[Podcast: #13]Cum să creezi conținut relevant pentru site-urile de Ecommerce?
Aveți un magazin online? Ați început să vindeți, dar vă doriți mai mulți cumpărători? Vreți să-l faceți să devină mai cunoscut? Una din cele mai eficiente și mai sigure metode pentru a obține rezultate care cu adevărat să facă o diferență pentru afacerea dumneavoastră este crearea de conținut pe propriul site.
Nu este prima oară când vorbim despre conținut în cadrul podcasturilor de la Oblyo Digital Agency, doar că data aceasta dorim să fim și mai expliciți și să ne concentrăm strict pe subiectul site-urile de Ecommerce. Odată ce site-ul dumneavoastră este bine pus la punct și ați rezolvat toate problemele legate de partea tehnică, înseamnă că este timpul să vă construiți strategia de creare a conținutului și să începeți să vă promovați prin intermediul propriului produs.
Puneți în aplicare tot ce ați învățat din podcastul trecut în care am discutat despre cuvintele cheie, importanța lor și modul în care le puteți alege pe cele mai bune pentru afacerea pe care o conduceți și apoi lucrați la strategia de crearea a conținutului ținând cont de trei factori importanți: oameni, tehnologie și proces.
Ca în orice alt domeniu, totul începe și se termină cu oameni. De aceea, chiar dacă urmăriți crearea de conținut pentru o afacere B2C, acesta trebuie să aibă la bază factorul uman pentru a fi pe placul cititorilor.
Cum alegeți un conducător capabil al echipei de redactare?
Nu numai că este mai bine, dar chiar vă recomandăm cu cele mai bune intenții să vă alegeți conducătorul echipei de radactare înainte de a constitui echipa. Este foarte important să puneți la punct acest aspect înainte ca echipa să înceapă să se închege. Dacă veți proceda invers și mai întâi vă veți alege creatorii de conținut și apoi dintre ei veți denumi pe cineva care să conducă proiectul, cu siguranță veți crea un sistem fragil, care se va distruge la primul confilct mai înflăcărat și atunci veți fi nevoit să luați lucrurile de la capăt.
Puneți-vă în locul unui creator de conținut care intră de bună voie într-o echipă de redactare, care lucrează un timp după propriile reguli și căruia la un moment dat i se spune că începând cu momentul X va avea încă un “șef” în fața căruia să răspundă. V-ar conveni?
Indiferent dacă oamenii cu care lucrați sunt angajați sau doar colaboratori, încă de la început trebuie să le explicați în fața cui trebuie să dea socoteală. Altfel, orice schimbare a organigramei și adăugarea unor intermediari între ei și dumneavoastră, sau între ei și persoana care îi coordonează din momentul în care intră în firmă, li se va părea un downgrade din punct de vedere profesional și vor renunța cu prima ocazie, căutând toate motivele pentru care postul nu este ceea ce li s-a promis inițial.
Dacă rolul dumneavoastră nu vă permite să conduceți direct echipa de redactare și este nevoie de un lider, asigurați-vă că îl introduce-ți în companie înainte de demararea proiectului și abia apoi, ținând cont și de opiniile lui, formați echipa creatoare de conținut.Cum vă construiți echipa de redactare a conținutului?
Pentru a putea crea o echipă capabilă, gândiți-vă mai întâi ce calități trebuie să aibă persoanele care vor scrie în continuare despre produsele dumneavoastră. În funcție de nevoile companiei, s-ar putea să aveți nevoie de o singură persoană pentru mai multe task-uri sau de mai multe persoane pentru același task. Dacă este necesar un volum mare de conținut, nu excludeți posibilitatea de a vă mări echipa cu persoane care lucrează în calitate de freelancer și sunt cu adevărat capabile în nișa în care activează.
În plus, indiferent dacă membrii echipei sunt din interiorul sau din afara companiei, asigurați-vă că aveți destui oameni care să îndeplinească următoarele trei funcții pentru a putea crea conținut de valoare:
・crearea conținutului brut: text, fotografie, video, grafice;
・editarea și optimizarea conținutului pentru obținerea celor mai bune performanțe;
・promovarea conținutului prin intermediul canalelor de promovare cu plată sau prin PR.
Stabilirea publicului țintă ideal
Un podcast despre conținut ar fi pur și simplu irelevant dacă nu am aminti despre importanța creării unui profil al cititorului ideal. Toți autorii, dar mai ales aceia care scriu cu scopul de a face reclamă unui produs sau serviciu, trebuie să poarte în minte imaginea clară a unui cititor care i-ar aprecia. Singurul tip de text creativ care poate fi compus în lipsa unui astfel de profil e o pagină de jurnal și nici aceea dacă luăm în considerație faptul că majoritatea celor care scriu un jurnal fac acest lucru cu gândul la sentimentele propriei persoane peste ani, atunci când răsfoiește prețioasa lucrare. De aceea, pentru a fi capabili de a crea texte ce vor crește rata de conversie, trebuie să știți să răspundeți la următoarele întrebări:
・Cărui tip de persoană vă adresați prin textele echipei dumneavoastră?
・Ce fel de probleme întâmpină aceasta și cum le poate rezolva citindu-vă postările?
・Prin ce canale virtuale puteți face ca textele să ajungă la persoana în cauză?
・Ce fel de limbă vorbește cititorul ideal al site-ului dumneavoastră și cum o puteți imita?
Știind exact cui scrieți, de ce îi scrieți, cum puteți ajunge la el și ce trebuie să faceți ca să vă înțeleagă, vă va fi infinit mai simplu să cuceriți și inima altor persoane cu interese similare sau care împart o parte din caracteristicile profilului conturat. În plus, acest profil conturat de dumneavoastră, va simplifica și pentru creatorii de conținut procesul de planificare și redactare, ajutându-i să înțeleagă pentru cine scriu.
Există o mulțime de moduri în care puteți aborda problema creării profilului cititorului, sau mai bine zis, cumpărătorului ideal. Dar, ca să vă faceți o idee, puteți începe de la datele furnizate de Google Analytics sau rețelele sociale. Apoi, trebuie să puneți cap la cap toate informațiile colectate și să dați conceptului personalitate conturând profilul mai puternic cu un nume, o slujbă, o situație materială, idei, valori și aspirații.
Chiar dacă nu ați mai creat conținut pentru un site de Ecommerce și chiar dacă nici de acum încolo nu aveți de gând să vă implicați prea mult deoarece alte responsabilități legate de firmă vă țin ocupat, echipa dumneavoastră este în siguranță dacă o înzestrați cu tehnologia de care are nevoie. Nu vă mulțumiți doar cu strângerea la un loc a oamenilor care vă pot ridica afacerea pe culmi înalte datorită conținutului pe care îl crează, ci puneți-le la dispoziție și uneletele cu ajutorul cărora să obțină performanțele de care sunt capabili.
Site-urile de Ecommerce se adresează în general clienților direcți și nu altor companii și de aceea au nevoie de un mix de tehnologii care să le permită a ajunge în atenția audienței lor. Cele mai multe combinații se bazează pe instrumentele de analiză precum tradiționalul Google Analytics și programele de email marketing împreună cu alte instrumente specifice pieței fiecărui produs sau serviciu în parte.
În ziua de astăzi nimeni nu se mai așteaptă la performanțe uimitoare de pe urma folosirii unui singur instrument și majoritatea profesioniștilor conștientizează cât de important este ca uneltele folosite să se completeze unele pe celelalte.
Nu automatizarea procesului este vitală pentru succesul unei afaceri, ci felul cum se produce această automatizare. Oricât de mult ne bazăm pe inteligența artificială, la sfârșitul zilei partea umană este cea capabilă să trezească sentimente în sufletul cititorilor noști și să genereze rezultate.
Automatizarea inteligentă este folosirea inteligenței artificiale pentru a analiza datele furnizate de fiecare unealtă de maketing online în parte. Apoi, urmează descoperirea punctelor slabe și acoperirea golurilor prin creare de conținut relevant care să rezolve pe rând fiecare problemă ridicată de cititori.
De exemplu, prin analiza termenilor prin care audiența a ajuns pe site-ul dumneavoastră, sau a cuvintelor pe care le-a căutat în interiorul site-ului, puteți să vă faceți o idee clară cu privire la interesele acesteia și despre ce trebuie să scrieți ca să se întoarcă.
Înțelegerea la nivel înalt a tehnologiei folosite în vederea creări conținutului este esențială. De asemenea, pe lângă o astfel de aptitudine este important să aveți o echipă formată din persoane creative și cu calități de comunicare deosebite, mai ales în cazul persoanei însărcinată cu rolul de a implementa această tehnologie.
Acum că echipa creatoare de conținut este formată și ați stabilit și tehnologiile pe care le veți folosi, este timpul să delegați pe câte cineva pentru a îndeplini fiecare sarcină în parte. Chiar dacă va fi nevoie să faceți ajustări pe parcurs, aveți grijă ca acestea să nu fie majore și să nu ajungeți să împovărați pe cei cu un ritm de muncă mai alert doar pentru că ei își duc la bun sfârșit sarcinile mai repede decât ceilalți.
Stabiliți lista de sarcini a fiecărui angajat sau colaborator ce face parte din echipa de redactare înainte să începeți treaba. Orice modificare adusă pe parcurs va fi mult mai dificil de pus în aplicare decât înainte de începerea proiectului. Luați pe rând fiecare punct din următoarea listă și nu lăsați întrebări deschise dacă vreți să porniți cu dreptul:
・Cine întocmește lista de cuvinte cheie, cine compune conținutul și în fața cui trebuie să ceară permisiunea pentru a posta? Au voie creatorii dumneavoastră de conținut să posteze când au finalizat un articol sau o ilustrație? Sau altcineva este responsabil cu verificarea acestora înainte de a ajunge publice?
・La ce tip de tehnologie are acces fiecare membru al echipei și cât de mult este responsabil pentru utilizarea unei anumite unelte de marketing?
・Cum va raporta fiecare membru al echipei rezultatele muncii sale și cui? Cât de des se vor ține întâlniri, ce subiecte se vor aborda în cadrul lor și cine trebuie să participe la acestea?
・Cum se desfășoară comunicarea între membrii echipei? Ce se poate face pentru ca procesul să decurgă cât mai simplu și mai eficient?
・Permiteți membrilor echipei creatoare de conținut să comunice și cu alte persoane cheie din companie sau nu considerați acest lucru necesar pentru crearea de conținut relevant pentru întreprinderea dumneavoastră?
Câteva sfaturi pentru ca proiectul să se deruleze fără probleme
Pentru ca echipa responsabilă cu conținutul site-ului dumneavoastră Ecommerce să nu întâmpine probleme, țineți cont de acest sfaturi. De asemenea, veți observa că aplicabilitatea lor nu se limitează doar la crearea de conținut, ci este la fel de relevantă și pentru alte domenii;
・Nu delegați aceeași persoană și cu întocmirea listei de cuvinte cheie și cu redactarea conținutului. Deși sunt două sarcini în strânsă legătura una cu cealaltă, ar însemna să puneți pe umerii unei singure persoane foarte multă responsabilitate;
・Dacă remunerați în mod egal pe toți membri echipei de redactare, asigurați-vă că sarcinile sunt distribuite în mod echitabil. Nu ar fi corect ca o singură persoană să se ocupe de conținut și ceilalți doar să-l verifice;
・Când doriți să dați cuiva o sarcină în plus, asigurați-vă că îl puteți recompensa pe măsura efortului său și nu îi cereți mai mult doar pentru că este capabil. Doar pentru că remunerați pe cineva pentru un serviciu, asta nu înseamnă că puteți să îi cereți orice pentru banii pe care îi primește. Dacă doriți o relație solidă și fructuoasă de ambele părți cu angajații și colaboratorii dumneavoastră, respectați-vă toate promisiunile inițiale;
・Nu dați acces la tehnologie decât atât cât este necesar. De exemplu, să spunem că este vorba de anumite instrumente de analiză folosite pentru monitorizarea datelor cu privire la vizitatorii site-ului dumneavoastră. Dacă nu vă așteptați ca persoana care crează conținutul să le folosească, atunci nu o încărcați cu și mai multe responsabilități decât este cazul;
・Învățați-vă angajații și colaboratorii să aibă spirit de echipă, dar să lucreze responsabil și pe cont propriu. Nimic nu este mai ineficient decât atunci când toți se mișcă în același timp pentru îndeplinirea aceluiași obiectiv. Explicați fiecăruia importanța de a fi independent și că trebuie să-și asume răspunderea pentru munca depusă;
・Nu căutați să găsiți persoane cu experiență tocmai în domeniul în care activați. Ar fi ideal să putem lucra doar cu experți din nișa afacerii pe care o dezvoltăm, dar trebuie să țineți cont de faptul că un creator de conținut cu experiență poate să livreze rezultate formidabile și dacă cunoaște un domeniu sau nu, deoarece în ambele cazuri se va documenta riguros înainte de a începerea noului proiect.
De la A la Z cum se crează conținut pentru un site de Ecommerce?
Acum că ne-am lămurit în legătură cu fiecare din elementele ce stau la baza unui conținut de calitate, haideți să vorbim concret ce pași trebuie să urmeze echipa dumneavoastră de la început până la sfârșit pentru a nu lăsa niciun gol în urma sa.
Cel mai neinspirat mod de a începe să scrieți este să scrieți doar de dragul de a scrie. Scrieți băieți numai scrieți așa cum îndemna tineretul Ion Heliade Rădulescu în perioada pașoptistă, este un concept combătut acum aproape două secole în literatură și nu ar trebui să se aplice nici la alte tipuri de texte.
Indiferent de destinația conținutului, acesta trebuie să fie creat cu suflet și să transmită un mesaj clar și original. În cazul site-urilor de Ecommerce, postările de pe blog trebuie să fie în strânsă legătură cu ceea ce vindem și să aibă logică. Un creator de conținut bun trebuie să fie capabil să scrie despre orice și dacă nu poate din prima încercare, este dator să se documenteze până în momentul în care pe baza cunoștințelor acumulate, poate livra text original și de valoare, legat de subiectul despre care scrie.
De exemplu, chiar și un creator de conținut care ani de zile a avut cereri doar din domeniul medical să spunem, dacă din senin i se propune o colaborare cu o fabrică de ciocolată și acceptă, într-o oarecare măsură, se așteaptă de la el să devină un mic expert în dulciuri.
Dacă începeți să creați conținut pornind de la o listă de cuvinte cheie, vă va fi simplu să identificați ceea ce este la modă într-un anumit domeniu. Nu doar atunci când scrieți despre articole vestimentare, arhitectură sau design trebuie să vă gândiți la ce se poartă și ce nu, ci și când creați conținut din alte domenii.
De asemenea, de fiecare dată când scrieți, trebuie să faceți legătura între textul dumneavoastră și ceea ce vindeți. Dacă audiența vă va crește datorită conținutului proaspăt și la curent cu tot ceea ce se întâmplă, dar nu obțineți și o cifră de afaceri mai mare, munca este în zadar.
În fiecare domeniu există câteva subiecte cu care audiența face click și care se citesc mai bine decât altele. Ați putea descoperi acele subiecte scriind și observând. Sau și mai înțelept, pentru a nu face risipă de resurse, ați putea să observați mai întâi făcând o cercetare riguroasă cu privire la ce merge și ce nu merge pentru competiția din același domeniu, și când în sfârșit postați, să vă duceții direct la țintă.
Pentru a afla cât de creativ puteți fi atunci când creați conținut, trebuie să vă cunoașteți cititorii. Totul este subiectiv și oricât de multă imaginație ați avea, dacă faceți jucării ca să captați atenția unui public matur și sofisticat, rezultatele nu vor fi cele așteptate. Însă, treptat, treptat, încercați mai multe tactici, fără să exagerați, și vedeți ce merge.
Întorcându-ne la publicul matur și sofisticat de exemplu, s-ar putea să fie mai mult decât binevenit un ton informal, familiar, pe care cititorii să-l perceapă ca pe ceva nou, așa cum nimeni nu li s-a mai adresat vreodată.
Nu vă culcați pe o ureche odată ce ați descoperit stilul care prinde! Audiența se plictisește mult mai ușor decât a devenit interesată și de aceea trebuie să o țineți mereu în priză și să o surprindeți. Dacă felul cum vă adresați în general cititorilor este sobru și calculat, poate nu ar strica din când în când un articol cu puțin umor! Pe de altă parte, dacă blogul site-ului dumneavoastră de Ecommerce este ca o comedie, un articol informativ, pe o notă serioasă, s-ar putea să fie ca o gură de aer proaspăt, mai mult decât binevenită.
Până când Google va interzice în mod expres optimizarea, noi vă sfătuim ca măcar pe alocuri să vă optimizați conținutul după regulile SEO. Poate că nu este chiar simplu să puneți în aplicare punct cu punct fiecare cerință, dar cel puțin o meta descriere corectă, un cuvânt cheie folosit într-un subtitlu de dimensiunea H2 și propoziții scurte și coerente puteți realiza.
Odată ce ați postat conținutul pe site-ul dumneavoastră, nu-l lăsați acolo așteptând să dospească și să vă crească audiența. Vorbeam mai devreme de tehnologie… Puneți la treabă membrii echipei însărcinați să o folosească și asigurați-vă că articolele site-ului ajung prin mail și rețelele sociale direct la cei interesați. De asemenea, alegeți canale de distribuție relevante pentru afacerea pe care o conduceți.
Dacă o bună parte din potențialii cumpărători ai unui magazin de articole vestimentare pot fi găsiți pe Instagram, nu același lucru se poate spune și despre un site de Ecommerce care vinde jante de aliaj pentru autoturisme.
Semănați, creșteți și nu uitați să recoltați! Pentru rezultate mai bune la următoarele postări este foarte important să monitorizați și să analizați datele furnizate de instrumentele de analiză. Când creați conținut este necesar să știți în orice moment cât de des și unde a fost distribuit fiecare articol al site-ului dumneavoastră, la câți oameni a ajuns și ce procent din aceștia a interacționat cu el, de unde vine traficul pe blogul dumneavoastră și cât de mult ați avansat în comparație cu competitorii.
Nu creați conținut doar ca să bifați și această cerință pe lista de must do a site-ului dumneavoastră de Ecommerce. Începând cu alegerea membrilor echipei care se va ocupa de acest task, continuând cu tehnologiile pe care le veți utiliza și finalizând cu perfecționarea procesului de derulare, pentru rezultate maxime, gândiți totul până în cel mai mic detaliu!
De asemenea, dacă dimensiunea firmei nu vă permite, sau dacă din anumite motive nu considerați necesar să creați intern conținutul pentru site-ul dumenavoastră de Ecommerce, o variantă excelentă este colaborarea cu Oblyo, o agenție SEO specializată în crearea de conținut pentru orice domeniu de activitate.