[Podcast: #12] Cum să găsești cele mai potrivite cuvinte cheie pentru optimizarea unui site?

cristian august 20, 2019 0 Comments

Cu fiecare update al algoritmului său, Google parcă încearcă, din ce în ce mai mult, să facă în zadar eforturile noastre de a găsi cele mai bune cuvinte cheie. Nu de puține ori ți se întâmplă să faci o interogare și să te surprindă faptul că în SERP primele cinci rezultate nici măcar nu conțin cuvintele cheie pe care le-ai folosit. Și de aceea, în calitate de specialiști SEO, nu putem decât să ne întrebăm dacă mai are rost să ne gândim încă la cuvinte cheie atunci când scriem un articol. Însă un simplu da sau nu, nu ar fi de ajuns pentru a lămuri o problemă atât de delicată și de aceea ne-am gândit să abordăm pe larg acest subiect și să-l facem tema podcastului nostru de astăzi.

În anul 2019 care mai este importanța cuvintelor cheie pentru optimizare?

Să optimizezi o pagină web după un anumit cuvânt cheie și să realizezi că ești întrecut în SERP de alte pagini care nici măcar nu respectă regulile de bază ale optimizării poate fi cel puțin frustrant. Dar chiar și așa, merită oare să renunțăm de tot la folosirea cuvintelor cheie și să căutăm alți factori relevanți?

Istoria cuvintelor cheie pentru optimizarea informației online începe în februarie, anul 1993. Pe vremea aceea șase studenți de la universitatea Stanford din Statele Unite ale Americii au creat Excite, un motor de căutare care funcționa pe baza cuvintelor cheie din interiorul textelor scrise.

De la Excite și până la Google universul internetului a mai evoluat 4 ani. Dar în orice caz, apariția acestor două motoare de căutare cât și a altora ce s-au născut în intervalul dintre momentele în care acestea au luat ființă, a fost perioada în care s-a format și s-a consolidat și conceptul de SEO.

Spre deosebire de astăzi când ne întrebăm sincer dacă mai are rost să ne optimizăm site-urile în funcție de cuvintele cheie sau nu, în anii în care a luat naștere, SEO nu însemna decât cuvinte cheie. Iar faptul că motoarele de căutare nici nu luau în calcul alte elemente din componența unui site ridica o mare problemă: optimizarea exagerată în care valoarea conținutului devenise un concept abstract, complet ignorat.

Pe vremea când SEO însemna doar cuvinte cheie, mulți din cei care dețineau un site le inserau în el la discreție, de multe ori fără nicio logică, manipulând astfel motoarele de căutare și atrăgând o mulțime de vizitatori. De ce? Pentru că dacă cifrele erau mari, atunci și ofertele legate de publicitate erau generoase.

Cu alte cuvinte, deși au influențat mult ideea de optimizare așa cum o știm astăzi, anii ’90 au fost pentru internet o perioadă cel puțin obscură. Până la începutul anilor 2000, erau atât de mulți administratori de site-uri pentru care contau doar cifrele, încât deși se încercau tot felul de metode de combatere a concurenței neloiale, cu fiecare nou update, tehnicile black hat SEO apăreau mai repede decât ciupercile după ploaie.

Chiar și în primii doi ani ai mileniului 3, Google încerca să educe administratorii de site-uri și să le ofere instrucțiuni cu ajutorul cărora să apuce calea cea dreaptă și să intre în rândul celor virtuoși. Dar Moz a făcut la un moment dat public faptul că topurile din SERP se formau la momentul acela după numărul de link-uri către un site și toată lumea a încetat să mai dea ascultare învățăturilor lui Google și să investească și mai mult în black hat SEO.

Optimizarea s-a transformat complet într-o poveste despre conținut inspirat și cuvinte cheie bine gândite abia după 2010. Iar în 2015 a avut loc o altă răsturnare de situație în care chiar și site-urile cu conținut de calitate au început să fie văzute prost dacă nu erau optimizate corect pentru terminalele mobile. Însă indiferent de direcția în care se îndreaptă optimizarea, ceea ce încearcă Google să ne transmită prin fiecare nou update al algoritmului său este faptul că trebuie să punem întotdeauna pe cei care ne vizitează site-ul pe primul plan.

Google vrea ca utilizatorii săi să aibă parte de o experiență extraordinară și prin indicațiile pe care le oferă îndeamnă și administratorii de site-uri să facă același lucru. În ziua de astăzi optimizarea pare să fie un concept mai puțin legat de cuvintele cheie și mai mult despre relevanța pe care site-ul nostru o are pentru vizitatori. Și de aceea, ne întoarcem la întrebarea inițială: ar trebui să scriem doar de dragul de a scrie, sau încă ar fi bine să ne construim planul în funcție de cuvintele cheie care ne descriu afacerea?

În calitate de agenție SEO și judecâd această problemă din perspectiva rezultatelor pe care le obținem pentru clienții noștri, răspunsul este NU, nu a venit încă timpul să aruncăm la coș listele cu cuvinte cheie. Și există niște motive pe care ne bazăm răspunsul.

Ce reprezintă cuvintele cheie în contextul optimizării în anul 2019?

Să-ți bazezi tehnica SEO exclusiv pe puterea unor cuvinte cheie nu mai este de mult singurul ingredient al rețetei succesului pentru un site, ci mai de grabă un fel de condiment. Conceptul are acum o altă amploare, dar pentru SEO cuvintele cheie încă înseamnă ceva și pot fi văzute ca acel punct de pornire în optimizarea unui site, care face diferența între un creator de conținut amator și unul profesionist.

Descoperirea și analiza celor mai potrivite cuvinte cheie pentru un site încă este foarte importantă. Doar că acum funcționează în cu totul alt mod decât în urmă cu câțiva ani. Iar un update al tehnicii, nu strică niciunui creator de conținut care se respectă.

Ce presupune descoperirea cuvintelor cheie?

Pentru a găsi cele mai bune cuvinte cheie pentru un site, trebuie să te pui în locul celor care ar utiliza internetul pentru a găsi produsul sau serviciul pe care îl oferă site-ul respectiv. Dacă este vorba de exemplu de un site de mașini uzate, ce fel de termeni și fraze ar tasta oare amatorii de automobile vechi pentru a găsi informații legate de acestea? De la cea mai simplă expresie care definește produsul site-ul în cauză, și anume mașini uzate și până la cât costă un BMW second hand? orice idee care are legătură cu site-ul și ar putea aduce trafic, reprezintă un cuvânt cheie cu potențial.

Efectuarea cercetărilor legate de cuvintele cheie potrivite pentru un site oferă creatorilor de conținut și persoanelor care se ocupă de activitatea de marketing și optimizare o mulțime de informații legate de numărul de persoane interesate de compania reprezentată de site-ul în cauză. Cu alte cuvinte, descoperirea cuvintelor cheie, poate fi privită și ca o analiză de marketing.

Tehnicile SEO au evoluat mult din punct de vedere al formulării interogărilor în ultimii ani și al rezultatelor din SERP. Așa cum am amintit și la începutul acestui podcast, acum nu mai este absolut necesar ca un cuvânt cheie folosit de utilizatorii motoarelor de căutare pentru a efectua o interogare, să apară în titlul unui articol. Dar încă este absolut necesar ca subiectul articolului respectiv să fie despre cuvântul cheie din interogare și să ofere o soluție viabilă la problema cu care se confrută utilizatorul respectiv.

A efectua cercetări cu privire la cuvintele cheie relevante pentru un site este echivalent cu a-ți acorda timp pentru a cunoaște mai bine nevoile și dilemele potențialilor clienți ai produselor sau serviciilor pe care le promovezi. Și astfel, cunoscând mai multe despre ei, este mult mai simplu să le oferi ceea ce își doresc și să îi convingi să-ți devină clienți loiali.

În calitate de creator de conținut și om de marketing, odată ce ai înțeles ce se așteaptă de la tine, poți considera că ai undă verde să te pui pe treabă și să începi să compui texte de valoare.

Cât de des trebuie efectuate cercetări cu privire la cuvintele cheie?

Găsirea cuvintelor cheie cu potențial pentru un site nu este o treabă de o zi. Există și agenții SEO care propun clienților lor o listă lungă de cuvinte cheie imediat după ce au încheiat contractul de colaborare și nu o mai reactualizează niciodată. Dar piața se mișcă, interesele se schimbă și importanța cuvintelor cheie fluctuează.

Periodic apar noi termeni și expresii relevante pentru un business și din acest motiv este nevoie ca lista de cuvinte cheie să nu rămână una și aceeași pentru mai mult de câteva săptămâni. Bineînțeles, totul depinde și de frecvența cu care conținutul proaspăt este postat pe un site. Dacă o agenție SEO nu oferă decât 3-4 articole pe lună pentru unul din clienții săi, atunci o listă de 20 de cuvinte cheie va fi epuizată abia în jumătate de an și cel puțin cei mai populari termeni, vor trebui acoperiți înainte de a trece la următorii. Dar chiar și așa, cei care vor să ofere clienților lor conținut de cea mai bună calitate, nu ar avea nimic de pierdut dacă înainte de compunerea unui nou articol ar mai verifica o dată relevanța cuvântului cheie de la care vor să pornească.

O listă de cuvinte cheie, pentru a fi eficientă în activitatea de marketing și optimizare, nu trebuie să conțină doar termeni vagi. Așa cum am discutat și cu altă ocazie, cuvintele cheie se împart în cuvinte cheie cu coadă scurtă, reprezentate de expresii din două sau trei cuvinte și cuvinte cheie cu coadă lungă care sunt în general întrebări cu subiect și predicat pe care utilizatorii cu adevărat interesați le adresează motorului de căutare Google. Iar aceasta nu este singura observație asupra căreia dorim să atragem atenția! Pentru crearea unor liste de cuvinte cheie relevante, am pus cap la cap o serie de indicații și sfaturi despre care vom vorbi pe larg în continuare.

De la A la Z tot ce trebuie să faci pentru a găsi cele mai potrivite cuvinte cheie

#1 Totul începe de la un brainstorming

Pasul numărul 1 cu care se începe compunerea listei de cuvinte cheie relevante pentru un site este tradiționalul brainstorming. Probabil că sună ca un termen depășit pentru anul în care ne aflăm, dar brainstorming-ul încă este punctul de pornire al oricărei activități creative.

Să spunem de exemplu că efectuați o cercetare pentru descoperirea cuvintelor cheie potrivite pentru o firmă de curățenie. Mai întâi trebuie să scrieți negru pe alb principalele teme care ar putea avea legătură cu această afacere, ca de exemplu:

  • firmă de curățenie;
  • servicii de curățenie;
  • specialiști în curățenie;
  • curățenie la domiciliu;
  • curățenie la birou;
  • curățenie spații private;
  • curățenie spații comerciale.

7-10 Teme legate de compania al cărui site doriți să-l optimizați ar trebui să fie suficiente pentru a avea ceva de care să vă legați. După ce ați scris expresiile legate de subiectul care vă interesează, urmează să interogați Google cu fiecare permutare în parte și să aflați volumul de rezultate din SERP.

#2 Cuvintele cheie scurte au prioritate

După identificarea temelor principale legate de site-ul pe care vreți să-l optimizați, urmează să găsiți cuvintele cheie cu coadă scurtă, denumite și short-tail keywords, punându-vă din nou mintea la contribuție și gândindu-vă cum ați căuta dumneavoastră pe Google pentru a găsi aceste teme.

Astfel, câteva exemple de cuvinte cheie cu coadă scurtă legate strict de servicii de curățenie ar putea fi:

  • servicii curățenie București;
  • servicii curățenie profesionale;
  • servicii curățenie ieftine;
  • cele mai bune servicii curățenie;
  • oferte servicii curățenie;
  • preț servicii curățenie.

Aceasta nu este nici pe de parte lista finală de cuvinte cheie și pe măsură ce adăugați noi termeni, nu uitați că puteți să veniți cu corecturi în orice moment considerați că sunt necesare. De asemenea, nu uitați să verificați cât de populară este fiecare expresie în SERP. Astfel vă veți da seama mai ușor pe care din cuvintele cheie merită să vă axați și pe care nu.

Dacă este vorba de optimizarea unui site deja existent, cu vechime, analizați datele furnizate de Google Analytics deoarece acelea vă oferă cea mai clară imagine cu privire la cuvintele cheie pe care ar fi bine să le folosiți.

#3 Ideile vin și de la căutările similare

Din păcate (sau poate din fericire pentru cei care văd acest lucru ca pe o oportunitate), nu există încă un volum mare de site-uri în limba română indexate de Google. De aceea, pasul trei care se bazează pe Related search terms sau în română, Căutări referitoare la, nu este foarte util pentru această limbă. Dar vă poate ajuta mult pentru optimizarea eficientă în limba engleză.

Când faceți o interogare pe Google în limba engleză probabil că ați observat dacă ați derulat până la subsolul primei pagini faptul că există o listă cu cuvinte cheie care includ și termenul căutat de dumneavoastră întocmită de Google. Pentru că sunt interogări efectuate de persoane interesate de subiectul firmei pe care doriți să o promovați, puteţi considera acești termeni cuvinte cheie relevante și pentru dumneavoastră.

Iar dacă nici după ce adăugați toți termeni care au legătura cu interogarea dumneavoastră nu sunteți mulțumiți de lungimea listei de cuvinte cheie, repetați procesul pentru toate cuvintele cheie scurte și adăugați pe fiecare din termenii noi.

Dacă nu puteți încă urma acest pas la interogările în limba română, nu vă descurajați, va veni cu siguranță o zi în care vă va fi util

#4 Lista finală este o șaorma cu de toate

La final, în capul listei de cuvinte cheie întocmite de dumneavoastră, ar trebui să se afle cuvintele cheie cu coadă scurtă, formate din doi sau trei termeni. Ele sunt cuvinte foarte competitive pentru care vă va fi mai greu la început, până vă obișnuiți cu mecanismul, să ajungeți în vârful topurilor.

Apoi, cuvintele cheie cu coadă scurtă vor fi urmate de expresii lungi, exact pe nișa afacerii dumneavoastră. Ele nu au fost folosite pentru un volum mare de interogări, dar sunt cele care aduc trafic relevant și potențialii clienți pe site-ul dumneavoastră.

Fiecare din cele două tipuri de cuvinte cheie funcționează în felul lui și are o anume importanță pentru site-ul dumneavoastră. Când veți reuși să ajungeți în primele rânduri ale SERP cu ajutorul câtorva cuvinte cheie scurte, atunci înseamnă că veți obține un trafic consistent. Iar din momentul în care cuceriți SERP cu cuvinte cheie lungi, înseamnă că ați ajuns foarte aproape de potențialii clienți ai afacerii pe care o reprezentați.

Nu trebuie ignorate niciunul din aceste două tipuri de cuvinte cheie și recomandarea noastră, din momentul în care veți începe să le folosiți pentru optimizare, este să nu le abordați în ordinea cronologică a descoperirii fiecăruia din ele, ci să le folosiți concomitent și pe cele scurte, dar și pe cele lungi până în momentul în care le epuizați sau își pierd relevanța.

#5 Uneori e bine să te uiți și peste gard

Sunt multe reguli pe care dacă le respecți poți duce o viață mai bună în realitate, dar nu și pe internet, iar trasul cu ochiul în curtea vecinului este una dintre ele.

Motivul principal pentru care faceți optimizare este acela de a ajunge în fața competiției și de aceea SEO fără la raportarea la celelalte site-uri este pur și simplu o abordare SF.

Compararea cuvintelor dumneavoastră cheie cu ale competiției este un exercițiu bun pentru a afla punctele slabe și punctele tari ale site-ului pe care îl optimizați.

Ca să vedeți pe ce poziții se clasează competiția, trebuie să vă gândiți mai întâi la câteva din site-urile care vă fac concurență în domeniul în care activați. Cinci sau șapte sunt două numere bune la care să vă opriți și după ce ați identificat competiția, scoateți artirelia grea.

Ca să vedeți cât de optimizat este un site în comparație cu al dumneavoastră, pur și simplu interogați Google cu principalele cuvinte cheie pe care vă bazați strategia. Dacă sunteți primul la toate, înseamnă că aveți potențial de a vă depăși competiția și ca vânzări. Dacă nu, trebuie să munciți până ajungeți acolo.

Mare atenție și la situațiile în care cineva vă depășește! Atunci când v-ați pierdut locul în SERP, recâștigarea lui este o cerință de bun simț.

Dacă chiar le-ați pus gând rău competitorilor și vreți să-i bateți la toate cuvintele cheie pe care le folosesc, atunci există și diferite unelte SEO precum SEMrush și SpyFu care vă vor ajuta să aflați cuvintele cheie pe care ei mizează.

Ideea principală a acestor cercetări este bineînțeles depășirea competiției. Dar dacă cei cu care vă confruntați sunt mai vechi pe piață decât dumneavoastră și se ocupă serios de optimizare, atunci vă va fi greu să-i întreceți. Însă puteți aborda problema și invers. Aflați mai întâi cuvintele cheie pe care aceștia le folosesc și apoi consultați lista întocmită de dumneavoastră. Dacă descoperiți termeni pe care nu i-au folosit încă, înseamnă că pentru acele cuvinte cheie competiția este mai mică și aveți o șansă mai mare de succes, cu mai puțin efort.

#6 Puțină cizelare nu strică niciodată

Acum că aveți în față toate cuvintele cheie potrivite pentru site-ul pe care vreți să-l optimizați, e timpul să ordonați lista.

Nu are rost să munciți, cel puțin nu chiar în acest moment, pentru optimizarea ce are la bază cuvinte cheie cu un volum foarte mic de căutări. Chiar și pentru cuvintele cheie mai puțin populare, ar trebui să începeți să acordați importanță abia de la câteva mii sau zeci de mii de rezultate.

De asemenea, mai ales dacă începeți să optimizați un site care nu are încă un volum mare de conținut, ar trebui să lăsați pe mai târziu și cuvintele cheie la care competiția este acerbă. Este foarte dificil să câștigați locuri bune în SERP în fața site-urilor cu autoritate mare și de acea, ar fi mai bine mai întâi să câștigați acea autoritate și abia apoi să vă luați la întrecere.

Un scurt rezumat al podcastului de astăzi

În mare, dacă puneți în aplicare sfaturile prezentate în acest podcast legate de optimizare și găsirea cuvintelor cheie potrivite, cu siguranță veți fi cu un pas înaintea celor care ignoră cu desăvârșire importanța acestora. Poate că în ziua de astăzi cuvintele cheie nu mai sunt ce au fost odată. Dar asta nu înseamnă că nu vă pot aduce un beneficiu real față de cei care nu le folosesc.

Call Now Button