Este oficial! Începând cu data de 4 mai 2020 s-a schimbat algoritmul Google
Danny Sullivan, unul dintre programatorii Google, a confirmat pe cale oficială faptul că începând cu data de 4 mai a acestui an Google va funcționa după un nou algoritm. Conform programatorului, astfel de schimbări au loc o dată la câteva luni și sunt foarte importante pentru comunitatea SEO.
Din dorința de a comunica toți pe aceeași limbă, cei de la Google vin în ajutorul comunității creatorilor de conținut denumind aceste algoritmuri înainte de a primi din burtă tot felul de porecle. Astfel, folosindu-se de data la care sunt lansate, specialiștii Google își botează algoritmele după următorul sistem: Lună / An + Core Update care s-ar traduce în limba română Actualizare de bază.
După regula descrisă mai sus, începând cu luna aceasta, avem de-a face cu May 2020 Core Update – Actualizarea de bază mai 2020, cea de-a doua actualizare suferită de motorul de căutare anul acesta.
Când s-a lansat primul algoritm din anul 2020?
May 2020 Core Update a venit după January 2020 Core Update, iar de atunci și până acum ni se pare că a trecut o veșnicie. Lumea nu mai este ce era nici acum două luni și aici nu ne referim doar la internet, ci la felul cum au decurs lucrurile în general.
În contextul pandemiei cu COVID-19 mulți și-au pus întrebarea dacă Google va rămâne sau nu ceea ce a fost înainte de debutul bolii. Dar iată că a venit timpul să aflăm și răspunsul, iar în calitate de specialiști SEO ne simțim nevoiți să ne punem din nou pe învățat și să aflăm cu ce fel de algoritm avem de-a face de data aceasta.
Motivul pentru care motoarele de căutare se actualizează atât de des
Actualizările de bază ale motorului de căutare Google produc schimbări drastice în întreaga lume, indiferent de limba în care este creat un website. Ele sunt motivul pentru care unii proprietari de website-uri observă o scădere puternică, sau dimpotrivă, o creștere substanțială a traficului de pe paginile lor.
În ceea ce privește inversarea locurilor din clasamentele din SERP, totul ține de relevanța conținutului fiecărei pagini în parte. Dacă de exemplu ai scris un articol și inițial era pe locul I în SERP după cuvântul cheie folosit pentru optimizare și acum este pe locul al II-lea, înseamnă că relevanța conținutului său judecată după noua actualizare a scăzut. Acest lucru se poate bineînțeles întâmpla și invers, caz în care unele articole cresc cu una sau chiar mai multe poziții.
În prezent, în SERP nu apar doar articolele vechi, realizate înainte de lansarea acestui nou algoritm. La fel ca până acum se indexează și articolele noi care sunt comparate cu ceea ce există până acum și obțin un loc al lor. Din acest motiv, se pot observa fluctuații de la o zi la alta, sau chiar mai des, la nivelul topurilor din SERP.
Pe scurt, singura constantă când vine vorba de internet, este schimbarea. Iar Google are grijă să demonstreze această teorie ori de câte ori are ocazia. Mai mult, acesta fiind primul algoritm lansat de la începutul pandemiei COVID-19 încoace, ar trebui să ne așteptăm la o actualizare foarte volatilă, care probabil ne va lua prin surprindere din multe puncte de vedere.
Să ne întoarcem la întrebarea nerostită din acest paragraf. De ce se schimbă Google atât de des și câte nevoie este de toate aceste actualizări? Din punctul de vedere al unui specialist SEO, fiecare nouă schimbare reprezintă o muncă în plus. Când tot ce știai despre motoarele de căutare și modul în care ele funcționează devine invalid peste noapte, nu ai decât s-o iei de la capăt și să muncești încă o dată pentru a recupera pozițiile pierdute, deoarece asta se întâmplă mai des decât să câștigi victorii, avansând în top fără să faci nimic.
Pe de altă parte, din punctul de vedere al unui utilizator obișnuit al motoarelor de căutare, fiecare nou algoritm este mană cerească, mai ales atunci când vine vorba de Google. Mai mult poate decât orice alt motor de căutare, Google a încercat mereu să pună utilizatorii de rând înaintea celor care dezvoltă website-uri. Astfel, indiferent de cât de bine este scris un articol din punct de vedere al optimizării, fără acel element extra numit valoare el nu poate ajunge în topurile din SERP, mai ales luându-se în considerare practicile ultimilor ani.
Pentru un proprietar de website înainte era mai simplu. Cel mai important lucru pentru a ajunge în vârf era numărul de link-uri și astfel, cu cât o pagină era mai bine sprijinită din spate, cu atât urca mai repede și mai sus. Acum, nici măcar link-urile nu mai contează atât de mult dacă scoatem din ecuație relevanța, de altfel, cel mai important lucru pentru un utilizator care face o interogare.
Prima actualizare de bază de la începutul pandemiei COVID-19
Înainte de cea din luna curentă, ultima actualizare de bază Google a avut loc în cea de-a doua săptămână din luna ianuarie. La acel moment, deși știam toți despre COVID-19 și influența sa în China, întreaga poveste părea un basm de pe tărâmuri îndepărtate, atât de ireal încât nimeni nu și-a pus vreodată problema ce s-ar întâmpla dacă virusul ar ajunge și la noi. Acum, cu toții ne-am dat seama că nici dacă încercam nu puteam fi mai iresponsabili în gândire.
Lumea s-a schimbat radical de când COVID-19 a fost declarat pandemie. Acest anunț a făcut înconjurul lumii în doar câteva minute și odată cu stilul de viață al fiecăruia dintre noi a fost afectat și modul în care folosim motoarele de căutare.
De la călătorii, cumpărături și alte hobby-uri comune, cei mai mulți utilizatori ai motoarelor de căutare și-au îndreptat atenția către coronavirus și au început să caute pe internet informații despre el. În istoria Google nu au existat niciodată într-o singură zi atât de multe interogări despre același subiect. COVID-19 “este” pe buzele tuturor de aproape două luni încoace, dar și pe orice terminal de care ne atingem deoarece vrem să știm ce este, cum ne afectează și în primul rând, cum putem scăpa de el.
La interogările generale, în legătură directă cu coronavirusul, se adaugă și interogările despre starea de urgență și întreprinderile care încă mai funcționează chiar și pe timp de criză. COVID-19 nu a pus pauză vieții în sine, ci doar ne-a schimbat modul de trai deoarece și în prezent, la fel ca până acum, avem nevoie de servicii medicale, de medicamente, de apă și alimente, de protecție și nu în ultimul rând, de distracție.
Pe internet cel puțin, COVID-19 a dat importanță unor lucruri absolut irelevante până acum și le-a răpit altora lumina reflectoarelor. Un exemplu este cel al măștilor medicale. Ele erau complet ignorate în lumea occidentală până acum două luni. Dar de ceva timp încoace, paginile online care tratează acest subiect se bucură de o creștere explozivă a traficului.
La polul opus, se află aproape tot ce ține de turism. Frustrați pentru că sunt obligați de un inamic invizibil să stea în casă, majoritatea utilizatorilor motoarelor de căutare nici nu vor să audă de călătorii în țări străine și alte scenarii science-fiction pentru această perioadă și singurul motiv pentru care accesează website-urile agențiilor de turism este acela de a-și anula biletele de călătorie și vacanțele deja rezervate.
Acestea fiind spuse, cel mai mare scop al ultimului algoritm Google este acela de a se pune din nou la punct cu ceea ce doresc utilizatorii. Nu se mai caută multe din subiectele care se căutau înainte și de aceea Google, ca și comunitatea SEO de altfel, se simte copleșit, dar dator să facă ceva pentru a reveni pe linia de plutire.
Este încă mult prea devreme să ne pronunțăm, dar în timp, cu siguranță vom putea observa dacă în calitate de utilizatori obișnuiți ne va fi mai ușor să găsim ceea ce dorim pe internet sau nu.
Un nou algortim, o nouă oportunitate pentru comunitatea SEO
Așa cum am spus și în rândurile de mai sus, fiecare nouă schimbare în algoritmul Google înseamnă mai multă muncă pentru comunitatea SEO. Dar acesta nu este neapărat un lucru rău. Într-adevăr, avem ceva de învățat și trebuie să scriem mult și bine până ce îi vom da de cap și acestei actualizări. Însă aceasta nu este o provocare doar pentru noi, ci pentru toți cei care au website-uri pe internet.
Mulți antreprenori care își desfășoară afacerile online au observat o scădere alarmantă a traficului pe website-urile lor și mai devreme sau mai târziu tot vor avea nevoie de un specialist care să-i ajute să se ridice din nou în picioare. Nu mai este de mult un secret că oriunde în lume multe companii renunță la personal și sunt nevoite să pună pe liber chiar și angajați valoroși din cauza vânzărilor foarte mici din această perioadă. Iar cu toată criza care se prevede după încetarea pandemiei, singura rezolvare pentru a se întoarce de unde au plecat va fi tot promovarea online.
Serviciile SEO au fost, sunt și vor fi mereu extrem de valoroase pentru piața online. De asemenea, cu cât apare o actualizare mai greu de înțeles pentru proprietarii de website-uri, cu atât comunitatea SEO are mai mult de câștigat.
În calitate de antreprenor, specializat în domeniul în care activezi, nu este o soluție eficientă să te ocupi pe cont propriu de website-ul personal deoarece, dacă îți dorești rezultate, poate dura foarte mult până le obții și s-ar putea să ai nevoie de mai multe resurse decât dacă ai colabora cu un specialist în optimizare.
De aceea, totul nu este decât o chestiune de timp până ce experții SEO vor avea din nou de lucru mai mult decât pot să ducă, iar antreprenorii de pretutindeni se vor găsi puși în situația de a găsi metode de a suplimenta bugetul pentru optimizare.
Ce e de făcut acum că noul algoritm Google este activ și face ravagii?
Indiferent de schimbările pe care le adoptă, Google nu-și schimbă politicile sale și instrucțiunile de optimizare rămân mereu aceleași. Și de data aceasta, ca de fiecare dată până acum, reprezentanții motorului de căutare ne asigură că nu avem nimic de reparat la website-urile noastre, chiar dacă observăm o scădere semnificativă a performanțelor, și ne recomandă să continuăm a crea conținut de valoare.
Google știe să păstreze un secret. Nu vei vedea vreodată o pagină oficială Google care să explice de la A la Z ce trebuie să faci ca să ajungi pe primul loc în SERP și mai mult, când noi, comunitatea SEO, ne dăm în sfârșit seama de mecanism, algortimul Google are grijă să se schimbe.
Însă nici ceea ce ne sugerează prin compunerea unui conținut cât mai bun nu este departe de adevăr. Google a urmărit mereu să fie un motor de căutare util pentru utilizatorii săi și de aceea face tot posibilul să le ofere cele mai relevante articole și pagini pentru ceea ce-i interesează pe ei. De aceea, ca o regulă principală atunci când creăm conținut, așa cum Google se gândește mai întâi la utilizatorii obișnuiți decât la proprietarii de website-uri când returnează răspunsurile pentru o interogare, la fel și noi trebuie să ne gândim tot la ei înaintea lui Google atunci când scriem un articol.
Există cu siguranță multe interpretări ale acestui sfat repetitiv, dat de Google ori de câte ori se lansează un nou algoritm. Dar, din experiență, considerăm că mai bine decât să încercăm să citim printre rânduri și să căutăm înțelesuri ascunse, este să luăm indicațiile ca atare și să ne concentrăm pe realizarea unui conținut de calitate.
Despre ce înseamnă conținut de calitate și ce trebuie să conțină un articol pentru a fi relevant pentru cititori, am scris “volume” pe website-ul Oblyo Digital Agency și vom continua să mai scriem când avem ocazia sau considerăm că este important pentru cititorii noștri. În ceea ce privește actualizarea de data aceasta însă, dacă în calitate de proprietar de website observi că te-a afectat și lucrurile nu mai merg ca înainte, îți propunem să ne provoci la o discuție și îți vom spune exact ce putem face pentru tine.