[Podcast #29] 8 Lucruri necesare pentru orice strategie SEO
Vrei să dezvolți o strategie SEO aproape perfectă, dar nu știi cu ce să începi? Știai că există o mulțime de lucruri pe care le au în comun strategiile SEO eficiente? Dacă ești curios care este diferența dintre o strategie SEO de succes și una oarecare, ascultă acest podcast marca Oblyo Digital Agency și află care sunt 8 din cele mai importante lucruri atunci când vine vorba despre strategii SEO.
În industria noastră, investim mult timp făcând schimb de experiență unii cu alții și învățându-ne reciproc tactici și idei benefice pentru munca pe care o depunem. Iar acest lucru este extraordinar, însă ar trebui să investim mai mult timp și în dezvoltarea unor strategii SEO personale, ca niște rețete individuale ale succesului, deoarece, în ochii clienților fiecăruia dintre noi, nu punctele comune, ci cele care ne diferențiază sunt principalele criterii de selecție între un specialist sau altul.
De aceea, noi, echipa Oblyo Digital Agency, considerăm că nimic din ceea ce înseamnă SEO nu trebuie copiat ca atare de la un coleg cu mai multă experiență, ci fiecare amănunt trebuie trecut printr-un filtru personal și folosit ca o cărămidă în construcția unei strategii de succes.
Cu alte cuvinte, și cele 8 lucruri despre care vom discuta mai departe, nu sunt singurele lucruri pe care trebuie să le faci, ci doar 8 lucruri pe care le poți considera ca un punct de pornire în construirea unei strategii SEO pe care să te poți baza și care să-ți ofere rezultatele pe care ți le dorești.
Iată despre ce fel de pietre de temelie vorbim!
O hartă a minții, sau mind map, așa cum este ea numită în limba engleză, este mediul perfect pentru construcția unei strategii SEO de la 0. Atunci când alcătuiești o hartă a minții, în principiu, tot ce trebuie să faci este să găsești legătura dintre mai multe categorii, alcătuind un sistem care pornește dintr-un punct focal și se extinde de jur împrejurul acestuia ca o pânză de păianjen. În centru se află în general un termen cu sens larg ca de exemplu: plan de proiect și spre margine categoriile care devin din ce în ce mai specifice, mai granulare.
O hartă a minții nu este o reprezentare vizuală a formei finale a strategiei tale SEO. Când compui o hartă a minții nu trebuie să o alcătuiești cu gândul de a-ți prezenta proiectul cuiva, ci pentru a evita să omiți lucruri importante care îți vor trebui pe parcursul dezvoltării lui.
Cu alte cuvinte, astfel de hărți sunt unelte care te ajută să-ți imaginezi mai bine procesul de gândire a unei strategii SEO și să combini mai multe idei pentru a ajunge în final la un lucru complet, cât mai aproape de perfecțiune. Când ai la îndemână o hartă a minții, este mult mai simplu să dai formă strategiei tale SEO și să o construiești așa cum ai construi un puzzle după o fotografie.
Pentru a-ți compune o hartă minții, poți folosi unelte online ca de exemplu Mind Meister sau, dacă ai răbdare și îți place să scrii de mână, să adopți metoda tradițională ce implică un creion și o hârtie.
Cel mai mare avantaj pe care ți-l oferă o hartă a minții este faptul că te ajută să gândești într-o manieră liberă, deoarece, atunci când ai totul ordonat așternut pe hârtie, nu mai trebuie neapărat să păstrezi ordinea și în mintea ta. Iar când simți că te pierzi sau te abați prea mult de la subiect, trebuie doar să arunci o privire pe harta concepută de tine și astfel vei afla imediat unde ai ajuns și către ce te îndrepți.
Odată ce strategia ta SEO a început să se concretizeze, vei avea nevoie de mai multă substanță și un document mai profesional conceput decât harta minții despre care am vorbit mai devreme.
Reține faptul că orice fel de strategie este de fapt un PLAN!
Acest lucru înseamnă că atunci când îți construiești strategia SEO trebuie să ai în vedere o serie de goluri și acțiuni concrete prin care să îndeplinești aceste goluri. Acțiunile acestea pot fi recurente sau pot depinde unele de altele, astfel încât pentru a îndeplini o parte din ele va trebui mai întâi să duci la buni final cealaltă parte.
Pentru a reprezenta vizual o strategie SEO poți folosi unelte precum: Google Sheets, Workzone, Basecamp, Trello și lista poate continua la nesfârșit. Ceea ce folosești pentru prezentare contează mai puțin. Importantă este metoda de prezentare și cât de bine înțeles poți să te faci.
Când văd o reprezentare vizuală a strategiei tale SEO, oricare din clienții tăi sau orice alte persoane trebuie să își dea seama imediat de următoarele lucruri:
– cine ce responsabilități are;
– care este ordinea task-urilor;
– care task-uri se repetă, care sunt planificate, care se desfășoară chiar acum și care
sunt terminate deja.
3. O înțelegere amplă a companiei
Nu prea contează dacă ești un specialist SEO in-house sau doar colaborezi cu o companie pentru că nevoia de înțelegere a politicii acesteia este exact aceeași atunci când vine vorba de dezvoltarea unei strategii SEO de succes.
Trebuie să cunoști care sunt punctele forte pe care te poți baza ca să oferi strategiei tale cât mai multă valoare, ce tactici se potrivesc cel mai bine identității brandului în cauză și care sunt obstacolele pe care trebuie să le depășești.
Dacă ar fi să facem o listă cu cele mai importante lucruri pe care trebuie să le ai în vedere din acest punct de vedere am include:
– sloganul comercial al serviciilor sau produselor comercializate
Indiferent dacă este vorba de o linie de produse sau un singur produs, trebuie să știi foarte bine CE face compania respectivă să se distingă în rândul companiilor care activează în același domeniu pentru a construi o strategie SEO care să funcționeze cu adevărat. Cunoștințele tale legate de acest subiect vor influența enorm stabilirea audienței, modul în care o vei educa pe aceasta, cuvintele cheie pe care le vei folosi și multe alte lucruri necesare optimizării unui website.
– situația actuală a companiei care deține website-ul pe care vrei să-l optimizezi
Acest lucru este unul din acele lucruri care nu par atât de importante în dezvoltarea unei strategii SEO, cel puțin la început, dar pe măsură ce avansezi cu proiectul tău, cu siguranță te vei lovi din nou și din nou de acest amănunt, până îi dai de capăt. De aceea, pentru a nu te opinti de tot felul de obstacole pe parcurs, fă în așa fel încât lucrurile să fie cât mai clare de la început și încearcă să înțelegi poziția în care se află compania pentru care lucrezi în momentul de față, dar și de unde a plecat și unde urmărește să ajungă.
– viziunea companiei pe care o promovezi
Când construiești o strategie SEO nu este suficient să știi doar care este industria în care activează compania al cărei website îl optimizezi, ci trebuie să mergi mai adânc și să afli exact ce face ca firma respectivă să fie profitabilă, dacă vrei să construiești acel tip de strategie care s-o ajute concret să câștige vizibilitate în cadrul motoarelor de căutare. Sapă adânc în căutarea acelor idei care îți vor ghida obiectivele și dacă nu găsești exact ceea ce îți trebuie în documentația de care dispui, s-ar putea să fie nevoie să te gândești tu singur la o viziune, pentru campaniile tale SEO, care să servească obiectivele pe care ți le-ai stabilit.
4. O înțelegere amplă a audienței
Trebuie să îți cunoști foarte bine audiența în vederea dezvoltării unei strategii SEO de succes și nu există nicio cale să eviți acest lucru. Iar când vorbim despre înțelegerea audienței, nu ne referim doar la cuvintele cheie de care ar putea fi interesați niște potențiali cititori ai website-ului pe care îl optimizezi.
În ceea ce privește audiența, există o serie de lucruri specifice pe care trebuie să le stabilești, ori vorbind direct cu clientul tău, ori creând niște anchete pe care să le adresezi direct audienței și din care să afli:
– Cât de înțelegători sunt cititorii în legătură cu strategiile de marketing?
În calitate de consumator, mai ales dacă este vorba despre niște produse mai rare și care nu sunt absolut necesare traiului de zi cu zi, ca de exemplu: băuturile alcoolice, telefoanele mobile premium, jocurile pe calculator etc. cu siguranță ți-ai dat seama cât de în largul lor sunt experții atunci când vorbesc despre astfel de produse, față de cineva care le cumpără sau poate chiar le vede pentru prima oară. Ei bine, cu toate că la prima vedere acești așa-ziși experți ar părea mai ușor de cucerit decât persoanele care nu au intrat încă în contact cu lucrurile pe care le promovezi, în realitate, cei care știu, sau pretind că știu totul despre un produs, sunt extrem de sensibili la orice tip de publicitate și este cu adevărat o provocare să creezi ceva care să le placă, sau măcar să fie acceptat de majoritatea lor.
– Care este nivelul de cunoștințe al cititorilor?
Când vei scrie textele pentru optimizare, vei vorbi cu audiența ta ca și cum aceasta știe deja totul despre serviciile și produsele pe care le promovezi sau trebuie să faci și puțină educație mai întâi? Cât de mult jargon poți folosi și cât de necesar este el pentru a scrie materiale de calitate?
– Cât de familiari sunt cititorii de industria în care activează firma pe care o reprezinți?
Compania care deține website-ul pe care îl optimizezi este o companie care își vinde produsele și serviciile direct unor consumatori finali sau altor companii? Sunt acești consumatori sau companiile care cumpără direct interesați de industria respectivă sau pur și simplu investesc în produse pentru că au nevoie de ele?
5. Stabilirea unor obiective precise
Pentru ca un obiectiv să fie util în dezvoltarea unei strategii SEO este nevoie ca acesta să fie cât mai clar. De aceea, orice specialist SEO ar trebui să se concentreze în mod special pe KPI (Indicatori Cheie de Performanță).
Da, și tu și noi și oricine altcineva care activează în această industrie a promovării online cu siguranță vrea ca veniturile să crească mai repede decât costurile. Și da, este util să ne stabilim obiective financiare! Dar niciun obiectiv nu este suficient de bun dacă nu se încadrează într-o limită de timp predefinită.
O strategie SEO, ca orice alt tip de strategie, trebuie să aibă niște obiective care să aibă un impact direct asupra companiei pe care o promovează, a direcției și a viitorului ei, dar și asupra modului în care se desfășoară afacerile propriu-zise. Acest lucru poate să presupună link-uri și autoritate, sau ranking-uri ori trafic organic.
Ideea este că fiecare persoană implicată în dezvoltarea strategiei SEO trebuie să cadă de acord asupra acelorași KPI și să știe de ce sunt folosiți indicatorii respectivi și nu alții.
6. Alegerea între trafic și relevanță
Poată că ideea de mai devreme ți se pare puțin ciudată pentru lista noastră deoarece consideri că o strategie SEO de succes trebuie să țină cont în același timp atât de trafic, cât și de relevanță. Și pe de-o parte da, ai perfectă dreptate, deoarece o strategie SEO care nu ține cont de relevanță, chiar dacă pune pe primul loc traficul, este o strategie complet inutilă.
Chiar dacă câștigi trafic de la unii cititori rătăciți pe internet, dacă articolele tale nu sunt cu adevărat relevante pentru ei, conținutul creat de tine este unul de prisos.
Dar în realitate, lucrurile sunt puțin mai complicate de atât. Iată cum stă treaba de fapt:
Argumente pro unei strategii orientate pe obținerea de trafic
– Cu cât câștigi mai mult trafic, cu atât sunt șanse mai mari să obții și link-uri de la cei care îți vizitează website-ul;
– Dacă ai mult trafic înseamnă că sunt șanse ca și oameni care nu au auzit vreodată până acum de tine sau de afacerea ta, să te caute pe internet pentru că află despre ceea ce vinzi de la cei care te-au citit deja;
– Cu cât ai mai mult trafic, statistic vorbind, cu atât vei putea obține rezultate mai bune din punct de vedere SEO;
– Mai mult trafic înseamnă și un număr mai mare de vizitatori relevanți pentru afacerea pe care o conduci, acele persoane care investesc în bunurile și serviciile pe care le promovezi, nu doar îți citesc blogul;
– Nu în ultimul rând, dacă ai mai mult trafic, ai și mai multe șanse ca mesajul tău să ajungă la niște persoane care nu sunt direct interesate de produsele tale, dar s-ar putea să devină interesate ulterior, atunci când află de fapt ce vinzi.
Argumente contra unei strategii orientate pe obținerea de trafic
– Cuvintele cheie care generează mult trafic sunt în general foarte competitive, chiar dacă nu au cine știe ce relevanță. Cele mai ușor de folosit sunt cuvintele cheie care au un potențial mic de a genera trafic organic;
– Din cauza ratelor de conversie mici, cuvintele cheie care generează mult trafic au, din punct de vedere financiar, o valoare foarte redusă;
– Dacă îți bazezi strategia de optimizare doar pe cuvinte care aduc mult trafic, în final, mesajul companiei tale poate ajunge să-și piardă relevanța în ochii clienților.
Argumente pro unei strategii orientate pe relevanță
– Conținutul relevant, chiar dacă nu generează atât de mult trafic, crește rata de conversie deoarece este un conținut care merge direct la țintă;
– Atunci când vrei să scrii articole relevante pentru afacerea ta, nu trebuie să te înhami la cele mai competitive cuvinte cheie, ci poți să optezi pentru orice fel de cuvinte cheie care te reprezintă, fără să-ți mai faci atât de multe griji că nu-ți vei putea întrece competitorii;
– Articolele relevante au un impact psihologic mult mai mare asupra vizitatorii website-ului tău, care, în ultimă instanță s-ar putea să-ți și cumpere produsele;
– Prin conținut relevant obții mai mulți fani;
– Tot conținutul relevant este și cel care îți va aduce link-uri externe cu texte ancoră mult mai naturale decât cele pe care ți le oferă conținutul scris pentru maximizarea traficului.
Argumente contra unei strategii orientate pe relevanță
– Cuvintele cu o relevanță deosebită pentru compania ta pot fi la fel de competitive precum cuvintele cheie care generează mult trafic organic, dacă este vorba de termeni cu rate de conversie foarte mari. De multe ori, mai multă relevanță pentru audiență nu înseamnă în mod necesar că textul este relevant și pentru produsele sau serviciile pe care le prezintă;
– Strategiile SEO bazate pe texte cu relevanță mare sunt în general dificil de scalat, mai ales dacă vrei să nu-ți înstrăinezi audiența pe care website-ul tău o are deja;
– Dacă devii prea concentrat pe o serie limitată de subiecte, s-ar putea ca celor care te citesc să li se pară că brandul tău este limitat în ceea ce privește personalitatea sa.
Este normal să te gândești la audiența ta ca la persoane care în final vor cumpăra produsele pe care le promovezi.
Dar, de asemenea, trebuie să iei în considerare și faptul că cei care îți fac materialele populare sunt de cele mai multe ori influencerii care îți expun articolele unui public mai larg.
Și atunci, apare întrebarea: Pentru cine este bine să scrii: pentru o industrie sau pentru un set de interese?
În general, când spunem interese, ne referim la interesele cititorilor și bineînțeles, ale consumatorilor, iar când spunem industrie, ne gândim la influenceri. Dar, cel mai inteligent lucru este să privești aceste două lucruri nu ca pe două concepte total diferite, ci niște concepte cu anumite lucruri în comun.
Dacă reprezinți o companie ai cărui clienți sunt alte companii, lucrurile stau puțin diferit. Abordarea față de consumatori va rămâne aceeași, ca și în cazul în care scrii pentru niște persoane fizice, dar eticheta influencer are un sens mai larg, incluzând pe lângă influencerii tradiționali și lideri din industria ta sau din industria clienților tăi, ori companii care oferă servicii similare cu ale tale.
Argumente pro unei abordări bazate pe puterea influencerilor
– Atunci când scrii pentru bloggeri, jurnaliști și celelalte persoane care fac parte din industria în care activeszi, ideea este să câștigi cât mai multe link-uri cu o autoritate mare deoarece aceștia dețin la rândul lor website-uri unde pot să-ți prezinte afacerea. Astfel, poți obține o mulțime de avantaje din punct de vedere SEO și implicit autoritate;
– De asemenea, dacă produci conținut dedicat în mod special influencer-ilor, mai mult ca sigur te vei bucura de un succes deosebit și pe rețelele sociale;
– Abordarea bazată pe puterea influencer-ilor poate fi un punct de pornire bun și pentru încheierea unor colaborări, obținerea unor oportunități din care poți câștiga link-uri și chiar parteneriate pe care în prealabil nu le-ai mai avut în vedere până acum.
Argumente contra unei abordări bazate pe puterea influencerilor
– Influencerii care te pot promova unui public mai larg decât o poți face tu prin propriile puteri sunt în general aceeași pe care se bazează și celelalte companii care concurează cu a ta. De aceea, nu de puține ori, poate fi destul de dificil să le atragi atenția;
– Consumatorii produselor și serviciilor pe care le oferi s-ar putea să nu înghită articolele pe care le scrii pentru influenceri și chiar să se simtă îndepărtați de brandul pe care îl iubesc din cauza lor.
Argumente pro unei abordări bazate interesele consumatorilor
– Dacă scrii pentru consumatori, vei căpăta o imagine mai cu picioarele pe pământ în mintea multora din cei care investesc cu adevărat în produsele și serviciile tale;
– De asemenea, dacă vei avea un impact direct asupra vieților consumatorilor produselor și serviciile pe care le oferi scriind direct pentru ei, le vei câștiga mai repede încrederea și astfel ei vor fi determinați să cumpere chiar și mai mult;
– În general, chiar dacă la prima vedere lucrurile par să fie tocmai invers, conținutul scris special pentru consumatori are mai mult potențial să genereze trafic deoarece, când vine vorba de trafic organic, principala sursă este Google, iar acesta favorizează articolele scrise special pentru consumatori, decât cele pentru publicitate.
Argumente contra unei abordări bazate interesele consumatorilor
– Consumatorii foarte rar sunt și autori ai unor website-uri prin intermediul cărora să îți poată oferi link-uri care să te ajute să câștigi autoritate și alte avantaje din punct de vedere SEO;
– Conținutul scris special pentru consumatori nu este un conținut dedicat celor cu experiență, ci mai mult un text introductiv pentru publicul larg, genul de material pe care influencerii îl trec foarte ușor cu vederea.
Alegerea dintre trenduri și subiecte care trec cu succes testul timpului este destul de dificilă.
Numărul subiectelor în trend și al celor veșnic verzi de pe un blog sau orice alt tip de website este întotdeauna invers proporțional.
Cu alte cuvinte, cu cât investești mai multe resurse în documentarea unui tip de subiecte, cu atât vei avea mai puține resurse pentru celălalt tip de subiecte. Și atunci, întrebarea care apare în mod inevitabil, este: cum alegi ce tip de subiecte sunt mai potrivite pentru afacerea ta?
Argumente pro subiectelor în trend
– Dacă te concentrezi pe subiecte în trend, îți va fi mult mai ușor să iei parte la conversațiile care au loc pe rețelele sociale, forumuri etc. și bineînțeles, vei obține și link-uri către materialele tale, lucru care îți va aduce o mulțime de beneficii din punct de vedere SEO, atât pe termen scurt – pentru trafic, cât și pe termen lung – pentru autoritate;
– Dacă scrii bine despre un subiect în trend și ajungi pe primele locuri în SERP, este puțin probabil ca adversarii tăi să ajungă să te depășească deoarece, până realizează ei un material cu potențial atât de mare încât să depășească unul care se bucură deja de un trafic excelent și a primit deja o mulțime de link-uri din partea celor care l-au citat, dispare mai întâi trendul;
– Dacă abordezi subiecte la modă, care nu au fost încă abordate de cele mai mari website-uri care activează în același domeniu ca și tine, vei avea foarte puțină competiție, iar strategia ta SEO se va bucura mai mult de prospețime decât de autoritate, oferind astfel website-ului tău mai multe șanse să se clasifice bine în SERP, chiar dacă nu ai un website puternic.
Argumente contra subiectelor în trend
– Dacă nu ești suficient de selectiv cu subiectele despre care scrii, există șanse foarte mari să alegi aceleași subiecte ca și competitorii tăi și astfel să-ți pierzi șansa de a te clasa cât mai sus în SERP;
– Subiectele la modă îți oferă un boost temporar de trafic. Când privești această abordare pe termen lung, îți dai seama că succesul a apărut și a dispărut exact ca un balon de săpun.
Argumente pro subiectelor veșnic verzi
– Pentru că subiectele veșnic verzi continuă să câștige tot mai mult trafic lună de lună, ele îți permit să crești într-un mod foarte simplu, fără a fi necesar să abordezi o strategie prea complicată, ci pur și simplu să mizezi pe producerea de conținut nou la intervale regulate de timp;
– Pentru că articolele scrise pe baza unor subiecte mereu verzi sunt o sursă recurentă de trafic, ai mai mult timp la dispoziție să le actualizezi și să experimentezi cu ele în fel și chip pentru a le descoperi adevăratul potențial și a le face să fie cât mai productive;
– Din moment ce articolele cu subiecte veșnic verzi sunt scrise în ideea de a rezolva probleme care practic nu vor dispărea niciodată, ai mai multe șanse să obții conversii cu astfel de materiale decât cu cele bazate pe trenduri.
Argumente contra subiectelor în trend
– S-ar putea să fie destul de dificil să atragi atenția influencer-ilor cu un articol veșnic verde fără să folosești în el și informații de ultimă oră precum cele pe care poți să le obții din anchete, experimente sau analize și chiar dacă o faci, până cauți tu elemente actuale pe care să le incluzi în el, cel mai probabil alții au scris articole în trend despre ele și va fi greu să îi depășești. Cu alte cuvinte, beneficiile pe care le oferă articolele cu subiecte în trend autorilor lor sunt de fapt niște obstacole pentru cei care scriu articole veșnic verzi;
– În general, articolele veșnic verzi trebuie să fie mai cuprinzătoare, să aibă adâncime și un conținut cu mult superior articolelor în trend, scrise de cele mai multe ori la repezeală, doar pentru a câștiga primul loc în rubrica de știri. Iar acest lucru presupune utilizarea mai multor resurse, ceea ce nu este posibil chiar pentru orice autor de website sau specialist SEO.
În concluzie
Orice strategie SEO poate beneficia enorm de pe urma acestor opt lucruri despre care am vorbit pe larg în acest podcast și anume:
– harta minții
– reprezentarea vizuală
– înțelegerea companiei
– înțelegerea audienței
– obiectivele precise
– alegerea între trafic și relevanță
– alegerea între influenceri și consumatori
– alegerea între trenduri și subiecte evergreen
Gândește în acest mod următoarea strategie SEO pe care o construiești și vei vedea din proprie experiență utilitatea lor!
Vrei să dezvolți o strategie SEO aproape perfectă, dar nu știi cu ce să începi? Știai că există o mulțime de lucruri pe care le au în comun strategiile SEO eficiente? Dacă ești curios care este diferența dintre o strategie SEO de succes și una oarecare, ascultă acest podcast marca Oblyo Digital Agency și află care sunt 8 din cele mai importante lucruri atunci când vine vorba despre strategii SEO.
În industria noastră, investim mult timp făcând schimb de experiență unii cu alții și învățându-ne reciproc tactici și idei benefice pentru munca pe care o depunem. Iar acest lucru este extraordinar, însă ar trebui să investim mai mult timp și în dezvoltarea unor strategii SEO personale, ca niște rețete individuale ale succesului, deoarece, în ochii clienților fiecăruia dintre noi, nu punctele comune, ci cele care ne diferențiază sunt principalele criterii de selecție între un specialist sau altul.
De aceea, noi, echipa Oblyo Digital Agency, considerăm că nimic din ceea ce înseamnă SEO nu trebuie copiat ca atare de la un coleg cu mai multă experiență, ci fiecare amănunt trebuie trecut printr-un filtru personal și folosit ca o cărămidă în construcția unei strategii de succes.
Cu alte cuvinte, și cele 8 lucruri despre care vom discuta mai departe, nu sunt singurele lucruri pe care trebuie să le faci, ci doar 8 lucruri pe care le poți considera ca un punct de pornire în construirea unei strategii SEO pe care să te poți baza și care să-ți ofere rezultatele pe care ți le dorești.
Iată despre ce fel de pietre de temelie vorbim!
O hartă a minții, sau mind map, așa cum este ea numită în limba engleză, este mediul perfect pentru construcția unei strategii SEO de la 0. Atunci când alcătuiești o hartă a minții, în principiu, tot ce trebuie să faci este să găsești legătura dintre mai multe categorii, alcătuind un sistem care pornește dintr-un punct focal și se extinde de jur împrejurul acestuia ca o pânză de păianjen. În centru se află în general un termen cu sens larg ca de exemplu: plan de proiect și spre margine categoriile care devin din ce în ce mai specifice, mai granulare.
O hartă a minții nu este o reprezentare vizuală a formei finale a strategiei tale SEO. Când compui o hartă a minții nu trebuie să o alcătuiești cu gândul de a-ți prezenta proiectul cuiva, ci pentru a evita să omiți lucruri importante care îți vor trebui pe parcursul dezvoltării lui.
Cu alte cuvinte, astfel de hărți sunt unelte care te ajută să-ți imaginezi mai bine procesul de gândire a unei strategii SEO și să combini mai multe idei pentru a ajunge în final la un lucru complet, cât mai aproape de perfecțiune. Când ai la îndemână o hartă a minții, este mult mai simplu să dai formă strategiei tale SEO și să o construiești așa cum ai construi un puzzle după o fotografie.
Pentru a-ți compune o hartă minții, poți folosi unelte online ca de exemplu Mind Meister sau, dacă ai răbdare și îți place să scrii de mână, să adopți metoda tradițională ce implică un creion și o hârtie.
Cel mai mare avantaj pe care ți-l oferă o hartă a minții este faptul că te ajută să gândești într-o manieră liberă, deoarece, atunci când ai totul ordonat așternut pe hârtie, nu mai trebuie neapărat să păstrezi ordinea și în mintea ta. Iar când simți că te pierzi sau te abați prea mult de la subiect, trebuie doar să arunci o privire pe harta concepută de tine și astfel vei afla imediat unde ai ajuns și către ce te îndrepți.
2. Conturarea unei reprezentări vizuale
Odată ce strategia ta SEO a început să se concretizeze, vei avea nevoie de mai multă substanță și un document mai profesional conceput decât harta minții despre care am vorbit mai devreme.
Reține faptul că orice fel de strategie este de fapt un PLAN!
Acest lucru înseamnă că atunci când îți construiești strategia SEO trebuie să ai în vedere o serie de goluri și acțiuni concrete prin care să îndeplinești aceste goluri. Acțiunile acestea pot fi recurente sau pot depinde unele de altele, astfel încât pentru a îndeplini o parte din ele va trebui mai întâi să duci la buni final cealaltă parte.
Pentru a reprezenta vizual o strategie SEO poți folosi unelte precum: Google Sheets, Workzone, Basecamp, Trello și lista poate continua la nesfârșit. Ceea ce folosești pentru prezentare contează mai puțin. Importantă este metoda de prezentare și cât de bine înțeles poți să te faci.
Când văd o reprezentare vizuală a strategiei tale SEO, oricare din clienții tăi sau orice alte persoane trebuie să își dea seama imediat de următoarele lucruri:
– cine ce responsabilități are;
– care este ordinea task-urilor;
– care task-uri se repetă, care sunt planificate, care se desfășoară chiar acum și care
sunt terminate deja.
3. O înțelegere amplă a companiei
Nu prea contează dacă ești un specialist SEO in-house sau doar colaborezi cu o companie pentru că nevoia de înțelegere a politicii acesteia este exact aceeași atunci când vine vorba de dezvoltarea unei strategii SEO de succes.
Trebuie să cunoști care sunt punctele forte pe care te poți baza ca să oferi strategiei tale cât mai multă valoare, ce tactici se potrivesc cel mai bine identității brandului în cauză și care sunt obstacolele pe care trebuie să le depășești.
Dacă ar fi să facem o listă cu cele mai importante lucruri pe care trebuie să le ai în vedere din acest punct de vedere am include:
– sloganul comercial al serviciilor sau produselor comercializate
Indiferent dacă este vorba de o linie de produse sau un singur produs, trebuie să știi foarte bine CE face compania respectivă să se distingă în rândul companiilor care activează în același domeniu pentru a construi o strategie SEO care să funcționeze cu adevărat. Cunoștințele tale legate de acest subiect vor influența enorm stabilirea audienței, modul în care o vei educa pe aceasta, cuvintele cheie pe care le vei folosi și multe alte lucruri necesare optimizării unui website.
– situația actuală a companiei care deține website-ul pe care vrei să-l optimizezi
Acest lucru este unul din acele lucruri care nu par atât de importante în dezvoltarea unei strategii SEO, cel puțin la început, dar pe măsură ce avansezi cu proiectul tău, cu siguranță te vei lovi din nou și din nou de acest amănunt, până îi dai de capăt. De aceea, pentru a nu te opinti de tot felul de obstacole pe parcurs, fă în așa fel încât lucrurile să fie cât mai clare de la început și încearcă să înțelegi poziția în care se află compania pentru care lucrezi în momentul de față, dar și de unde a plecat și unde urmărește să ajungă.
– viziunea companiei pe care o promovezi
Când construiești o strategie SEO nu este suficient să știi doar care este industria în care activează compania al cărei website îl optimizezi, ci trebuie să mergi mai adânc și să afli exact ce face ca firma respectivă să fie profitabilă, dacă vrei să construiești acel tip de strategie care s-o ajute concret să câștige vizibilitate în cadrul motoarelor de căutare. Sapă adânc în căutarea acelor idei care îți vor ghida obiectivele și dacă nu găsești exact ceea ce îți trebuie în documentația de care dispui, s-ar putea să fie nevoie să te gândești tu singur la o viziune, pentru campaniile tale SEO, care să servească obiectivele pe care ți le-ai stabilit.
4. O înțelegere amplă a audienței
Trebuie să îți cunoști foarte bine audiența în vederea dezvoltării unei strategii SEO de succes și nu există nicio cale să eviți acest lucru. Iar când vorbim despre înțelegerea audienței, nu ne referim doar la cuvintele cheie de care ar putea fi interesați niște potențiali cititori ai website-ului pe care îl optimizezi.
În ceea ce privește audiența, există o serie de lucruri specifice pe care trebuie să le stabilești, ori vorbind direct cu clientul tău, ori creând niște anchete pe care să le adresezi direct audienței și din care să afli:
– Cât de înțelegători sunt cititorii în legătură cu strategiile de marketing?
În calitate de consumator, mai ales dacă este vorba despre niște produse mai rare și care nu sunt absolut necesare traiului de zi cu zi, ca de exemplu: băuturile alcoolice, telefoanele mobile premium, jocurile pe calculator etc. cu siguranță ți-ai dat seama cât de în largul lor sunt experții atunci când vorbesc despre astfel de produse, față de cineva care le cumpără sau poate chiar le vede pentru prima oară. Ei bine, cu toate că la prima vedere acești așa-ziși experți ar părea mai ușor de cucerit decât persoanele care nu au intrat încă în contact cu lucrurile pe care le promovezi, în realitate, cei care știu, sau pretind că știu totul despre un produs, sunt extrem de sensibili la orice tip de publicitate și este cu adevărat o provocare să creezi ceva care să le placă, sau măcar să fie acceptat de majoritatea lor.
– Care este nivelul de cunoștințe al cititorilor?
Când vei scrie textele pentru optimizare, vei vorbi cu audiența ta ca și cum aceasta știe deja totul despre serviciile și produsele pe care le promovezi sau trebuie să faci și puțină educație mai întâi? Cât de mult jargon poți folosi și cât de necesar este el pentru a scrie materiale de calitate?
– Cât de familiari sunt cititorii de industria în care activează firma pe care o reprezinți?
Compania care deține website-ul pe care îl optimizezi este o companie care își vinde produsele și serviciile direct unor consumatori finali sau altor companii? Sunt acești consumatori sau companiile care cumpără direct interesați de industria respectivă sau pur și simplu investesc în produse pentru că au nevoie de ele?
5. Stabilirea unor obiective precise
Pentru ca un obiectiv să fie util în dezvoltarea unei strategii SEO este nevoie ca acesta să fie cât mai clar. De aceea, orice specialist SEO ar trebui să se concentreze în mod special pe KPI (Indicatori Cheie de Performanță).
Da, și tu și noi și oricine altcineva care activează în această industrie a promovării online cu siguranță vrea ca veniturile să crească mai repede decât costurile. Și da, este util să ne stabilim obiective financiare! Dar niciun obiectiv nu este suficient de bun dacă nu se încadrează într-o limită de timp predefinită.
O strategie SEO, ca orice alt tip de strategie, trebuie să aibă niște obiective care să aibă un impact direct asupra companiei pe care o promovează, a direcției și a viitorului ei, dar și asupra modului în care se desfășoară afacerile propriu-zise. Acest lucru poate să presupună link-uri și autoritate, sau ranking-uri ori trafic organic.
Ideea este că fiecare persoană implicată în dezvoltarea strategiei SEO trebuie să cadă de acord asupra acelorași KPI și să știe de ce sunt folosiți indicatorii respectivi și nu alții.
6. Alegerea între trafic și relevanță
Poată că ideea de mai devreme ți se pare puțin ciudată pentru lista noastră deoarece consideri că o strategie SEO de succes trebuie să țină cont în același timp atât de trafic, cât și de relevanță. Și pe de-o parte da, ai perfectă dreptate, deoarece o strategie SEO care nu ține cont de relevanță, chiar dacă pune pe primul loc traficul, este o strategie complet inutilă.
Chiar dacă câștigi trafic de la unii cititori rătăciți pe internet, dacă articolele tale nu sunt cu adevărat relevante pentru ei, conținutul creat de tine este unul de prisos.
Dar în realitate, lucrurile sunt puțin mai complicate de atât. Iată cum stă treaba de fapt:
Argumente pro unei strategii orientate pe obținerea de trafic
– Cu cât câștigi mai mult trafic, cu atât sunt șanse mai mari să obții și link-uri de la cei care îți vizitează website-ul;
– Dacă ai mult trafic înseamnă că sunt șanse ca și oameni care nu au auzit vreodată până acum de tine sau de afacerea ta, să te caute pe internet pentru că află despre ceea ce vinzi de la cei care te-au citit deja;
– Cu cât ai mai mult trafic, statistic vorbind, cu atât vei putea obține rezultate mai bune din punct de vedere SEO;
– Mai mult trafic înseamnă și un număr mai mare de vizitatori relevanți pentru afacerea pe care o conduci, acele persoane care investesc în bunurile și serviciile pe care le promovezi, nu doar îți citesc blogul;
– Nu în ultimul rând, dacă ai mai mult trafic, ai și mai multe șanse ca mesajul tău să ajungă la niște persoane care nu sunt direct interesate de produsele tale, dar s-ar putea să devină interesate ulterior, atunci când află de fapt ce vinzi.
Argumente contra unei strategii orientate pe obținerea de trafic
– Cuvintele cheie care generează mult trafic sunt în general foarte competitive, chiar dacă nu au cine știe ce relevanță. Cele mai ușor de folosit sunt cuvintele cheie care au un potențial mic de a genera trafic organic;
– Din cauza ratelor de conversie mici, cuvintele cheie care generează mult trafic au, din punct de vedere financiar, o valoare foarte redusă;
– Dacă îți bazezi strategia de optimizare doar pe cuvinte care aduc mult trafic, în final, mesajul companiei tale poate ajunge să-și piardă relevanța în ochii clienților.
Argumente pro unei strategii orientate pe relevanță
– Conținutul relevant, chiar dacă nu generează atât de mult trafic, crește rata de conversie deoarece este un conținut care merge direct la țintă;
– Atunci când vrei să scrii articole relevante pentru afacerea ta, nu trebuie să te înhami la cele mai competitive cuvinte cheie, ci poți să optezi pentru orice fel de cuvinte cheie care te reprezintă, fără să-ți mai faci atât de multe griji că nu-ți vei putea întrece competitorii;
– Articolele relevante au un impact psihologic mult mai mare asupra vizitatorii website-ului tău, care, în ultimă instanță s-ar putea să-ți și cumpere produsele;
– Prin conținut relevant obții mai mulți fani;
– Tot conținutul relevant este și cel care îți va aduce link-uri externe cu texte ancoră mult mai naturale decât cele pe care ți le oferă conținutul scris pentru maximizarea traficului.
Argumente contra unei strategii orientate pe relevanță
– Cuvintele cu o relevanță deosebită pentru compania ta pot fi la fel de competitive precum cuvintele cheie care generează mult trafic organic, dacă este vorba de termeni cu rate de conversie foarte mari. De multe ori, mai multă relevanță pentru audiență nu înseamnă în mod necesar că textul este relevant și pentru produsele sau serviciile pe care le prezintă;
– Strategiile SEO bazate pe texte cu relevanță mare sunt în general dificil de scalat, mai ales dacă vrei să nu-ți înstrăinezi audiența pe care website-ul tău o are deja;
– Dacă devii prea concentrat pe o serie limitată de subiecte, s-ar putea ca celor care te citesc să li se pară că brandul tău este limitat în ceea ce privește personalitatea sa.
Este normal să te gândești la audiența ta ca la persoane care în final vor cumpăra produsele pe care le promovezi.
Dar, de asemenea, trebuie să iei în considerare și faptul că cei care îți fac materialele populare sunt de cele mai multe ori influencerii care îți expun articolele unui public mai larg.
Și atunci, apare întrebarea: Pentru cine este bine să scrii: pentru o industrie sau pentru un set de interese?
În general, când spunem interese, ne referim la interesele cititorilor și bineînțeles, ale consumatorilor, iar când spunem industrie, ne gândim la influenceri. Dar, cel mai inteligent lucru este să privești aceste două lucruri nu ca pe două concepte total diferite, ci niște concepte cu anumite lucruri în comun.
Dacă reprezinți o companie ai cărui clienți sunt alte companii, lucrurile stau puțin diferit. Abordarea față de consumatori va rămâne aceeași, ca și în cazul în care scrii pentru niște persoane fizice, dar eticheta influencer are un sens mai larg, incluzând pe lângă influencerii tradiționali și lideri din industria ta sau din industria clienților tăi, ori companii care oferă servicii similare cu ale tale.
Argumente pro unei abordări bazate pe puterea influencerilor
– Atunci când scrii pentru bloggeri, jurnaliști și celelalte persoane care fac parte din industria în care activeszi, ideea este să câștigi cât mai multe link-uri cu o autoritate mare deoarece aceștia dețin la rândul lor website-uri unde pot să-ți prezinte afacerea. Astfel, poți obține o mulțime de avantaje din punct de vedere SEO și implicit autoritate;
– De asemenea, dacă produci conținut dedicat în mod special influencer-ilor, mai mult ca sigur te vei bucura de un succes deosebit și pe rețelele sociale;
– Abordarea bazată pe puterea influencer-ilor poate fi un punct de pornire bun și pentru încheierea unor colaborări, obținerea unor oportunități din care poți câștiga link-uri și chiar parteneriate pe care în prealabil nu le-ai mai avut în vedere până acum.
Argumente contra unei abordări bazate pe puterea influencerilor
– Influencerii care te pot promova unui public mai larg decât o poți face tu prin propriile puteri sunt în general aceeași pe care se bazează și celelalte companii care concurează cu a ta. De aceea, nu de puține ori, poate fi destul de dificil să le atragi atenția;
– Consumatorii produselor și serviciilor pe care le oferi s-ar putea să nu înghită articolele pe care le scrii pentru influenceri și chiar să se simtă îndepărtați de brandul pe care îl iubesc din cauza lor.
Argumente pro unei abordări bazate interesele consumatorilor
– Dacă scrii pentru consumatori, vei căpăta o imagine mai cu picioarele pe pământ în mintea multora din cei care investesc cu adevărat în produsele și serviciile tale;
– De asemenea, dacă vei avea un impact direct asupra vieților consumatorilor produselor și serviciile pe care le oferi scriind direct pentru ei, le vei câștiga mai repede încrederea și astfel ei vor fi determinați să cumpere chiar și mai mult;
– În general, chiar dacă la prima vedere lucrurile par să fie tocmai invers, conținutul scris special pentru consumatori are mai mult potențial să genereze trafic deoarece, când vine vorba de trafic organic, principala sursă este Google, iar acesta favorizează articolele scrise special pentru consumatori, decât cele pentru publicitate.
Argumente contra unei abordări bazate interesele consumatorilor
– Consumatorii foarte rar sunt și autori ai unor website-uri prin intermediul cărora să îți poată oferi link-uri care să te ajute să câștigi autoritate și alte avantaje din punct de vedere SEO;
– Conținutul scris special pentru consumatori nu este un conținut dedicat celor cu experiență, ci mai mult un text introductiv pentru publicul larg, genul de material pe care influencerii îl trec foarte ușor cu vederea.
Alegerea dintre trenduri și subiecte care trec cu succes testul timpului este destul de dificilă.
Numărul subiectelor în trend și al celor veșnic verzi de pe un blog sau orice alt tip de website este întotdeauna invers proporțional.
Cu alte cuvinte, cu cât investești mai multe resurse în documentarea unui tip de subiecte, cu atât vei avea mai puține resurse pentru celălalt tip de subiecte. Și atunci, întrebarea care apare în mod inevitabil, este: cum alegi ce tip de subiecte sunt mai potrivite pentru afacerea ta?
Argumente pro subiectelor în trend
– Dacă te concentrezi pe subiecte în trend, îți va fi mult mai ușor să iei parte la conversațiile care au loc pe rețelele sociale, forumuri etc. și bineînțeles, vei obține și link-uri către materialele tale, lucru care îți va aduce o mulțime de beneficii din punct de vedere SEO, atât pe termen scurt – pentru trafic, cât și pe termen lung – pentru autoritate;
– Dacă scrii bine despre un subiect în trend și ajungi pe primele locuri în SERP, este puțin probabil ca adversarii tăi să ajungă să te depășească deoarece, până realizează ei un material cu potențial atât de mare încât să depășească unul care se bucură deja de un trafic excelent și a primit deja o mulțime de link-uri din partea celor care l-au citat, dispare mai întâi trendul;
– Dacă abordezi subiecte la modă, care nu au fost încă abordate de cele mai mari website-uri care activează în același domeniu ca și tine, vei avea foarte puțină competiție, iar strategia ta SEO se va bucura mai mult de prospețime decât de autoritate, oferind astfel website-ului tău mai multe șanse să se clasifice bine în SERP, chiar dacă nu ai un website puternic.
Argumente contra subiectelor în trend
– Dacă nu ești suficient de selectiv cu subiectele despre care scrii, există șanse foarte mari să alegi aceleași subiecte ca și competitorii tăi și astfel să-ți pierzi șansa de a te clasa cât mai sus în SERP;
– Subiectele la modă îți oferă un boost temporar de trafic. Când privești această abordare pe termen lung, îți dai seama că succesul a apărut și a dispărut exact ca un balon de săpun.
Argumente pro subiectelor veșnic verzi
– Pentru că subiectele veșnic verzi continuă să câștige tot mai mult trafic lună de lună, ele îți permit să crești într-un mod foarte simplu, fără a fi necesar să abordezi o strategie prea complicată, ci pur și simplu să mizezi pe producerea de conținut nou la intervale regulate de timp;
– Pentru că articolele scrise pe baza unor subiecte mereu verzi sunt o sursă recurentă de trafic, ai mai mult timp la dispoziție să le actualizezi și să experimentezi cu ele în fel și chip pentru a le descoperi adevăratul potențial și a le face să fie cât mai productive;
– Din moment ce articolele cu subiecte veșnic verzi sunt scrise în ideea de a rezolva probleme care practic nu vor dispărea niciodată, ai mai multe șanse să obții conversii cu astfel de materiale decât cu cele bazate pe trenduri.
Argumente contra subiectelor în trend
– S-ar putea să fie destul de dificil să atragi atenția influencer-ilor cu un articol veșnic verde fără să folosești în el și informații de ultimă oră precum cele pe care poți să le obții din anchete, experimente sau analize și chiar dacă o faci, până cauți tu elemente actuale pe care să le incluzi în el, cel mai probabil alții au scris articole în trend despre ele și va fi greu să îi depășești. Cu alte cuvinte, beneficiile pe care le oferă articolele cu subiecte în trend autorilor lor sunt de fapt niște obstacole pentru cei care scriu articole veșnic verzi;
– În general, articolele veșnic verzi trebuie să fie mai cuprinzătoare, să aibă adâncime și un conținut cu mult superior articolelor în trend, scrise de cele mai multe ori la repezeală, doar pentru a câștiga primul loc în rubrica de știri. Iar acest lucru presupune utilizarea mai multor resurse, ceea ce nu este posibil chiar pentru orice autor de website sau specialist SEO.
În concluzie
Orice strategie SEO poate beneficia enorm de pe urma acestor opt lucruri despre care am vorbit pe larg în acest podcast și anume:
– harta minții
– reprezentarea vizuală
– înțelegerea companiei
– înțelegerea audienței
– obiectivele precise
– alegerea între trafic și relevanță
– alegerea între influenceri și consumatori
– alegerea între trenduri și subiecte evergreen
Gândește în acest mod următoarea strategie SEO pe care o construiești și vei vedea din proprie experiență utilitatea lor!
Vrei să dezvolți o strategie SEO aproape perfectă, dar nu știi cu ce să începi? Știai că există o mulțime de lucruri pe care le au în comun strategiile SEO eficiente? Dacă ești curios care este diferența dintre o strategie SEO de succes și una oarecare, ascultă acest podcast marca Oblyo Digital Agency și află care sunt 8 din cele mai importante lucruri atunci când vine vorba despre strategii SEO.
În industria noastră, investim mult timp făcând schimb de experiență unii cu alții și învățându-ne reciproc tactici și idei benefice pentru munca pe care o depunem. Iar acest lucru este extraordinar, însă ar trebui să investim mai mult timp și în dezvoltarea unor strategii SEO personale, ca niște rețete individuale ale succesului, deoarece, în ochii clienților fiecăruia dintre noi, nu punctele comune, ci cele care ne diferențiază sunt principalele criterii de selecție între un specialist sau altul.
De aceea, noi, echipa Oblyo Digital Agency, considerăm că nimic din ceea ce înseamnă SEO nu trebuie copiat ca atare de la un coleg cu mai multă experiență, ci fiecare amănunt trebuie trecut printr-un filtru personal și folosit ca o cărămidă în construcția unei strategii de succes.
Cu alte cuvinte, și cele 8 lucruri despre care vom discuta mai departe, nu sunt singurele lucruri pe care trebuie să le faci, ci doar 8 lucruri pe care le poți considera ca un punct de pornire în construirea unei strategii SEO pe care să te poți baza și care să-ți ofere rezultatele pe care ți le dorești.
Iată despre ce fel de pietre de temelie vorbim!
O hartă a minții, sau mind map, așa cum este ea numită în limba engleză, este mediul perfect pentru construcția unei strategii SEO de la 0. Atunci când alcătuiești o hartă a minții, în principiu, tot ce trebuie să faci este să găsești legătura dintre mai multe categorii, alcătuind un sistem care pornește dintr-un punct focal și se extinde de jur împrejurul acestuia ca o pânză de păianjen. În centru se află în general un termen cu sens larg ca de exemplu: plan de proiect și spre margine categoriile care devin din ce în ce mai specifice, mai granulare.
O hartă a minții nu este o reprezentare vizuală a formei finale a strategiei tale SEO. Când compui o hartă a minții nu trebuie să o alcătuiești cu gândul de a-ți prezenta proiectul cuiva, ci pentru a evita să omiți lucruri importante care îți vor trebui pe parcursul dezvoltării lui.
Cu alte cuvinte, astfel de hărți sunt unelte care te ajută să-ți imaginezi mai bine procesul de gândire a unei strategii SEO și să combini mai multe idei pentru a ajunge în final la un lucru complet, cât mai aproape de perfecțiune. Când ai la îndemână o hartă a minții, este mult mai simplu să dai formă strategiei tale SEO și să o construiești așa cum ai construi un puzzle după o fotografie.
Pentru a-ți compune o hartă minții, poți folosi unelte online ca de exemplu Mind Meister sau, dacă ai răbdare și îți place să scrii de mână, să adopți metoda tradițională ce implică un creion și o hârtie.
Cel mai mare avantaj pe care ți-l oferă o hartă a minții este faptul că te ajută să gândești într-o manieră liberă, deoarece, atunci când ai totul ordonat așternut pe hârtie, nu mai trebuie neapărat să păstrezi ordinea și în mintea ta. Iar când simți că te pierzi sau te abați prea mult de la subiect, trebuie doar să arunci o privire pe harta concepută de tine și astfel vei afla imediat unde ai ajuns și către ce te îndrepți.
2. Conturarea unei reprezentări vizuale
Odată ce strategia ta SEO a început să se concretizeze, vei avea nevoie de mai multă substanță și un document mai profesional conceput decât harta minții despre care am vorbit mai devreme.
Reține faptul că orice fel de strategie este de fapt un PLAN!
Acest lucru înseamnă că atunci când îți construiești strategia SEO trebuie să ai în vedere o serie de goluri și acțiuni concrete prin care să îndeplinești aceste goluri. Acțiunile acestea pot fi recurente sau pot depinde unele de altele, astfel încât pentru a îndeplini o parte din ele va trebui mai întâi să duci la buni final cealaltă parte.
Pentru a reprezenta vizual o strategie SEO poți folosi unelte precum: Google Sheets, Workzone, Basecamp, Trello și lista poate continua la nesfârșit. Ceea ce folosești pentru prezentare contează mai puțin. Importantă este metoda de prezentare și cât de bine înțeles poți să te faci.
Când văd o reprezentare vizuală a strategiei tale SEO, oricare din clienții tăi sau orice alte persoane trebuie să își dea seama imediat de următoarele lucruri:
– cine ce responsabilități are;
– care este ordinea task-urilor;
– care task-uri se repetă, care sunt planificate, care se desfășoară chiar acum și care
sunt terminate deja.
3. O înțelegere amplă a companiei
Nu prea contează dacă ești un specialist SEO in-house sau doar colaborezi cu o companie pentru că nevoia de înțelegere a politicii acesteia este exact aceeași atunci când vine vorba de dezvoltarea unei strategii SEO de succes.
Trebuie să cunoști care sunt punctele forte pe care te poți baza ca să oferi strategiei tale cât mai multă valoare, ce tactici se potrivesc cel mai bine identității brandului în cauză și care sunt obstacolele pe care trebuie să le depășești.
Dacă ar fi să facem o listă cu cele mai importante lucruri pe care trebuie să le ai în vedere din acest punct de vedere am include:
– sloganul comercial al serviciilor sau produselor comercializate
Indiferent dacă este vorba de o linie de produse sau un singur produs, trebuie să știi foarte bine CE face compania respectivă să se distingă în rândul companiilor care activează în același domeniu pentru a construi o strategie SEO care să funcționeze cu adevărat. Cunoștințele tale legate de acest subiect vor influența enorm stabilirea audienței, modul în care o vei educa pe aceasta, cuvintele cheie pe care le vei folosi și multe alte lucruri necesare optimizării unui website.
– situația actuală a companiei care deține website-ul pe care vrei să-l optimizezi
Acest lucru este unul din acele lucruri care nu par atât de importante în dezvoltarea unei strategii SEO, cel puțin la început, dar pe măsură ce avansezi cu proiectul tău, cu siguranță te vei lovi din nou și din nou de acest amănunt, până îi dai de capăt. De aceea, pentru a nu te opinti de tot felul de obstacole pe parcurs, fă în așa fel încât lucrurile să fie cât mai clare de la început și încearcă să înțelegi poziția în care se află compania pentru care lucrezi în momentul de față, dar și de unde a plecat și unde urmărește să ajungă.
– viziunea companiei pe care o promovezi
Când construiești o strategie SEO nu este suficient să știi doar care este industria în care activează compania al cărei website îl optimizezi, ci trebuie să mergi mai adânc și să afli exact ce face ca firma respectivă să fie profitabilă, dacă vrei să construiești acel tip de strategie care s-o ajute concret să câștige vizibilitate în cadrul motoarelor de căutare. Sapă adânc în căutarea acelor idei care îți vor ghida obiectivele și dacă nu găsești exact ceea ce îți trebuie în documentația de care dispui, s-ar putea să fie nevoie să te gândești tu singur la o viziune, pentru campaniile tale SEO, care să servească obiectivele pe care ți le-ai stabilit.
4. O înțelegere amplă a audienței
Trebuie să îți cunoști foarte bine audiența în vederea dezvoltării unei strategii SEO de succes și nu există nicio cale să eviți acest lucru. Iar când vorbim despre înțelegerea audienței, nu ne referim doar la cuvintele cheie de care ar putea fi interesați niște potențiali cititori ai website-ului pe care îl optimizezi.
În ceea ce privește audiența, există o serie de lucruri specifice pe care trebuie să le stabilești, ori vorbind direct cu clientul tău, ori creând niște anchete pe care să le adresezi direct audienței și din care să afli:
– Cât de înțelegători sunt cititorii în legătură cu strategiile de marketing?
În calitate de consumator, mai ales dacă este vorba despre niște produse mai rare și care nu sunt absolut necesare traiului de zi cu zi, ca de exemplu: băuturile alcoolice, telefoanele mobile premium, jocurile pe calculator etc. cu siguranță ți-ai dat seama cât de în largul lor sunt experții atunci când vorbesc despre astfel de produse, față de cineva care le cumpără sau poate chiar le vede pentru prima oară. Ei bine, cu toate că la prima vedere acești așa-ziși experți ar părea mai ușor de cucerit decât persoanele care nu au intrat încă în contact cu lucrurile pe care le promovezi, în realitate, cei care știu, sau pretind că știu totul despre un produs, sunt extrem de sensibili la orice tip de publicitate și este cu adevărat o provocare să creezi ceva care să le placă, sau măcar să fie acceptat de majoritatea lor.
– Care este nivelul de cunoștințe al cititorilor?
Când vei scrie textele pentru optimizare, vei vorbi cu audiența ta ca și cum aceasta știe deja totul despre serviciile și produsele pe care le promovezi sau trebuie să faci și puțină educație mai întâi? Cât de mult jargon poți folosi și cât de necesar este el pentru a scrie materiale de calitate?
– Cât de familiari sunt cititorii de industria în care activează firma pe care o reprezinți?
Compania care deține website-ul pe care îl optimizezi este o companie care își vinde produsele și serviciile direct unor consumatori finali sau altor companii? Sunt acești consumatori sau companiile care cumpără direct interesați de industria respectivă sau pur și simplu investesc în produse pentru că au nevoie de ele?
5. Stabilirea unor obiective precise
Pentru ca un obiectiv să fie util în dezvoltarea unei strategii SEO este nevoie ca acesta să fie cât mai clar. De aceea, orice specialist SEO ar trebui să se concentreze în mod special pe KPI (Indicatori Cheie de Performanță).
Da, și tu și noi și oricine altcineva care activează în această industrie a promovării online cu siguranță vrea ca veniturile să crească mai repede decât costurile. Și da, este util să ne stabilim obiective financiare! Dar niciun obiectiv nu este suficient de bun dacă nu se încadrează într-o limită de timp predefinită.
O strategie SEO, ca orice alt tip de strategie, trebuie să aibă niște obiective care să aibă un impact direct asupra companiei pe care o promovează, a direcției și a viitorului ei, dar și asupra modului în care se desfășoară afacerile propriu-zise. Acest lucru poate să presupună link-uri și autoritate, sau ranking-uri ori trafic organic.
Ideea este că fiecare persoană implicată în dezvoltarea strategiei SEO trebuie să cadă de acord asupra acelorași KPI și să știe de ce sunt folosiți indicatorii respectivi și nu alții.
6. Alegerea între trafic și relevanță
Poată că ideea de mai devreme ți se pare puțin ciudată pentru lista noastră deoarece consideri că o strategie SEO de succes trebuie să țină cont în același timp atât de trafic, cât și de relevanță. Și pe de-o parte da, ai perfectă dreptate, deoarece o strategie SEO care nu ține cont de relevanță, chiar dacă pune pe primul loc traficul, este o strategie complet inutilă.
Chiar dacă câștigi trafic de la unii cititori rătăciți pe internet, dacă articolele tale nu sunt cu adevărat relevante pentru ei, conținutul creat de tine este unul de prisos.
Dar în realitate, lucrurile sunt puțin mai complicate de atât. Iată cum stă treaba de fapt:
Argumente pro unei strategii orientate pe obținerea de trafic
– Cu cât câștigi mai mult trafic, cu atât sunt șanse mai mari să obții și link-uri de la cei care îți vizitează website-ul;
– Dacă ai mult trafic înseamnă că sunt șanse ca și oameni care nu au auzit vreodată până acum de tine sau de afacerea ta, să te caute pe internet pentru că află despre ceea ce vinzi de la cei care te-au citit deja;
– Cu cât ai mai mult trafic, statistic vorbind, cu atât vei putea obține rezultate mai bune din punct de vedere SEO;
– Mai mult trafic înseamnă și un număr mai mare de vizitatori relevanți pentru afacerea pe care o conduci, acele persoane care investesc în bunurile și serviciile pe care le promovezi, nu doar îți citesc blogul;
– Nu în ultimul rând, dacă ai mai mult trafic, ai și mai multe șanse ca mesajul tău să ajungă la niște persoane care nu sunt direct interesate de produsele tale, dar s-ar putea să devină interesate ulterior, atunci când află de fapt ce vinzi.
Argumente contra unei strategii orientate pe obținerea de trafic
– Cuvintele cheie care generează mult trafic sunt în general foarte competitive, chiar dacă nu au cine știe ce relevanță. Cele mai ușor de folosit sunt cuvintele cheie care au un potențial mic de a genera trafic organic;
– Din cauza ratelor de conversie mici, cuvintele cheie care generează mult trafic au, din punct de vedere financiar, o valoare foarte redusă;
– Dacă îți bazezi strategia de optimizare doar pe cuvinte care aduc mult trafic, în final, mesajul companiei tale poate ajunge să-și piardă relevanța în ochii clienților.
Argumente pro unei strategii orientate pe relevanță
– Conținutul relevant, chiar dacă nu generează atât de mult trafic, crește rata de conversie deoarece este un conținut care merge direct la țintă;
– Atunci când vrei să scrii articole relevante pentru afacerea ta, nu trebuie să te înhami la cele mai competitive cuvinte cheie, ci poți să optezi pentru orice fel de cuvinte cheie care te reprezintă, fără să-ți mai faci atât de multe griji că nu-ți vei putea întrece competitorii;
– Articolele relevante au un impact psihologic mult mai mare asupra vizitatorii website-ului tău, care, în ultimă instanță s-ar putea să-ți și cumpere produsele;
– Prin conținut relevant obții mai mulți fani;
– Tot conținutul relevant este și cel care îți va aduce link-uri externe cu texte ancoră mult mai naturale decât cele pe care ți le oferă conținutul scris pentru maximizarea traficului.
Argumente contra unei strategii orientate pe relevanță
– Cuvintele cu o relevanță deosebită pentru compania ta pot fi la fel de competitive precum cuvintele cheie care generează mult trafic organic, dacă este vorba de termeni cu rate de conversie foarte mari. De multe ori, mai multă relevanță pentru audiență nu înseamnă în mod necesar că textul este relevant și pentru produsele sau serviciile pe care le prezintă;
– Strategiile SEO bazate pe texte cu relevanță mare sunt în general dificil de scalat, mai ales dacă vrei să nu-ți înstrăinezi audiența pe care website-ul tău o are deja;
– Dacă devii prea concentrat pe o serie limitată de subiecte, s-ar putea ca celor care te citesc să li se pară că brandul tău este limitat în ceea ce privește personalitatea sa.
Este normal să te gândești la audiența ta ca la persoane care în final vor cumpăra produsele pe care le promovezi.
Dar, de asemenea, trebuie să iei în considerare și faptul că cei care îți fac materialele populare sunt de cele mai multe ori influencerii care îți expun articolele unui public mai larg.
Și atunci, apare întrebarea: Pentru cine este bine să scrii: pentru o industrie sau pentru un set de interese?
În general, când spunem interese, ne referim la interesele cititorilor și bineînțeles, ale consumatorilor, iar când spunem industrie, ne gândim la influenceri. Dar, cel mai inteligent lucru este să privești aceste două lucruri nu ca pe două concepte total diferite, ci niște concepte cu anumite lucruri în comun.
Dacă reprezinți o companie ai cărui clienți sunt alte companii, lucrurile stau puțin diferit. Abordarea față de consumatori va rămâne aceeași, ca și în cazul în care scrii pentru niște persoane fizice, dar eticheta influencer are un sens mai larg, incluzând pe lângă influencerii tradiționali și lideri din industria ta sau din industria clienților tăi, ori companii care oferă servicii similare cu ale tale.
Argumente pro unei abordări bazate pe puterea influencerilor
– Atunci când scrii pentru bloggeri, jurnaliști și celelalte persoane care fac parte din industria în care activeszi, ideea este să câștigi cât mai multe link-uri cu o autoritate mare deoarece aceștia dețin la rândul lor website-uri unde pot să-ți prezinte afacerea. Astfel, poți obține o mulțime de avantaje din punct de vedere SEO și implicit autoritate;
– De asemenea, dacă produci conținut dedicat în mod special influencer-ilor, mai mult ca sigur te vei bucura de un succes deosebit și pe rețelele sociale;
– Abordarea bazată pe puterea influencer-ilor poate fi un punct de pornire bun și pentru încheierea unor colaborări, obținerea unor oportunități din care poți câștiga link-uri și chiar parteneriate pe care în prealabil nu le-ai mai avut în vedere până acum.
Argumente contra unei abordări bazate pe puterea influencerilor
– Influencerii care te pot promova unui public mai larg decât o poți face tu prin propriile puteri sunt în general aceeași pe care se bazează și celelalte companii care concurează cu a ta. De aceea, nu de puține ori, poate fi destul de dificil să le atragi atenția;
– Consumatorii produselor și serviciilor pe care le oferi s-ar putea să nu înghită articolele pe care le scrii pentru influenceri și chiar să se simtă îndepărtați de brandul pe care îl iubesc din cauza lor.
Argumente pro unei abordări bazate interesele consumatorilor
– Dacă scrii pentru consumatori, vei căpăta o imagine mai cu picioarele pe pământ în mintea multora din cei care investesc cu adevărat în produsele și serviciile tale;
– De asemenea, dacă vei avea un impact direct asupra vieților consumatorilor produselor și serviciile pe care le oferi scriind direct pentru ei, le vei câștiga mai repede încrederea și astfel ei vor fi determinați să cumpere chiar și mai mult;
– În general, chiar dacă la prima vedere lucrurile par să fie tocmai invers, conținutul scris special pentru consumatori are mai mult potențial să genereze trafic deoarece, când vine vorba de trafic organic, principala sursă este Google, iar acesta favorizează articolele scrise special pentru consumatori, decât cele pentru publicitate.
Argumente contra unei abordări bazate interesele consumatorilor
– Consumatorii foarte rar sunt și autori ai unor website-uri prin intermediul cărora să îți poată oferi link-uri care să te ajute să câștigi autoritate și alte avantaje din punct de vedere SEO;
– Conținutul scris special pentru consumatori nu este un conținut dedicat celor cu experiență, ci mai mult un text introductiv pentru publicul larg, genul de material pe care influencerii îl trec foarte ușor cu vederea.
Alegerea dintre trenduri și subiecte care trec cu succes testul timpului este destul de dificilă.
Numărul subiectelor în trend și al celor veșnic verzi de pe un blog sau orice alt tip de website este întotdeauna invers proporțional.
Cu alte cuvinte, cu cât investești mai multe resurse în documentarea unui tip de subiecte, cu atât vei avea mai puține resurse pentru celălalt tip de subiecte. Și atunci, întrebarea care apare în mod inevitabil, este: cum alegi ce tip de subiecte sunt mai potrivite pentru afacerea ta?
Argumente pro subiectelor în trend
– Dacă te concentrezi pe subiecte în trend, îți va fi mult mai ușor să iei parte la conversațiile care au loc pe rețelele sociale, forumuri etc. și bineînțeles, vei obține și link-uri către materialele tale, lucru care îți va aduce o mulțime de beneficii din punct de vedere SEO, atât pe termen scurt – pentru trafic, cât și pe termen lung – pentru autoritate;
– Dacă scrii bine despre un subiect în trend și ajungi pe primele locuri în SERP, este puțin probabil ca adversarii tăi să ajungă să te depășească deoarece, până realizează ei un material cu potențial atât de mare încât să depășească unul care se bucură deja de un trafic excelent și a primit deja o mulțime de link-uri din partea celor care l-au citat, dispare mai întâi trendul;
– Dacă abordezi subiecte la modă, care nu au fost încă abordate de cele mai mari website-uri care activează în același domeniu ca și tine, vei avea foarte puțină competiție, iar strategia ta SEO se va bucura mai mult de prospețime decât de autoritate, oferind astfel website-ului tău mai multe șanse să se clasifice bine în SERP, chiar dacă nu ai un website puternic.
Argumente contra subiectelor în trend
– Dacă nu ești suficient de selectiv cu subiectele despre care scrii, există șanse foarte mari să alegi aceleași subiecte ca și competitorii tăi și astfel să-ți pierzi șansa de a te clasa cât mai sus în SERP;
– Subiectele la modă îți oferă un boost temporar de trafic. Când privești această abordare pe termen lung, îți dai seama că succesul a apărut și a dispărut exact ca un balon de săpun.
Argumente pro subiectelor veșnic verzi
– Pentru că subiectele veșnic verzi continuă să câștige tot mai mult trafic lună de lună, ele îți permit să crești într-un mod foarte simplu, fără a fi necesar să abordezi o strategie prea complicată, ci pur și simplu să mizezi pe producerea de conținut nou la intervale regulate de timp;
– Pentru că articolele scrise pe baza unor subiecte mereu verzi sunt o sursă recurentă de trafic, ai mai mult timp la dispoziție să le actualizezi și să experimentezi cu ele în fel și chip pentru a le descoperi adevăratul potențial și a le face să fie cât mai productive;
– Din moment ce articolele cu subiecte veșnic verzi sunt scrise în ideea de a rezolva probleme care practic nu vor dispărea niciodată, ai mai multe șanse să obții conversii cu astfel de materiale decât cu cele bazate pe trenduri.
Argumente contra subiectelor în trend
– S-ar putea să fie destul de dificil să atragi atenția influencer-ilor cu un articol veșnic verde fără să folosești în el și informații de ultimă oră precum cele pe care poți să le obții din anchete, experimente sau analize și chiar dacă o faci, până cauți tu elemente actuale pe care să le incluzi în el, cel mai probabil alții au scris articole în trend despre ele și va fi greu să îi depășești. Cu alte cuvinte, beneficiile pe care le oferă articolele cu subiecte în trend autorilor lor sunt de fapt niște obstacole pentru cei care scriu articole veșnic verzi;
– În general, articolele veșnic verzi trebuie să fie mai cuprinzătoare, să aibă adâncime și un conținut cu mult superior articolelor în trend, scrise de cele mai multe ori la repezeală, doar pentru a câștiga primul loc în rubrica de știri. Iar acest lucru presupune utilizarea mai multor resurse, ceea ce nu este posibil chiar pentru orice autor de website sau specialist SEO.
În concluzie
Orice strategie SEO poate beneficia enorm de pe urma acestor opt lucruri despre care am vorbit pe larg în acest podcast și anume:
– harta minții
– reprezentarea vizuală
– înțelegerea companiei
– înțelegerea audienței
– obiectivele precise
– alegerea între trafic și relevanță
– alegerea între influenceri și consumatori
– alegerea între trenduri și subiecte evergreen
Gândește în acest mod următoarea strategie SEO pe care o construiești și vei vedea din proprie experiență utilitatea lor!