Căutarea personalizată Google explicată pe înțelesul tuturor.

Căutarea personalizată Google explicată pe înțelesul tuturor.

 

Cum funcționează personalizarea, ce înseamnă pentru SEO și cum să te asiguri că îți va înfluența în bine clasamentul.

 

Pe măsură ce rezultatele căutării prin motorul de căutare Google sunt din ce în ce mai personalizate, SEO este din ce în ce mai dificil de adaptat. Iar specialiștii în SEO sunt indignați de acest lucru. La Oblyo Digital Agency te ajutăm cu toate cele necesare ca acest lucru să nu afecteze clasarea paginii tale cât mai sus.

Urmărirea clasamentului– unul dintre principalele criterii de evaluare a performanței SEO- a devenit o provocare odată cu căutarea în funcție de localizare, căutările anterioare și istoricul browser-ului care afectează rezultatele obținute. Conceptul de acuratețe a devenit oarecum vag: dacă există multe variante de SERP (search engine result pages) în funcție de locul căutării, pe care ar trebui să o consideri ”exactă”?

Mai mult, cu atâția factori de personalizare care intervin în procesul căutării, este posibil să nu îți dai seama de faptul că datele pentru clasament sunt altele, influențate de un tip de personalizare pe care nu l-ai luat în calcul. Poți lua decizii greșite pe baza unor date greșite?

În acest articol vom analiza diferite moduri prin care Google personalizează rezultatele căutării, impactul asupra SEO, cât și sfaturi pentru a te asigura că personalizarea nu creează niște date false de clasare.

Dar, înainte de a începe, hai să vedem ce este mai exact această căutare personalizată.

 

Ce este căutarea personalizată?

Rezultatele personalizate sunt cele pe care un utilizator le găsește cu ajutorul motoarelor de căutare, rezultate care nu se bazează numai pe factorii tradiționali de clasificare (relevanța paginilor web pentru termenul căutat, autoritatea acestora), ci și informațiile pe care motorul de căutare le ia de la utilizator (indirect)- cum ar fi: locul de unde face căutarea termenului, istoricul căutării, interesele utilizatorului…etc. Scopul căutării personalizate este de a spori relevanța rezultatelor, să fie cât mai apropiate de stilul utilizatorului.

Atât Google, cât și Bing personalizează rezultatele, dar Google pare să o facă la o scară mai largă. În 2011, după cum arată un experiment efectuat atunci, peste 50% din căutările prin Google au fost personalizate, cu siguranță numărul a crescut de atunci.

 

Factorii care influențează personalizarea:

  1. Locul (localizarea) în care te afli atunci când cauți ceva prin motoarele de căutare:

Nu ar trebui să fie o surpriza faptul că Google cunoaște locul unde te afli și se folosește de acest lucru în căutările pe care le facem. Surprinzătoare este precizia cu care Google urmărește căutarea. Dacă ai activată funcția de ”localizare” în telefon, vei avea rezultate surprinzătoare.

 Dacă nu ești conectat la Google printr-un dispozitiv mobil, motorul de căutare va afla unde te afli de la adresa IP. Poate să nu fie la fel de precis, dar face ca Google să adapteze rezultatle căutării pentru aria în care te afli.

 Cum funcționează: afacerile fizice și locurile cele mai apropiate de utilizator sunt afișate în pachetul local și puse cât mai sus în rezultatele organice.

 În cea mai mare parte, locul în care te afli afectează căutările. Este un lucru important pentru afacerile locale. Utilizatori diferiți din același oraș, situați la doar câțiva kilometri, vor vedea de multe ori rezultate diferite pentru același termen căutat, în special în pachetul local (local pack).

Problema pentru SEO: deoarece SERP-urile diferă în funcție de localizarea utilizatorilor, urmărirea exactă a clasamentului devine o provocare.

Soluția: află care sunt locurile țintă și configurează programul de verificare a clasării pentru a urmări clasamentele pentru fiecare în parte.

Dacă ai o afacere locală cu o adresă fizică, trebuie să identifici locul fiecărui vizitator. În Rank Traker, poți creea cât mai multe localizări personalizate pe care dorești să le urărești clasarea. Iată cum poți face acest lucru:

1- Dacă nu ai încă un program instalat, poți descărca versiunea gratuită de https://www.link-assistant.com/rank-tracker/download.html.

2- Deschide programul și creează un proiect pentru site-ul tău, specificând cuvintele tale cheie.

3- Mergi la ”Preferences- Preferred Search Engine și apasă click pe Add Custom link to Google (să ai grijă să selectezi versiunea Google a țării: de exemplu, Google.ro- pentru România)

4- În fereastra Advanced Settings ce apare, vezi unde se află Preferred Location și introdu numele orașului, adresa exactă…etc a zonei vizate și apasă Apply. Apoi vei vedea o hartă ajustată pentru a afișa locul specificat de tine.

5- Dă-ți o scurtă denumire a versiunii Google locale și apasă OK.

6- În zona de unde poți scrie de la Rank Traker fă click dreapta pe numele oricărei coloane pentru a intra în modul de editare. Adaugă motorul de căutare în coloane și continuă să verifici clasamentele.

 

  1. Căutarea și istoricul navigării:

Căutările tale anterioare, rezultatele pe care ai făcut click, istoricul browser-ului, toate acestea afectează modul în care Google va personaliza rezultatele căutării pentru viitor (când mai cauți un termen). Aceste lucruri permit motorului de căutare să înțeleagă lucrurile de care ești interesat și să se adapteze în funcție de tine.

Cum funcționează: Google creează un profil (cu sensul din domeniul tehnologiei) personalizat pentru fiecare utilizator, pe baza istoricului navigării, istoricului căutărilor și a click-urilor SERP, modificând astfel rezultatele căutării pe care le vedem pe baza intereselor noastre.

Puteți face următorul test: deschide un browser nou și căută ceva ce te interesează. Or să apară rezultatele nepersonalizate. Apoi, apasă pe o pagină, și când vei căuta iar termenul, Google o să ofere răspunul în funcție de pagina accesată prima oară, crezând că ești mai interesat de un anumit aspect decât de altul.

Problema pentru SEO: în primul rând, devine mai dificil să verifici de două ori clasamentele într-un browser. În al doilea rând, înseamnă că cineva care a accesat rezultatul căutării concurenței tale (în urma termenului căutat), în trecut, s-ar putea să-l vadă în topul rezultatelor căutării (îmi pare rău să-ți spun lucrul acesta), chiar dacă îmbunătățești clasarea site-ului tău.

Suntem adesea contactați de utilizatorii noștri care văd site-ul lor mai sus în clasamentul SERP (în browser-ul lor) decât în rapoartele noastre. Motivul pentru acest lucru este că ai vizitat cu siguranță site-ul tău folosind de foarte multe ori browser-ul tău, Google presupunând că îți place acest rezultat și împinge rezultatul cât mai sus în SERP-ul personalizat. Între timp, cei care nu au mai fost pe site-ul tău de ceva vreme, vor vedea rezultatul ceva mai jos.

Ce zici de cei care nu au vizitat site-ul tău, ci au fost la concurență? Ei bine, SERP-urile lor vor fi personalizate în favoarea acelui concurent. La urma urmei, nu este chiar cel mai rău lucru- atunci când ajungi în topul cuvintelor cheie căutate, oamenii vor începe să facă click pe rezultatele către tine, iar personalizarea începe să funcționeze în favoarea ta.

Soluția: află cum să depersonalizezi SERP-urile în browser-ul tău și continuă să te lupți pentru un loc în topul căutărilor.

Tot ce trebuie să faci pentru rezultate nepersonalizate este să vezi SERP-ul imparțial în browser-ul tău, folosește modul ”Private” al browser-ului, astfel încât istoricul căutărilor să nu afecteze rezultatele.

Nu uita că personalizarea bazată pe istoric nu trebuie să funcționeze împotriva ta- poate (și va) lucra în favoarea ta de îndată ce ai ajuns sus în SERP pentru că oamenii încep să acceseze site-ul tău. Când cineva caută un cuvânt cheie de-al tău, trebuie să faci că acele cuvinte cheie să apară printre cele mai bune rezultate în SERP imparțial. Dacă faci acest lucru și utilizatorul accesează pagina ta, vei trece în față, iar căutările ulterioare vor include, cel mai probabil, afacerea ta ca rezultat principal.

 

  1. Social Media:

Atunci când creezi un cont ”Google +”, dezvălui multe date demografice cu privire la tine, cum ar fi vârsta, sexul, interesul, prietenii. Aceste informații, împreună cu istoricul tău de căutare și de browser, formează așa-numitul “profil personalizat” pe care Google îl utilizează pentru a ajusta SERP-urile în funcție de interesele tale.

Cum funcționează: Google poate adăuga articole de social media din conexiunile tale la rezultatele căutării, poate impulsiona rezultatele acceptate de conexiunile tale mai sus în SERP și adaptează în mod subtil rezultatele pentru profilul tău.
Dacă ai un profil ”
Google +” și ești conectat la contul tău Google în browserul tău, rezultatele căutării pe care le vezi ar putea afișa în mod vizibil conținutul partajat de prietenii tăi printre rezultatele de pe prima pagină.

Problema pentru SEO: Rezultatele personalizate din mediile de socializare scot în evidență rezultatele organice și devine din ce în ce mai greu să ajungi în top.

Ca și în cazul celor mai multe tipuri de personalizare, problema este că rezultatele adaptate profilurilor sociale ale anumitor utilizatori consumă spațiul SERP și împing o parte din rezultatele organice în jos.

Soluția: Concentrează-te pe mediile sociale, deoarece acestea pot îmbunătăți vizibilitatea în căutare.  În timp ce cele scrise în social media ar putea schimba clasamentele site-ului tău în SERP-urile personalizate, acestea reprezintă, de asemenea, o oportunitate de clasare. Dacă creezi conținut de calitate care este distribuit în rețelele sociale, în special Google+, ai toate șansele să obții mai multă expunere în SERP datorită căutării personalizate.


Ia aminte: a) persoanele care te urmăresc pe
Google+ pot vedea mesajele tale printre rezultatele căutării și b) cei care urmăresc pe cineva care a distribuit conținutul vor putea, de asemenea, să-l vadă. Poți creea o audiență mare și poți ajunge la cei care au un cuvânt greu în domeniul tău, conținutul tău va continua probabil să se modifice prin intermediul căutării personalizate.

 

  1. Dispozitivele:

În 2017, cautarile Google de pe dispozitivele desktop și mobile au devenit atât de diferite, încât este mai corect să spui că motorul de căutare este diferit în funcție de dispozitivele folosite, cu factori de clasare diferiți.

Cum funcționează: paginile sunt clasificate diferit pe dispozitivele mobile și desktop, iar interogările de căutare sunt de asemenea interpretate diferit.

În timp ce semnalele de autoritate și relevanță par a fi în mare parte aceleași, există o diferență majoră în algorithmul motorului de pe dispozitivele mobile. Paginile sunt optimizate special pentru mobile, iar paginile prietenoase cu mediul mobil sunt afișate sus în SERP.

Cu peste jumătate din interogările Google provenite prin dispozitivele mobile, va trebui să îți optimizezi site-ul cât mai mult.

Problema pentru SEO: Google pentru dispozitivele mobile s-a transformat într-un motor de căutare în sine pentru a urmări și optimiza totul pentru smartphone-uri.

Versiunile mobile ale motoarelor de căutare (în special Google) s-au transformat, de fapt, în motoare de căutare separate, care urmăresc diferiți factori pentru clasarea paginilor. De aceea, trebuie să urmărești separat clasamentele mobile și clasamentele pe desktop.

Soluția: urmărește separat clasamentele mobile și clasamentele pe desktop. Asigură-te că urmărești clasamentele pentru mediul mobil mai mult decât cele de pe desktop. Cu Rank Traker poți seta cu ușurință acest lucru adăugând motoarele de căutare mobile la motoarele tale de căutare țintă. Mergi la Preferences- Preferred Search Engines în proiectul tău din Rank Traker și apasă butonul ”+” de lângă versiunea mobilă a motorului de căutare pe care vrei să îl adaugi. Apoi fă click dreapta pe numele oricărei coloane .

 

  1. Alte produse Google pe care le utilizezi:

Multe dintre funcțiile de căutare Google (snippet-uri, panouri Grafice de cunoștințe) sunt destinate să furnizeze informațiile pe care utilizatorul le caută chiar pe pagina cu rezultatele căutării, astfel încât să nu trebuiască să faci click pe rezultatele căutării.

O astfel de caracteristică este, de asemenea, un tip de personalizare. Este vorba de utilizarea de către Google a informațiilor pe care le are despre tine de la celelalte produse Google – Gmail, Google Calendar, Google Play, Google Maps etc. – printre rezultatele căutării organice. Aceasta înseamnă că poți folosi motorul de căutare nu doar pentru a găsi informații noi, ci și pentru a reaminti de unele informații care apar între tine și Google.

Deși acest lucru nu influențează SEO prea mult (încă), este o tendință interesantă pentru dezvoltarea Google în ceva mult mai mare decât un motor de căutare.

 

   Concluzii:

Căutarea personalizată înseamană că nu există o experiență de căutare consecventă între utilizator, localizare și dispozitive. Este încă crucial să urmărești cuvintele tale cheie, dar trebuie să înțelegi că nu îți oferă imaginea exactă pe care o vede fiecare utilizator. De aceea este important să urmărești clasamentele în diferite locuri (în special dacă faci SEO pentru o afacere fizică) și dispozitive și să crești eforturile de marketing în materie de conținut și prezentă în mediul social pentru a câștiga în SERP-urile personalizate.

Dacă ai parcurs tot articolul, înseamnă că ești interesat de serviciile oferite de Oblyo Digital Agency. Te invităm cu drag la o cercetare a site-ului tău.

Share this post

Lasă un răspuns