărui conținut se baza în principal pe podcast-uri legate de WordPress a fost atacat peste noapte cu mii de link-uri al căror text ancoră era porn movie.

Cu toate că un număr mare de link-uri este visul oricărui webmaster, în acest caz, WP Bacon a căzut de la înălțime și în doar 10 zile, conform diferitelor surse online, și-a pierdut autoritatea pentru multe din cuvintele cheie care l-au consacrat.

Din fericire însă, povestea are și o parte pozitivă. Severul atac care părea a fi sfârșitul renumitului site, a demonstrat eficiența listelor disavow. Prin folosirea antidotului preparat de echipa anti spam de la Google, WP Bacon a reușit să revină pe pozițiile pentru care a muncit atât de mult.

Cum vă dați seamna că sunteți victima unor practici de SEO negativ?

În loc de încheiere, ne-am gândit că ar fi mai potrivit să rezumăm întreg conținutul podcast-ului de astăzi în câteva paragrafe și să recapitulăm care sunt metodele de a ne da seama dacă suntem sau nu victimele practicilor de SEO negativ.

SEO-ul negativ influențează înainte de toate felul cum Google percepe site-ul dumneavoastră. De aceea, primul pas pe care trebuie să-l faceți pentru a-i verificai starea de sănătate este o interogare pe Google cu numele domeniului pe care îl dețineți.

Deschideți o nouă fereastră Google și introduceți numele site-ului dumneavoastră astfel: domeniu.tdl;

Analizați lista de rezultate și verificați dacă există pagini pe care vă așteptați să le vedeți indexate, dar care nu au fost luate în vizor;

Căutați pagini pe care nu le recunoașteți ca fiind ale site-ului dumneavoastră și verificați dacă sunt sau nu spam;

Încercați noi interogări, de data aceasta folosind numele site-ului și cuvintele cheie care v-au consacrat în domeniul de activitate și apoi verificați dacă există schimbări legate de poziția dumneavoastră în Google.

Dacă în urma acestui scurt test ați observat schimbări drastice în modul de indexare al site-ului dumneavoastră, sunt șanse să fi devenit victima unui atac SEO negativ. Dar pentru a fi 100% convinși și pentru a putea lua măsurile necesare în funcție de problema cu care vă confruntați, puneți în practică cunoștințele acumulate în urma ascultării acestui podcast.

În următorii pași, imediat după interogările pe Google, trebuie să verificați pe rând numărul de link-uri către site, conținutul site-ului, review-urile postate pe Google și nu în ultimul rând, click-urile. Dacă site-ul pe care îl dețineți a trecut cu note maxime la toate aceste patru teste, deocamdată, pentru dumneavoastră, SEO-ul negativ rămâne la stadiu de anti erou din basme și cel puțin pentru moment vă puteți întoarce la SEO-ul pozitiv cu care v-ați obișnuit deja.

 

Call Now Button