[Podcast: #16] După ce factori ne construim strategia SEO în anul 2020? Partea a II-a

cristian decembrie 22, 2019 0 Comments



Bună ziua și bine v-am găsit într-un nou podcast marca Oblyo Digital Agency! În materialul de astăzi vom purta mai departe discuția începută în podcastul de data trecută și vom vorbi mai multe despre cei mai importanți factori de optimizare a unui site. De asemenea, pentru a nu lăsa loc de interpretări și a păși cu dreptul în anul ce urmează vom discuta atât despre factorii care erau relevanți până în prezent, cei care nu au fost și nu sunt decât un mit dar webmasterii continuă să-i considere importanți și bineînțeles, factorii cu adevărat esențiali pentru un website cu performanțe excepționale.

În primul podcast din această serie am vorbit despre FACTORII LEGAȚI DE DOMENIUL unui site, precum și FACTORII REFERITORI LA STRUCTURA acestuia. Iar în continuare, vom discuta despre FACTORII LEGAȚI DE CONȚINUT, dezvoltându-ne mai apoi analiza cu FACTORII BAZAȚI PE INTERACŢIUNEA CU VIZITATORII. Să începem!

Cei mai importanți factori SEO după care vă recomandăm să vă bazați strategia de optimizare în anul 2020

FACTORI LEGAȚI DE CONȚINUTUL UNUI SITE

#1 Cuvinte cheie în meta titluri

În legătură cu cuvintele cheie din meta titluri webmasterii au devenit destul de sceptici în ultimul timp. Unii spun că acestea erau la un moment dat un factor important pentru analiza SEO, dar acum și-a pierdut relevanța. Alții afirmă că nu au ținut și nici nu vor ține cont vreodată de astfel de detalii. Noi, pe de altă parte, decât să plecăm urechea în stânga și în dreapta, preferăm să răscolim fiecare colțișor al internetului în căutarea unor informații oficiale. Și credem că am găsit câteva detalii care vă vor lămuri și pe dumneavoastră în legătură cu această problemă.

Într-o declarație oficială, John Mueller, un guru de la Google care caută întotdeauna să liniștească apele când se crează prea multă vâlvă în legătură cu algoritmul motorului de căutare, a afirmat despre cuvintele cheie din meta titluri cam aceleași lucruri pe care le-a spus și despre cuvintele cheie din adresele URL.

Conform inginerului, se pare că atât în adresa unui articol cât și în meta titlul acestuia, cuvintele cheie au o oarecare greutate dacă vorbim de două articole foarte asemănătoare din punct de vedere informativ. Dar dacă vorbim la modul general, aceste detalii nu sunt neapărat hotărâtoare și de aceea nu ar trebui să ne batem capul cu ele.

Însă revenind la discuția în care comparam două materiale cu aceeași valoare informațională, cel care joacă după toate regulile va avea întotdeauna performanțe mai bune.

Pe de altă parte, conform inginerului IT, un administrator de site, odată ce a făcut public un articol și acesta a fost deja indexat în motoarele de căutare, nu ar trebui niciodată să-și consume timpul cu rectificări care oricum nu vor face o diferență prea mare. În locul unei astfel de acțiuni solicitante și cu puține rezultate, cel puțin în viziunea lui John Mueller, administratorul nostru ar trebui să se concentreze pe dezvoltarea conținutului site-ului său.

Legat de acest aspect, informații relevante ne oferă și instrucțiunile oferite de Google care specifică clar faptul că în același site niciodată nu ar trebui să existe două sau mai multe meta titluri identice. Când sunt scrise corespunzător, acestea ajută motorul de căutare să înțeleagă mai bine la ce se referă conținutul articolului respectiv și dacă se potrivește sau nu cu interogările făcute de utilizatori. În plus, tot în aceste pagini de instrucțiuni este specificată nu doar importanța meta titlurilor, ci și a tuturor meta descrierilor sau tag-urilor din interiorul unui articol.

#2 Cuvinte cheie în meta descrieri

Pentru că am început cu meta titlurile, vom continua cu meta descrierile și vom vorbi în continuare de relevanța cuvintelor cheie în cazul acestora pentru a da un curs natural discursului. Unul din principalele motive pentru care cuvintele cheie din meta descrieri au devenit un subiect atât de discutat în contextul SEO se datorează faptului că ele sunt un criteriu de analiză pentru plugin-uri ca de exemplu YOAST pe care mulți webmasteri le folosesc în vederea optimizării. Din păcate însă, ele nu mai fac o diferență în stabilirea locurilor în SERP încă din anul 2009, dar nu ne vom grăbi să le catalogăm la categoria mituri deoarece încă îndeplinesc un scop extrem de important.

Meta descrierile sunt cele câteva cuvinte, maxim două propoziții, despre un articol sau pagină care apar imediat sub titlu, în SERP. Pentru ca articolul respectiv să aibă performanțe bune, nu mai este de mult obligatoriu ca aceste descrieri să conțină cuvintele cheie după care se realizează optimizarea. Dar cu toate acestea, o descriere detaliată din care utilizatorii își dau seama imediat despre conținutul din spatele unui link ajută mult la convingerea acestora să acceseze site-ul în cauză.

Cu alte cuvinte, dacă judecați strict din punct de vedere al cerințelor SEO ale motorului de căutare Google, cuvintele cheie din meta descrieri au fost odinioară un factor important care cu timpul și-a pierdut relevanța. Cu toate acestea, pentru că oferă utilizatorilor o imagine clară asupra conținutului din spatele unui link, ajută la la motivarea în vederea accesării site-ului.

#3 Cuvinte cheie în subtitluri

Există mai multe dimensiuni pentru subtitlurile pe care le poate avea un site. Cel mai mare din acestea este de mărimea H1 și cel mai mic de mărimea H6. Aceste dimensiuni sunt în general prestabilite de tema fiecărui site în parte, dar ordinea lor este întotdeauna aceeași, H1 fiind cel mai mare subtitlu pentru orice fel de site, iar următoarele numere corespunzând unor subtitluri din ce în ce mai mici.

Despre importanța cuvintelor cheie în subtitluri s-au scris volume de-a lungul timpului. Mulți webmasteri promovau introducerea cuvintelor cheie în subtitluri de tipul H1, iar alții în subtitluri de tipul H2. În plus, indiferent de preferințe, o regulă general acceptată era aceea de a se folosi un singuri subtitlu de dimensiunea H1 per articol deoarece acesta este subtitlul principal, care se presupune că rezumă întreg conținutul paginii într-o singură idee.

Dar despre toate informațiile de mai sus John Mueller afirmă că nu sunt nimic mai mult decât niște erezii. Întrebat fiind în 2015 câte subtitluri ar trebui să aibă un site, inginerul web a răspuns “câte trebuie”, lăsând la latitudinea fiecărui creator de conținut modul în care dorește să-și structureze informația din interiorul articolului său.

Părerea noastră pe de altă parte, este că deși probabil nu fac nicio diferență din punct de vedere al optimizării pentru motoarele de căutare, subtitlurile ajută cititorii să se orienteze mai ușor în interiorul unui site și de aceea atât dimensiunile cât și locul de amplasare nu trebuie ignorate. De exemplu, nu sfătuim folosirea tuturor dimensiunilor doar de dragul de a profita de fiecare funcție oferită de o temă. Ci păstrarea unui aspect ordonat și îngrijit care să facă articolul cât mai ușor de citit pentru a menține treaz interesul vizitatorilor.

#4 Optimizarea imaginilor

Google dă posibilitatea utilizatorilor săi să caute imagini care să se potrivească la fix cu cuvintele cheie cerute de ei. De aceea imaginile reprezintă un factor extrem de important pentru optimizarea unui site și pot fi privite ca încă o poartă de acces către site-ul respectiv.

Pentru optimizare, începând cu dimensiunea și continuând cu titlurile sau alt textul, imaginile au o mulțime de proprietăți foarte utile. În primul rând, pentru a apărea pe Google în urma unui interogări imaginile trebuie să conțină în alt text cuvintele cheie folosite în interogare. Astfel ele îşi dovedesc relevanța pentru utilizatorii Google și aduc site-ului care le conține trafic relevant. Apoi, pentru a nu îngreuna pagina pe care sunt plasate și a nu afecta viteza de încărcare, imaginile trebuie să aibă dimensiuni cât mai mici, evitându-se postarea în rezoluție mare acolo unde nu este cazul.

Tot în vederea optimizării vitezei de încărcare există plugin-uri cu ajutorul căruia un site poate face ca imaginile de pe paginile sale să se încarce una câte una, doar în momentul în care un utilizator a ajuns în zona unde ele sunt amplasate și nu toate odată obligându-l să aștepte.

De asemenea, imaginile ajută și la menținerea interesului unui utilizator pentru un timp îndelungat. Studiile arată că 55% din utilizatori nu petrec mai mult de 15 secunde pe un site, dar acest timp crește cu cât site-ul este mai interactiv. De aceea, mai ales pe site-urile care au și versiuni pentru telefonul mobil, se recomandă plasarea imaginilor astfel încât în orice punct s-ar afla cu lectura unui articol, utilizatorul să vadă că mai jos există o imagine și să fie tentat să o descopere.

O rețetă ideală pentru compunerea unui articol cu performanțe bune în SERP este gruparea informațiilor în paragrafe și după fiecare două sau trei paragrafe postarea unei imagini care să ilustreze ideile centrale ale acestora.

#5 Lungimea articolelor

Cu toate că legat de lungimea articolelor John Mueller a fost foarte direct în declarații spunând că acest factor este complet irelevant, nu putem să nu atragem atenția asupra beneficiilor oferite de articolele lungi în comparație cu cele scurte.

Fără a intra în alte detalii, este mai mult decât clar faptul că un articol lung, datorită faptului că este compus din mai multe cuvinte, are șanse mai mari să apară în SERP. Iar în legătură cu algoritmul Google un lucru este evident: se pune un accent deosebit pe valoarea informațiilor. Astfel, dacă un articol de o anumită lungime oferă utilizatorului Google mai multe informații relevante decât un articol scurt este de la sine înțeles că va apărea înaintea acestuia.

Astfel, deși nu numărul propriu-zis de cuvinte face diferența, numărul de informații din cuprinsul unui articol este de preferat să fie cât mai mare și ideile acestora să se concentreze asupra unui subiect anume.

De asemenea, pentru că timpul pe care cititorii îl petrec pe o pagină contează pentru conversii, un articol lung poate îmbunătăți acest aspect datorită elementelor pe care le conține. Este adevărat că (aproape) nimeni nu este dispus să citească un articol de 2000-3000 de cuvinte, dar cu toate acestea niciodată nu ai garanția că 700 de cuvinte vor fi citite cap coadă.

Majoritatea vizitatorilor unui site încearcă să extragă informațiile de interes din titlurile și subtitlurile articolelor și din ilustrații și de aceea, un articol lung poate fi considerat mai apreciat datorită numărului mai mare de astfel de elemente.

#6 Conținut lizibil și ușor de digerat

Despre relevanța conținutului am vorbit de foarte multe ori în podcast-urile Oblyo și de aceea în această listă cu factorii importanți pentru optimizare în anul 2020 vom încerca să ne limităm doar la ideile de bază.

Conținutul de valoare a fost, este și va fi întotdeauna cel mai important factor al optimizării în vederea unor performanțe bune în SERP. Iar conținut de valoare înseamnă conținut original și util, scris despre un anume subiect și a cărei compunere a avut la bază unul sau mai mulți din următorii factori:

  • timp de documentare;
  • efort;
  • expertiză;
  • talent.

Încă sunt și vor exista mereu webmasteri care apreciază conținutul cu un procent mare de termeni de specialitate, scris într-o manieră științifică. Dar dacă vorbim despre SEO, întotdeauna vor prima ca importanță textele scrise într-un limbaj nativ, fluid, pe înțelesul tuturor. Dacă este vorba de un articol bun, indiferent de cunoștințele anterioare, orice vizitator trebuie să plece după lectură cu lecția învățată.

#7 Gramatica și greșelile de scriere

Când vine vorba de gramatică și greșeli de scriere, toți grammar nazy care abia așteaptă ocazia de a corecta pe cei din jur, primesc o lovitură puternică dacă abordăm subiectul din punct de vedere SEO. Astfel, cu toate că și nouă ne-ar plăcea să fie uneori altfel ca să ne bucurăm de puțină recunoaștere pentru munca depusă pentru compunerea și editarea unor texte atât de lungi, Google nu stă să numere virgulele și nici literele mâncate!

Cu toate că nu veți vedea foarte multe site-uri de top în SERP care să conțină greșeli de scriere, gramatica și cuvintele scrise corect ajută doar pentru a oferi cititorilor o experiență pozitivă pe site și a face conținutul mai ușor de citit.

FACTORI BAZAȚI PE INTERACȚIUNEA CU VIZITATORII

#1 Traficul organic direct din Google Chrome

Mai ales în anul 2017 webmasterii din întreaga lume au descoperit o corelație între traficul obținut direct de pe Google Chrome și afișările în SERP. Astfel, ca un cerc vicios, multă vreme s-a considerat că site-urile cu ranking bun în Google primesc mulți vizitatori de acolo și pentru asta continuă să urce în top. În realitate însă, chiar și pe site-ul oficial Google unde sunt specificate tot felul de indicații cu privire la practicile SEO, se specifică clar faptul că niciun fel de trafic nu influențează algoritmul de redare a site-urile în SERP.

În plus, dacă nici informațiile oficiale nu le considerați o dovadă clară a faptului că acest factor folosit pentru optimizare este doar un mit, revenim din nou la unul din subiectele discutate în primul podcast al acestei serii și amintim că vechimea unui site este absolut irelevantă.

Dacă ar conta perioada de timp scurs din momentul în care un anumit articol a fost făcut public, atunci ne-am putea gândi că și numărul de vizitatori ar avea o oarecare influență asupra algoritmului Google. Dar cum nu contează vechimea, nu se ia în calcul nici traficul și cum am mai spus și mai devreme, pentru rezultate maxime, tot ce ne rămâne de făcut este să ne concentrăm pe valoarea conținutului pentru utilizatori.

#2 Review-uri pozitive sau negative din partea utilizatorilor

Încă este prea devreme să ne facem griji pentru impactul conținutului site-urilor noastre pentru cititori în context SEO. Cel puțin deocamdată, review-urile, indiferent de tonul lor, nu contează. Iar acest lucru ar putea rămâne valabil mult timp și de acum înainte. Cu toate acestea, review-urile influențează traficul și cum cea mai bună reclamă este cea făcută de un consumator adevărat, ar trebui totuși să urmăriți în permanență reacția cititorilor dumneavoastră.

Chiar dacă este evaluat bine din punct de vedere SEO, un site fără cititori nu are prea multă valoare și nici nu poate fi transformat într-o metodă de câștig. Pe de altă parte, un site cu trafic sănătos, chiar dacă nu vinde nimic în mod direct, poate câștiga consistent din reclame AdSense, plasare de bannere sau advertoriale.

În plus, niciodată nu poți fi sigur de următorul pas al celor de la Google și astfel, dacă la un moment dat vor începe brusc să conteze review-urile unui site, comentariile negative ne vor trage cu siguranță pe toți în jos.

#3 Timpul petrecut de cititori pe un anumit site

Google a infirmat întotdeauna relevanța unor factori precum CTR-ul sau Bounce Rate-ul și de aceea mulți webmasteri nu iau în calcul aceste detalii în momentul în care urmăresc optimizarea unui site. Și la fel ca sursele de trafic, nu putem decât să considerăm că acești factori chiar nu contează deoarece în alte condiții vechimea ar juca un rol important.

Pe de altă parte, la fel ca traficul consistent, Click Through Rate-ul, dar și Bounce Rate-ul ajută la sporirea conversiilor, unul din scopurile principale pe care ar trebui să le urmărească un webmaster. Iar în caz că nu v-au interesat acești termeni până acum, ceea ce trebuie să rețineți legat de ei este faptul că CTR se referă la numărul de pagini vizitate îîntr-o sesiune de un vizitator al site-ului, iar Bounce Rate-ul este timpul petrecut pe site până la părăsirea acestuia. Și dacă stăm să ne gândim, este destul de logic ca site-urile cu performanțe mai bune din acest punct de vedere să câștige mai mult deoarece produsele lor au parte de mai multă expunere.

#4 Accesarea diferitelor site-uri fără un interes real

Există multe persoane care folosesc motoarele de căutare fără un scop anume sărind de la o pagină la alta într-un timp foarte scurt. Iar acest comportament, deloc ieșit din comun, a îngrijorat o mulțime de webmasteri de-a lungul vremii care s-au temut ca rank-ul paginilor lor să nu scadă din cauză că vizitatorii intră și ies fără a interacționa cu conținutul nici măcar pentru câteva secunde. În limba engleză acest comportament este cunoscut sub denumirea de pogo-sticking și la adresa lui John Mueller a explicat clar și răspicat că nu avem niciun motiv de îngrijorare.

În primul rând, Google nu ia în calcul niciun fel de trafic pentru a stabili topurile în SERP. Iar în al doilea rând, la crearea algoritmilor toți dezvoltatorii încearcă să ignore pe cât posibil comportamentul deviant al unora din utilizatori. Astfel, cu excepția faptului că pogo-sticking-ul dă peste cap rata de click through și bounce, nu afectează cu nimic un site din punct de vedere al optimizării.

Scurtă recapitulare

Ca și în podcastul trecut, de data aceasta am ales o serie de factori despre care se crede că influențează modul de optimizare al unui site, am hotărât care este importanța fiecăruia dintre ei și pe baza unor dovezi ce pot fi verificate am distrus mituri care probabil vă îngrijorau și pe dumneavoastră de ceva vreme.

Acum, la final, înainte de a trece în revistă temele următorului podcast, am vrea să facem o scurtă recapitulare pentru a fixa ideile la care am ajuns prin acest material. Cu alte cuvinte, iată cum arată lista tuturor celor 11 factori discutați aici și cât de mult ar trebui să conteze pentru dumneavoastră fiecare dintre ei în dezvoltarea strategiei SEO în anul care vine:

  • cuvinte cheie în meta titluri – puțin importante;
  • cuvinte cheie în meta descrieri – irelevante pentru SEO în prezent, dar ajută utilizatorii să-și facă o idee despre conținutul site-ului;
  • cuvinte cheie în subtitluri – irelevante în prezent;
  • optimizarea imaginilor – foarte importantă;
  • lungimea articolelor – irelevantă, dar crește numărul de ocazii în care poate apărea un cuvânt cheie și ajuta la sporirea conversiilor;
  • conținutul pe înțelesul tuturor – foarte important;
  • gramatica și greșelile de scriere – irelevante pentru Google, relevante pentru cititori;
  • traficul din Google Chrome – irelevant;
  • review-urile cititorilor – irelevante pentru moment, dar pot fi luate în calcul la dezvoltarea unui nou algoritm;
  • timpul petrecut de cititori pe site – irelevant pentru SEO, dar ajută la conversii;
  • pogo-sticking – irelevant.

Acestea fiind spuse, vă așteptăm și data viitoare pe site-ul Oblyo Digital Agency pentru cel de-al treilea și ultimul podcast din această serie unde vom discuta despre elemente de securitate și link-uri și cât de mult influențează ele locul site-ului dumneavoastră în SERP.

Call Now Button