[Podcast: #17] După ce factori ne construim strategia SEO în anul 2020? Partea a III-a
Bună ziua și bine v-am găsit la cea de-a treia parte a seriei de podcasturi marca Oblyo Digital Agency în care discutăm totul despre factorii care influențează locul unui site în SERP. Analizând fiecare din acești factori scopul nostru este să obținem o imagine clară asupra criteriilor de optimizare după care vom alcătui o strategie de succes în anul ce urmează. Până acum am luat în calcul:
- Factori legați de domeniu;
- Factori legați de structura site-ului;
- Factori legați de conținut;
- Factori bazați pe interacțiunea cu utilizatorii.
Luând în parte fiecare aspect al factorilor de mai sus am vorbit despre strategii de optimizare bazate mituri, dar și elemente a căror importanță este neglijată la prima vedere de mulți webmasteri, dar care fac diferența între un site cu performanțe bune și unul cu performanțe extraordinare.
În continuare, în cea din urmă parte a acestei serii, vom aduce în prim plan importanța:
- Elementelor de securitate;
- Link-urilor.
Să începem!
#1 HTTPS
Securitatea a fost și esge de multă vreme pentru Google una din principalele griji. Ca și în toate celelalte acțiuni ale sale, experiența utilizatorilor reprezintă cel mai important criteriu pe baza căruia motorul de căutare își dezvoltă strategia de implementare a algoritmilor săi și transformarea certificatului SSL într-un factor de stabilire a topurilor din SERP era doar o chestiune de timp.
Încă din anul 2014 existența unui certificat SSL valid contează pentru redarea unui site în SERP și chiar dacă nu este un factor decisiv, acesta face diferența, dacă simplificăm din nou lucrurile și ne referim la site-uri aproape identice din punct de vedere al valorii conținutului.
Fără îndoială, indiferent de ce factor ar fi vorba, conținutul rămâne cel mai important criteriu după care Google judecă un site. Dar dacă presupunem că ne confruntăm cu două companii rivale care apelează la același creator de conținut și primesc în schimb servicii similare din punct de vedere calitativ, diferența dintre cele două va reieși din micile detalii precum certificatul amintit mai devreme, existența cuvintelor cheie în meta titluri, domeniul potrivit pentru limba în care este executat site-ul și așa mai departe. Niciunul din aceste elemente nu pot concura în lipsă de conținut valoros cu un site care mizează pe dezvoltarea calității articolelor. În schimb, întotdeauna când vorbim despre site-uri cu aceeași valoare pentru utilizatori, aceste mici detalii fac diferența între câștig și remiză.
#2 Locația serverului
Chiar Matt Cutts este una din persoanele cheie de la Google care a vorbit despre importanța adresei serverului gazdă pentru afișarea unui site în SERP. Ca și domeniul .ro, .ru, .uk, .fr, .it și așa mai departe, locația serverului face adevărate minuni dacă este una din aceeași țară cu publicul țintă, mai ales când este vorba de un loc foarte competitiv în SERP.
Așa cum am spus și mai sus, un site cu conținut bun este un site care va obține performanțe extraordinare indiferent unde se află, așa că dacă deja sunteți văzuți bine de Google nu are rost să vă bateți capul cu mutarea. Dar pe de altă parte, dacă abia de acum încolo vă lansați site-ul, recomandarea noastră este să faceți totul bine de la început ca să nu vi se pară că aveți un dezavantaj pe urmă.
#3 Viteza de încărcare a site-ului
Viteza de încărcare a unui site a fost și este în continuare un factor extrem de important pentru optimizare. Cu toate acestea, motorul de căutare s-a concentrat până acum mai mult pe modul de afișare al site-ului pe desktop decât pe terminalele mobile. Totuși, deoarece preferințele utilizatorilor s-au schimbat drastic în ultima vreme și cei mai mulți preferă telefonul sau tabletele în locul laptopurilor sau computerelor tradiționale, Google a anunțat oficial în luna iulie a anului trecut că va include viteza de încărcare a site-urilor pe terminalele mobile în rândul factorilor importanți pentru optimizare.
Studiile arată că majoritatea utilizatorilor motoarelor de căutare pe terminalele mobile renunță la a mai accesa un site dacă durata de încărcare a acestuia este mai mare de 3 secunde. De aceea, chiar dacă aveți un site cu performanțe bune în SERP când îl accesați de pe desktop, nu vă așteptați la aceleași rezultate dacă site-ului îi ia mult să se încarce pe mobil. De asemenea, dacă ați observat diferențe între paginile motoarele de căutare afișate pe desktop și cele de pe mobil, acestea au ca principală cauză viteza de încărcare a site-ului.
Pentru a îmbunătăți viteza unui site atât pe mobil cât și pe desktop, începeți prin a elimina toate plugin-urile pe care nu le folosiți, schimbarea temei cu una care se încarcă mai ușor și reducerea dimensiunilor imaginilor și videoclipurilor postate. Chiar și aceste simple detalii vor face o diferență drastică în viteza de încărcare a site-ului.
#4 Optimizarea pentru terminalele mobile
Nu este destul ca viteza de încărcare a unui site să fie la fel de bună pe mobil ca și pe desktop, ci la fel de important este și ca layout-ul acestuia pe terminalul mobil să arate bine și să fie ușor de folosit pentru vizitatori.
Astfel, dacă aveți o temă care nu permite afișarea site-ului dumneavoastră pe un terminal mobil, cea mai eficientă și mai rapidă soluție este să o schimbați în totalitate decât să-i optimizați fiecare element în parte. De asemenea, dacă strategia firmei dumneavoastră este orientată spre obținerea de profit și maximizarea cifrei de afaceri, nu trebuie să mai amânați niciun minut optimizarea paginii pentru terminalele mobile deoarece fiecare utilizator al motoarelor de căutare care accesează site-ul competiției în schimbul site-ului dumneavoastră este un potențial client pe care l-ați pierdut din start.
#5 AMP
Accelerated Mobile Pages sunt versiuni ale paginilor unui site mai simple din punct de vedere al codurilor html. De aceea se încarcă mai repede și pentru multă vreme au fost considerate un factor decisiv pentru alcătuirea topurilor din SERP. În realitate însă, existența unei astfel de versiuni a site-ului aduce un beneficiu real atunci când se urmărește apariția acestuia pe paginile de știri. În alte condiții, cel puțin la momentul actual, o pagină normală indexată în Google și care se vede bine atât pe desktop cât și pe mobil poate avea aceleași rezultate ca o copie AMP.
Pe de altă parte, plugin-ul AMP poate fi privit ca o unealtă eficientă folosită în vederea monetizării unui site de către cei care urmăresc să câștige din reclame AdSense. O implementare corectă a codurilor AdSense în plugin-ul AMP poate face ca reclamele să apară mai rapid pe telefon în cazul acestor copii, decât pe paginile obișnuite și astfel se îmbunătățește expunerea și implicit șansele obținerii de venit.
#1 Numărul de link-uri către site
Numărul de link-uri către un site întotdeauna a fost un factor important de evaluare al motoarelor de căutare. Original conta acest număr doar din punct de vedere cantitativ, dar acum, se pun la socoteală doar link-urile calitative, de pe site-uri cu autoritate mare.
Au apus demult zilele de glorie ale fermelor de link-uri care puteau ridica un site doar în schimbul a câtorva dolari și încă o veste bună este aceea că acum nu mai contează atât de mult nici spamul provocat intenționat de cei care vor să îngenuncheze un site, trimițând către el legături din surse îndoielnice.
Cu alte cuvinte, decât să vă îngrijorați pentru numărul de link-uri care arată spre site-ul dumneavoastră, gândiți-vă mai bine dacă printre acele link-uri există și link-uri din surse calitative sau cum să vă construiți de acum încolo o strategie inteligentă de link building.
#2 Numărul de link-uri din surse de calitate
Când un site cu autoritate mare indică către un alt site cu o autoritate mai mică, dar din aceeași nișă, o parte din autoritatea primului se transferă și la cel de-al doilea ridicând-o. De aceea considerați întotdeauna mult mai valoros un link către site-ul dumneavoastră pe un site cu autoritate mare, decât 10 link-uri pe site-uri cu aceeași autoritate ca pagina pe care o administrați sau chiar mai mică.
Pentru a obține link-uri de calitate există două metode. Ori prin dezvoltarea site-ului dumneavoastră și crearea unui conținut de o valoare excepțională pe care cei din aceeași nișă să-l considere relevant și să-l citeze pe site-urile lor; Ori prin contractarea diferitelor site-uri cu autoritate mare care să vă permită postarea unui material de calitate care să indice către site-ul dumneavoastră.
Indiferent de metoda aleasă, dacă aveți nevoie de ajutor, vă punem la dispoziție servicii SEO prin care să vă dezvoltați site-ul cu ajutorul conținutului personalizat creat de agenția Oblyo exact pe limba clienților dumneavoastră pe care îl puteți folosi apoi în scopul dezvoltării propriului site sau ca advertorial pe unul din site-urile relevante nișei în care activați, din portofoliul nostru.
#3 Textul ancoră al fiecărui link
Cei mai mulți webmasteri atunci când solicită servicii de optimizare și urmăresc obținerea de link-uri relevante pe site-uri cu autoritate mare, cer în general ca aceste link-uri să fie plasate exact pe cuvintele cheie după care este optimizat site-ul în cauză. Și pe de-o parte, au dreptate! Google privește textele ancora ca un indiciu important cu privire la conținutul site-ului din spatele lor.
Astfel, pentru motoarele de căutare un text ancoră poate fi mai folositor în aflarea scopului unui site decât descrierea propriu-zisă a site-ului. De aceea tratează într-un mod cu totul special textele ancoră.
Pe de altă parte, dacă vă faceți timp și citiți cu atenție politica Google, veți observa că motorul de căutare descurajează plasarea nenaturală de texte ancoră într-un paragraf și dacă nu sunteți atent la modul de redactare al unui advertorial, acesta vă poate face mai mult rău decât bine.
Un exemplu negativ de plasare a textelor ancoră este următorul segment. Considerați că în spatele fiecărui cuvânt accentuat se află link-uri către un site care dorește să vândă pantofi de damă și vă veți da pe loc seama care este problema.
Pantofii sunt cel mai important accesoriu al oricărei femei. Criteriul care trebuie să stea la baza alegerii celor mai buni pantofi de damă este calitatea. Puteți investi și în pantofi de damă ieftini dacă aceștia sunt confecționați din materiale de calitate și cu multă grijă.
În textul pe care tocmai l-am citit, plasarea link-urilor pe cuvintele cheie: pantofi, pantofi de damă și pantofi de damă ieftini arată suspicios pentru un segment atât de scurt și astfel există riscul ca Google să penalizeze nu doar site-ul către care se face trimitere, ci și site-ul care a postat un astfel de articol.
De aceea, nu vă sfiiți să plasați link-uri către site-ul dumneavoastră exact pe cuvintele cheie după care se realizează optimizarea, dar faceți-o într-un mod responsabil și moderat!
#4 Link-uri pe anumite domenii
Până de curând, se credea că link-urile postate pe site-uri înregistrate pe domenii .edu sau .gov au mai multă relevanță și cântăresc mai mult ca valoare decât link-urile de pe site-uri cu alte domenii. Dar cu privire la această dilemă s-au adresat webmasterilor atât Matt Cutts cât și John Mueller.
Matt Cutts a spus despre domeniile .edu și .gov că au pentru Google exact aceeași valoare ca domeniile obișnuite în timp ce John Mueller a afirmat că din cauza faptului că site-urile .edu sunt spamate foarte des, nu numai că nu le-au considerat mai importante, ci dimpotrivă, multe din link-urile acestora au fost complet ignorate.
De aceea, cu toate că site-urile de pe domenii .gov sau .edu au o autoritate deosebită, Google nu le-a tratat diferit când a fost vorba de transmiterea acestei autorități către site-uri mai mici. Astfel, decât să încercați să obțineți un link de pe un site .gov sau .edu întotdeauna este o idee mai bună să investiți timpul, banii și efortul într-un link de calitate pe un site din aceeași nișă, dar care vă depășește propriul site ca autoritate.
#5 Link-uri către alte site-uri
Ca idee generală, link-urile fac ca o parte din autoritatea unui site să se transmită unui site cu autoritate mai mică. Asta nu înseamnă totuși că un site cu PA și DA de 60 și ceva va aduce un site de PA și DA de 20 și ceva la aceeași valoare cu primul site. Lucrurile nu funcționează chiar așa și încă un adevăr bine cunoscut este faptul că un singur link nu va face o diferență majoră pentru site-ul dumneavoastră.
Astfel, pornind de la aceste informații este normal să deducem faptul că link-urile postate pe propriul site către site-uri cu autoritate mare nu vor avea niciun efect. Cu toate acestea, deoarece nici nu ne afectează site-ul într-un mod negativ, este bine să profităm de ele pentru a da o idee motoarelor de căutare în legătură subiectul nostru site-ului și nișa din care face parte.
Înainte de a încheia și ultimul podcast din această serie dedicată pregătirilor pentru anul viitor, vă propunem să mai trecem o dată în revistă factorii discutați de această dată și relevanța lor pentru site-ul dumneavoastră:
- HTTPS – nu un factor decisiv, dar relevant;
- Locația serverului – are o importanță moderată;
- Viteza de încărcare – foarte importantă;
- Optimizarea pentru terminalele mobile – foarte importantă;
- AMP – irelevant pentru Google, dar totuși folositor pentru un webmaster;
- Numărul de link-uri către un site – relevant, dar doar în contextul link-urilor de calitate;
- Numărul de link-uri din surse de calitate – foarte important;
- Textul ancoră al fiecărui link – într-o oarecare măsură relevant;
- Link-uri pe anumite domenii – la fel de relevant ca în cazul oricărui domeniu;
- Link-uri către alte site-uri – nu ajută, dar nici nu influențează negativ.
După cum ați observat și până acum, Google funcționează după un algoritm extrem de complex ce are la bază o mulțime de factori, fiecare de o importanță diferită. De aceea, pentru crearea unei strategii eficiente, în calitate de experți SEO, vă recomandăm să analizați fiecare factor relevant în parte și să-i acordați atenția pe care o merită.
De asemenea, nu uitați de faptul că dacă aveți nevoie de îndrumare sau sprijin în crearea unei strategii, la Oblyo Digital Agency vă stăm mereu la dispoziție și vă putem oferi servicii de optimizare de înaltă calitate, bazate pe trendurile și actuale și factorii care cu adevărat fac o diferență pentru site-ul dumneavoastră.