fbpx

[Podcast: #11] Relevanța conținutului unui site: Primul factor după care se stabilește poziția în SERP

Oblyo Digital Agency august 18, 2019

La început erau cuvintele cheie din conținutul unui site care făceau ca acesta să apară pe un anumit loc în SERP. Apoi a urmat epoca în care numărul de link-uri era factorul determinant. Iar acum, Google se ghidează după relevanță. În podcastul de astăzi de la Oblyo Digital Agency vom vorbi despre relevanța conținutului unui site pentru utilizatorii motoarelor de căutare. Prin ce se diferențiază conținutul relevant de conținutul care nu prezintă niciun fel de interes? Cum se scrie conținut relevant? De ce merită să plătești un creator de conținut care vorbește pe limba clienților dumneavoastră?

Prin ce se diferențiază conținutul relevant de alte tipuri de conținut?

Am mai spus-o și o mai spunem! Dacă lumea s-ar împărți în două între oameni care folosesc Google pentru a-și promova afacerea și oameni care folosesc Google pentru a afla informații, Google ține cu cei din urmă. Iar pentru că el are atât de mult de câștigat din această abordare, cu toții ar trebui să-i urmăm exemplul.

Google este o companie de succes pentru că își pune mereu utilizatorii pe primul plan. Scopul lui este să ofere cele mai potrivite răspunsuri la orice întrebare a celor care îl interoghează. Și astfel, excluzând rezultatele plătite prin intermediul Adwords, nu are niciun interes să redea în SERP un anumit site atâta timp cât acesta nu oferă răspunsul exact la ceea ce vor să știe utilizatorii săi.

Dacă ar returna ca răspuns doar site-urile cu autoritate mare, fără să ia în considerație relevanța conținutului articolelor acestora pentru cei care pun interogarea, atunci Google și-ar pierde credibilitatea. Iar într-un fel, acest lucru aduce un oarecare echilibru în mediul online deoarece site-urile mici au o șansă prin redactarea de conținut extraordinar, iar celor mari nu li se dă ocazia să se culce pe o ureche și să spună: Gata! Cu așa autoritate, primul loc în SERP îmi este veșnic asigurat! Dar cum poate un motor de căutare să evalueze un lucru atât de subiectiv precum relevanța unui site?

Dacă aruncăm o privire pe instrucțiunile oferite de Google în legătură cu conceperea conținutului unui site, pe care le găsim în Google Guidelines, desprindem o mulțime de idei. În calitate de administratori de site-uri, ceea ce vrea de fapt Google de la noi este:

Să creăm conținut și articole cu gândul la cei care le citesc și nu la motoarele de căutare;

Să nu ne păcălim cititorii sau să-i inducem în eroare prin ceea ce postăm;

Să nu folosim trucuri neconcurențiale care să ne aducă un loc mai bun în SERP;

Să ne gândim ce am scrie dacă motoarele de căutare ar înceta să mai existe;

Să ne punem mereu întrebarea cu ce ajută textul nostru cititorii;

Să ne gândim cu ce iese în evidență site-ul nostru față de site-urile competiției.

Mulți administratori de site-uri se plâng în legătură cu Google și cu faptul că nu știu ce vrea acesta de la ei. Dar în realitate, Google Guidelines ne ajută să ne formăm o imagine destul de clară cu privire la cum ar trebui să abordăm optimizarea online și crearea de conținut. Prin aceste reguli și instrucțiuni, Google ne îndeamnă să adoptăm aceeași poziție pe care o are și el și să punem mereu pe primul loc pe cei care ne citesc site-ul.

Și ca să încheiem odată pentru totdeauna cu tehnicile neconcurențiale și părerea lui Google despre ele, ne referim încă o dată la Google Guidelines. Dacă încă vă mai puneați întrebarea ce este corect și ce nu din punct de vedere SEO, în instrucțiunile oferite de Goolge se specifică în mod clar că atâta timp cât ați obținut locul dorit în SERP prin mijloace pe care nu ați avea curajul să le explicați unui reprezentant Google sau concurenței dumneavoastră, atunci schimbați-vă numaidecât metoda de optimizare!

Cum știe Google că un site este citit sau nu?

Google judecă relevanța unui site în funcție de timpul pe care cititorii îl petrec citind articolele postate. Motorul de căutare nu știe (încă) dacă cel care a intrat pe un site citește la propriu textul articolelor de acolo sau nu, dar în funcție de felul în care el reacționează cu pagina își dă seama de relevanța textului.

Când un utilizator intră pe un anume site, dacă ceea ce găsește acolo i se pare interesant, automat va petrece o perioadă de timp ca să descopere. Dacă nu, va părăsi site-ul în secunda doi.

4 Sfaturi pentru a scrie conținut ușor de digerat

#1 Învățați să citiții

O mare greșeală pe care o fac mulți creatori de conținut este refuzul de a citi pe care îl exprimă în mod agresiv față de articolele scrise de colegii de breaslă și alegerea celor mai bune dintre ele ca model. Oarecum, acest obicei de a nu accepta în viața lor modele și a-și dori cu orice preț unicitatea, este adânc înrădăcinat în ființa multor oameni. Dar recunoașterea potențialului celor din jur și învățarea din experiența altora reprezintă una din cele mai bune metode de a progresa ca profesionist.

De aceea, în acest podcast, intenționat am început lista de sfaturi pentru un conținut relevant cu cititul și nu cu scrisul, deoarece fără a vă raporta la cei cu mai multă experiență în domeniu, este imposibil să vă recunoașteți greșelile și să devenți mai buni.

De asemenea, înainte de a vă apuca de scris, mai ales în cazul unui proiect cu care nu sunteți familiarizat, acordați-vă câteva ore serioase lecturii și cercetării. Faptul că nu sunteți plătit decât pentru conținutul pe care îl livrați, s-ar putea să vă descurajeze în a investi timp pentru cercetare. Dar chiar dacă aceasta pare inițial o muncă gratuită, șansele să fiți solicitat pentru a scrie din nou pe același subiect în cazul în care ați livrat un conținut bun sunt foarte mari.

#2 Învățați să ascultați

Este atât de simplu să-ți dea seama de interesele cuiva odată ce începi să comunici cu acea persoană, încât, dacă nu ați făcut vreodată asta până acum, începeți cu acest sfat! Nu poți doar să ghicești ce vrea să citească un vizitator care îți intră pe site și să nimerești de fiecare dată. Este foarte dificil! Dar poți să afli mai multe despre potențialii clienții ai unui business intrând pe forumuri de discuții, în grupuri de Facebook, sau pur și simplu punând întrebări pe rețelele sociale. Astfel, în funcție de răspunsurile pe care le primiți vă veți da seama de modul în care trebuie abordat subiectul despre care scrieți și cum trebuie redactat articolul respectiv.

Chiar și fără a scoate un sunet, cititorii își dau seama de tonul dumneavoastră din felul cum vă adresați lor în scris. De aceea, înainte de a vă așeza confortabil în fața tastaturii și a începe să tastați idei, gândiți-vă mai întâi cu cine stați de vorbă.

De partea cealaltă se află un tânăr căruia îi place ca cei din jur să i se adreseze direct? Un om de afaceri care se așteaptă la un limbaj deosebit de politicos din partea partenerului? O mamă ocupată care caută în articolele pe care le citește vocea încurajatoare a unei prietene bune?

#3 Învățați să vorbiți

Oricât de important ar fi pentru cititori ceea ce scrieți, dacă mesajul dumneavoastră este prea dificil pentru ei, atunci mai mult ca sigur va trece neobservat. Imaginați-vă că cineva vă povestește despre cel mai mare hobby al dumneavoastră în sindarină (limba elfilor din creațiile lui J.R.R. Tolkein, ca să nu discriminăm și să dăm exemplu o limbă adevărată). Chiar dacă limba în care se ține discursul sună absolut încântător, cât timp nu înțelegeți nici măcar un cuvânt, cât de mult sunteți dispuși să ascultați? Dar să citiți, dacă textul ar fi scris?

Ei bine, la fel se simt și cititorii dumneavoastră când folosiți în articole termeni de specialitate și cuvinte al căror înțeles este cunoscut doar în interiorul firmei pentru care lucrați. Și chiar dacă scrieți în română, comparat cu sindarină, nivelul de înțelegere al celor care vă citesc articolele este cam la fel cu al cuiva care s-a uitat de câteva ori la seria Stăpânul Inelelor.

De aceea, chiar dacă simțiți nevoia să vă afirmați, pentru binele site-ului dumneavoastră păstrați-vă cunoștințele pentru un public mai restrâns, poate chiar pentru discuții față în față cu persoane la fel de experimentate în domeniu ca și dumneavoastră. Pentru cititori pe de altă parte, abordați un limbaj comun, cu termeni simpli și chiar dacă introduceți din când în când câte un cuvânt mai pretențios, aveți grijă ca și cineva care nu cunoaște deloc domeniul, să-i înțeleagă perfect semnificația din context. Atunci când redactați un articol, imaginați-vă de fiecare dată că vorbiți cu un elev de școală generală.

Oricât de ocupat ați fi în calitate de creator de conținut, urmăriți în permanență să evoluați. Poate că sună pueril, dar pentru a vă îmbunătăți discursul, nu ar strica să citiți măcar ocazional literatură adresată segmentului de vârstă Young Adult. Mai ales cea științifico fantastică vă va ajuta mult să vă îmbogățiți imaginația și să învățați cum trebuie să vorbiți pe înțelesul tuturor.

#4 Învățați să scrieți

Folosiți o gramatică perfectă unde să nu existe loc de corectură, dar păstrați dificultatea temei la nivel scăzut. Ca și în cazul altor aspecte legate de conținut, este foarte greu să deveniți mai bun la gramatică fără a citi lucrările de succes ale colegilor dumneavoastră de breaslă sau să primiți feedback.

Cratimele, virgulele și i-ul extra pe care îl au unele cuvinte nu ar trebui să aibă secrete față de un creator de conținut profesionist. De asemenea, cu excepția cazului în care vi s-a cerut în mod expres să scrieți în acest fel, în articolele de blog ale diferitelor companii și în advertoriale, evitați perfectul simplu și regionalismele. Folosit pentru a da culoare discursului și o notă hilară, perfectul simplu se integrează bine într-unele publicații online. Dar pe site-urile de știri sau economie, nu își are ce căuta!

De la 1 la 10 toți pașii pe care trebuie să-i urmați pentru a scrie conținut relevant

#1 Încropiți profilul potențialului cititor

După ce ați făcut research-ul necesar pentru a afla mai multe despre potențialii clienți cărora se adresează un anumit business, așterneți pe foaie trăsăturile clientului ideal. Să spunem de exemplu că doriți să vindeți oale sub presiune cu care poți găti orice fel de supă sau ciorbă în mai puțin de 10 minute. Există deja o mulțime de oale sub presiune pe piață, dar cu ale dumneavoastră mâncarea este gata într-un timp infinit mai scurt decât dacă s-ar folosi o oală sub presiune normală și de aceea, prețul produselor pe care le vindeți este de trei ori mai mare decât al produselor propuse de concurență. Cine ar cumpăra astfel de oale?

Cea mai mare greșeală ar fi să răspundeți cu femeile gospodine care gătesc pentru familia lor. Nu numai că un astfel de profil este incredibil de vag, dar nici nu definește în mod obligatoriu persoana care ar cumpăra un astfel de produs. Începând cu sexul cititorului și continuând cu vârsta, situația sa familială, statutul în câmpul muncii, gâștigul lunar și multe alte caracteristici, profilul pe care îl căutați trebuie să fie cât mai detaliat cu putință pentru ca articolul să fie considerat relevant.

#2 Intuiți interesele cititorului

Încercați în conținutul articolului dumneavoastră să nu lăsați loc de întrebări sau interpretări. Gândiți-vă la tot ceea ce ar putea interesa cititorul legat de produsul pe care îl promovați și adresați-vă fiecărui punct în parte. Întorcându-ne la exemplul nostru cu oalele de gătit, specificați cât mai multe detalii. În special modul de folosire, modul de curățare, prețul, locul de unde se poate achiziționa produsul și așa mai departe sunt câteva din informațiile care trebuie să se regăsească în articol.

#3 Creați o listă de cuvinte cheie

Cu cât articolul dumneavoastră este mai nișat, cu atât va avea un succes mai răsunător. Este mult mai simplu să demonstrați că un produs este bun, dacă ați convins una sau două persoane să-l cumpere, mergând direct la țintă cu profilul cumpărătorului, decât dacă vorbiți la modul general și nimeni nu l-a achizițioant vreodată. Imaginați-vă cât de dificil ar fi să ochiți o pasăre dintr-un stol dacă atunci când împușcați nu aveți în minte nicio țintă.

După ce ați conturat cât mai clar profilul potențialului cumpărător, stabiliți o listă de cuvinte cheie relevante pentru articol. Unul din cuvinte va trebui să-l considerați cuvântul cheie central al articolului, acea expresie pe care să o folosiți și la optimizarea SEO. Iar celelalte cuvinte nu trebuie neapărat să le folosiți conform cerințelor SEO, dar e bine să stea pe lângă expresia centrală. De exemplu, dacă dumneavoastră doriți să scrieți articolul cu oale pornind de la cuvântul cheie: oale sub presiune, în jurul acestei expresii ar fi bine să existe cuvinte ca: mâncare gata în 15 minute, mâncare tradițională, gătit rapid și altele asemănătoare. Astfel, atunci când motoarele de căutare evaluează articolul dumneavoastră, își vor da seama mai ușor despre ce este vorba în conținut.

#4 Ordonați, simplificați, optimizați

Un articol cu cât este mai ordonat, cu atât este mai simplu de citit. Despărțiți ideile în paragrafe al căror subiect să fie redat de subtitlul care le reprezintă; Întocmiți liste acolo unde este posibil; Concepeți o introducere și o concluzie; Reformulați propozițiile lungi; Și la sfârșit, verificați ca articolul dumneavoastră să respecte măcar în linii mari cerințele SEO.

Am spus de la început că nu trebuie să scrieți pentru motoarele de căutare și nici Google nu se așteaptă la acest lucru de la dumneavoastră. Dar interogările și cuvintele cheie rămân o realitate pe care trebuie să o acceptăm. Aveți grijă ca întreg textul să sune cât mai natural și atunci optimizarea vă va fi apreciată!

#5 Includeți cuvintele cheie în meta descrieri

Pe cât posibil, este recomandat ca descrierea meta să o scrieți separat de articol. Nu lăsați motoarele de căutare să redea automat prima parte a textului articolului dumneavoastră deoarece astfel s-ar putea să arate ca un paragraf trunchiat unde cuvântul cheie nici să nu apară.

Se pare că dacă este vorba de un articol cu performanțe bune, nici măcar nu mai contează dacă în meta descriere apare cuvântul cheie sau nu. Dar discuția pe acest subiect rămâne deschisă în continuare, iar sfatul nostru este să încercați să scrieți de la început o meta desriere care să includă cuvântul cheie.

#6 Concepeți o meta descriere atractivă

În funcție de terminalul de pe care se efectuează interogarea, lungimea meta descrierii diferă. De aceea mergeți întotdeauna pe meta descrieri scurte care să redea în doar câteva cuvinte esența articolului.

Aveți mare grijă ca textul meta descrierii să reflecte conținutul articolului. Google nu apreciază trucurile murdare față de utilizatorii săi și chiar dacă concepeți o descriere atractivă, dacă ideea ei nu se regăsește în articol, acesta nu va obține un loc bun în SERP deoarece relevanța îi va fi pusă la îndoială.

#7 Inventați un motto al articolului

Nu răsuflați ușurați dacă ați adus potențialii clienți pe site-ul dumneavoastră deoarece abia de acum încolo începe provocarea. Dacă nu ați reușit să le captați atenția încă din primele secunde ale vizitei, s-ar putea să iasă numaidecât și prin decizia lor să facă site-ului mai mult rău decât bine. Articolele cu o rată de respingere mare sunt considerate irelevante.

Pentru a vă face cititorii curioși, faceți ca prima propoziție să sune ca un motto al produsului pe care îl promovați, sau ca o întrebare al cărui răspuns îl veți da ulterior. De asemenea, aveți grijă ca în primul paragraf să se regăsească toate ideile principale, fără a exagera cu dezvoltarea lor. Atfel, cititorii vor știi dinainte la ce să se aștepte și vor dori să aprofundeze tema.

#8 Rezolvați o problemă

În general, mai ales atunci când doresc să facă o achiziție, utilizatorii motoarelor de căutare au o problemă. Aceasta poate fi o problemă pe care o conștientizează și după care au formulat interogarea. Sau, poate fi o problemă pe care nu o conștientizează încă, dar ar fi bucuroși să afle despre ea și rezolvarea ei din articolul dumneavoastră.

În cazul oalelor noastre din acest podcast, problema reală a cititorilor poate fi timpul necesar pentru gătirea mâncărurilor tradiționale în casă. Sau nevoia de a mânca mai sănătos. Sau, de ce nu, necesitatea de a economisi banii pe care altfel i-ar fi dat pe mâncatul în oraș. Pe de altă parte, o problemă pe care cititorii nu o conștientizează, dar le-ar plăcea să o rezolve odată ce ar afla despre ea, ar putea fi găsirea unui partener cu ajutorul deprinderii unei aptitudini necesare pentru alcătuirea unui familii: gătitul. Gândiți-vă la ce probleme au cititorii dumneavoastră și astfel, cu siguranță veți compune texte relevante.

#9 Concentrați-vă pe timpul de citire

Timpul este o resursă mai importantă chiar decât banii deoarece ne limitează în același mod pe fiecare dintre noi, indiferent de situația financiară. De aceea, prețuiți timpul pe care cititorii dumneavoastră vi-l acordă!

Odată ce ați finalizat un articol, citiți-l și recitiți-l pentru a găsi toate propozițiile sau chiar paragrafele fără o valoare deosebită. Fiecare din acestea este ca o bombă cu ceas deoarece plictisește pe cei care lecturează și este bine știut faptul că un cititor plictisit nu are stofă de client.

#10 Faceți articolul atât de lung pe cât trebuie

Încă rămâne valabil ce am spus mai devreme și nu, nu ne contrazicem! Dacă considerați că ați scris un articol, dar mai aveți informații prețioase pe care nu le-ați inclus încă în rândurile lui, nu vă sfiiți să-l faceți mai lung. Cât timp este interesant, un articol poate să aibă câteva mii de cuvinte. În Japonia de exemplu, în domeniul online, creatorilor de conținut pentru site-urile mari, care câștigă din reclame, li se cer articole de peste 10.000 de caractere. Traduse, în română, astfel de articole ar număra între 5000 și 7000 de cuvinte. Un volum imens dacă ne raportăm la textele de pe majoritatea site-urilor. Și totuși, în lume, astfel de articole nesfârșite nu numai că există, dar se și citesc, apar primele în SERP și aduc venituri impresionante deoarece sunt relevante.

Call Now Button