[Podcast: #15] După ce factori ne construim strategia SEO în anul 2020? Partea I

cristian noiembrie 14, 2019 0 Comments

Pe internet vizibilitatea online înseamnă totul pentru o afacere. Au apus demult zilele în care era de ajuns să ai un site și clienții te căutau după numele companiei pe care o conduceai. Acum, competiția este atât de mare, încât fidelizarea clienților a devenit cu adevărat o provocare căreia nu multe branduri sunt în stare să-i facă față.

Înainte era simplu. Fiecare dintre noi își dorea produsele pe care le cunoștea deja deoarece știa la ce calitate să se aștepte. Acum este altfel. O simplă căutare pe Google îți poate aduce în fața ochilor cel mai bun, cel mai ieftin, cel mai popular produs din orice categorie, iar informația este verificată și validată de algoritmii motoarelor de căutare care iau în calcul diferiți factori ce influențează poziția unui site în SERP.

Modul de redare al informațiilor, cât și poziția fiecărui site în parte pe Google se stabilesc nu doar după popularitate, ci și după un algoritm inteligent. Acum zece ani de exemplu, se zvonea că pentru a realiza topurile din SERP, Google ia în calcul peste 200 de factori pe care îi evaluează separat pentru fiecare site în parte. Niciodată nu a fost vorba doar de cuvintele cheie. Și nici nu s-a pus accent exclusiv pe numărul de link-uri. Însă nici despre creativitate nu putem spune că a contat vreodată doar ea. Cu toate acestea, ne apropiem treptat de anul 2020 și parcă nu mai putem lua de bună nici se zvonea în 2009.

Motoarele de căutare și în special Google s-au schimbat drastic în ultimii zece ani, evoluând și transformându-se treptat. Deja nu mai este demult un secret faptul că Google poate acum recunoaște conceptele, ideile, dar și intențiile aflate în spatele cuvintelor cheie în funcție de contextul în care acestea sunt folosite de autor.

Am mai vorbit și cu altă ocazie în podcasturile Oblyo Digital Agency despre importanța unui context adecvat pentru fiecare cuvânt cheie după care dorim să optimizăm un site și am demonstrat importanța folosirii cuvintelor cheie alături de termeni similari prin care Google să-și dea seama mai ușor despre ce este site-ul din spatele unui link și cel puțin la ora actuală, acest factor rămâne unul din criteriile de bază în funcție de care se evaluează locul pe care îl merită o adresă web. Dar pentru a ne păstra în permanență calitatea de câștigători, nu trebuie să neglijăm nici alte elemente care ne pot oferi un boost binemeritat.

Podcastul de astăzi de la Oblyo Digital Agency este primul dintr-o serie de trei podcasturi în care vom discuta pe larg despre importanța celor mai populare criterii de evaluare Google, vom face ordine în cunoștințele pe care le-am acumulat până acum în calitate de experți SEO de-a lungul anilor, și nu în ultimul rând, vom separa miturile de realitate cu scopul de a lua cu noi în anul ce urmează doar factorii care și-au păstrat relevanța de-a lungul timpului. Să începem!

Pe ce factori trebuie să ne bazăm strategia SEO pentru a obține rezultate bune în SERP în anul 2020?
FACTORI LEGAȚI DE DOMENIU

#1 Vârsta domeniului

Mulți webmasteri susțin sus și tare că vârsta domeniului cântărește greu în momentul în care Google evaluează o pagină web pentru a-i reda adresa în SERP. Și de-a lungul timpului, această credință a fost conceptul pe care s-au bazat multe afaceri online. Dacă ați auzit vreodată de cineva lăundându-se că a cumpărat un domeniu pe care îl vâna de mult timp, să știți că în spatele deciziei sale s-a aflat nu doar dorința de a fi administratorului unui site cu un anumit nume, ci și intenția de a deține un domeniu cu vechime.

De ani de zile se crede că site-urile vechi par mai credibile în ochii motoarelor de căutare decât cele noi și astfel nu puțini sunt cei care au văzut în acest mod de gândire oportunitatea unui business și au cumpărat în avans domenii doar cu scopul de a le vinde ulterior. Și le-au vândut. Pe bani mulți și în general la licitație deoarece importanța vârstei unui site a devenit la un moment dat un fel de religie, din păcate… falsă.

O regulă simplă pe care ne dorim să o rețineți în mod special din podcasturile noastre este faptul că algoritmul Google se bazează pe bun simț. Am mai spus-o în repetate rânduri și o vom repeta ori de câte ori este necesar, Google nu urmărește decât oferirea unei experiențe ireproșabile utilizatorilor săi. Abordarea algoritmilor lui este una foarte modernă și de aceea nu încearcă să favorizeze un site în detrimentul altuia decât în funcție de valoare.

Pentru Google, un site poate să existe încă de la începutul internetului și tot nu va apărea primul în SERP dacă nu conține informații de valoare pentru utilizatorii motorului de căutare. Iar acest lucru este simplu de demonstrat deoarece chiar și o singură interogare la întâmplare ne aduce în față site-uri din toate timpurile, într-o ordine aleatorie dacă judecăm după existența lor în mediul online.

Iar dacă acest experiment nu vi se pare îndeajuns de convingător, vă recomandăm să-l urmăriți pe Matt Cutts. În timpul în care acest inginer american de software a condus echipa anti spam de la Google a ieșit de multe ori în față prin intermediul rețelelor sociale precum YouTube și Twitter și a clarificat nenumărate dileme cu privire la modul de funcționare al algoritmului Google.

În anul 2010, într-un clip video pe care încă îl puteți găsi pe YouTube, Matt Cutts a declarat că pentru Google nu există nicio diferență între un site vechi de jumătate de an și un site cu vârsta de un an. Astfel, chiar dacă domeniul abia a fost înregistrat online, atâta timp cât conține exact informațiile pe care le caută cei ce folosesc motoarele de căutare, acesta va apărea în SERP înaintea oricărui alt domeniu indiferent de vârsta celorlalte adrese.

De asemenea, site-urile noi și fără pată, pot fi chiar mai bine văzute decât site-urile vechi, dar care au fost penalizate pentru că au provocat spam sau la un moment dat le-a scăzut ranking-ul din cauza faptului că nu s-au mai potrivit cu update-urile algoritmului Google.

Tot legat de vârsta unui domeniu a mai vorbit deschis și John Mueller, un senior webmaster trends analyst din Elveția, care a confirmat că optimizarea unui site nu are legătură nici cu vârsta domeniului și nici cu perioada de înregistrare putând să obțină performanțe bune orice fel de site-uri indiferent de vechimea lor în online.

#2 Cuvinte cheie în numele domeniului

La prima vedere ai putea avea impresia că un site ce conține cuvintele cheie după care se urmărește a fi optimizat este mai valoros decât unul cu un nume abstract, oarecare. Și de aici pornește și competiția pentru înregistrarea site-urilor ce conțin în titlu cuvântul presă în cazul paginilor de știri sau SEO pentru agențiile SEO. Însă faptul că astfel de site-uri apar uneori primele în SERP nu se datorează numelui lor, ci conținutului de valoare pe care îl au.

Și chiar dacă această regulă avea o oarecare însemnătate acum câțiva ani, cu noile update-uri s-a transformat pe de-a-ntregul într-un mit pe care îl mai promovează doar cei care urmăresc să scoată un ban din înregistrarea unor domenii cu nume specifice.

Hai să ne gândim la Oblyo de exemplu. Ne place să ne numim Oblyo Digital Agency pentru impactul pe care îl are această asociere de cuvinte. De asemenea, atât rezultatele noastre ca firmă, cât și conținutul site-ului ne recomandă ca o agenție SEO. Dar cu toate acestea, numele domeniului nostru este simplu oblyo.ro și totuși avem performanțe bune în Google cu toate că nu avem în nume cuvinte cheie precum: SEO, agenție sau optimizare.

Se prea poate ca numele domeniului să fi contat la un moment dat într-o oarecare măsură, mai ales în anul 2011 când Matt Cutts s-a adresat webmasterilor mustrându-i că acordă prea multă importanță acestui detaliu. Dar în contextul actual, lucrurile s-au schimbat și există sute de mii de exemple de site-uri cu nume care te duc cu gândul la orice altceva cu excepția specificului afacerii pe care o reprezintă și totuși, întrec orice alte pagini pentru că oferă valoare.

#3 Cuvinte cheie în adresa unui articol

Rămânem în aceeași temă și discutăm mai departe de importanța cuvintelor cheie în adresele web. Chiar dacă numele unui domeniu nu este relevant pentru evaluarea în SERP, asta nu înseamnă că termenii folosiți pentru optimizare nu reprezintă un factor de succes atunci când sunt folosiți într-un URL.

La urma urmei, adresa unui articol sau a unei pagini web statice este primul indicator al conținutului acesteia. Chiar dacă impactul unei adrese nu este foarte mare, ea contează și dacă vorbim de două articole la fel de bine documentate și corect scrise din punct de vedere SEO, cel care conține cuvântul cheie și în URL va fi mai bine evaluat.

Legat de acest factor pe de altă parte, John Mueller afirmă că deși Google ia în calcul URL-ul unei pagini, nu ar trebui să-l schimbăm niciodată dacă s-a produs deja indexarea și dacă articolul respectiv obține deja performanțe bune în SERP.

Dar pentru faptul că avem totuși certitudinea că URL-ul contează la optimizare, înseamnă că ori de câte ori scriem un nou articol ar trebui să ne gândim bine înainte de a-i stabili adresa. Astfel, optimizarea unui site poate fi abordată din două puncte de vedere. Pe de-o parte ca metodă de construcție corectă a unui site de la zero și pe de altă parte ca metodă de creștere a valorii unui site deja existent. Dar exact ca în cazul unei afecțiuni medicale, întotdeauna este mai simplă prevenția decât tratamentul și de aceea, așa cum ne îndeamnă și John Mueller, pentru efecte maxime mai bine facem totul ca la carte de la început.

În concluzie, adevărul despre acest factor este că termenii folosiți în URL contează, dar odată ce am făcut public articolul sau pagina respectivă și obținem deja rezultate bune, nu ar trebui să ne mai batem capul cu corectarea, deoarece diferența nu va fi neapărat una notabilă, ci ar trebui să trecem mai departe și să ne concentrăm pe dezvoltarea conținutului proaspăt.

#4 Codul țării în extensia domeniului

Mai ales atunci când nu scrieți în limba engleză și vă adresați locuitorilor unei anumite țări, ce motiv ați avea să nu folosiți codul țării respective în extensia domeniului? Faptul că site-urile .ro prestează bine în România, cele .it în Italia, .fr în Fanța și așa mai departe nu este un mit, ci un factor care a avut relevanță încă de la începutul erei internetului.

Când accesează motoarele de căutare, orice utilizator urmărește să afle informații relevante pentru locul unde se află. De ce ar fi cineva care vrea să iasă la o cafea bună în București interesat de cele mai bune cafenele din New York? Sau de ce ar căuta restaurante în Tokyo cineva din Cluj care dorește să mănânce sushi la prânz? Nu doar Google, ci toate motoarele de căutare caută să livreze cele mai bune informații care pot servi utilizatorilor lor și din această dorință evaluează importanța unui site și în funcție de extensia pe care o are.

Tot din același motiv, dacă site-ul dumneavoastră este administrat din România, dar se adresează pieței dintr-o altă țară, extensia potrivită pentru acea țară este o idee mai bună decât un domeniu .ro.

Pe de altă parte, dacă aveți un site în limba română, dar nu doriți sub nicio formă un domeniu .ro din diferite motive, mai aveți ca alternative extensiile .com sau .eu cu care ați putea obține performanțe destul de bune, dar cu care munca dumneavoastră de optimizare va deveni o idee mai dificilă din cauza faptului că va trebui să excelați din alte puncte de vedere ca să compensați.

FACTORI LEGAȚI DE STRUCTURA SITE-ULUI

#1 Link-urile din interiorului site-ului

Deși este o muncă în plus, găsirea unor pagini din site pe aceeași temă cu subiectul unui articol ajută enorm de mult la indexarea site-ului. Făcând legături cu alte adrese din site, Google află mai ușor cât de importantă este fiecare pagină în parte și de asemenea la ce se rezumă aceasta în funcție de textul ancoră pe care se plasează link-ul.

Când un site se indexează în Google, motorul de căutare urmărește atât link-urile care trimit către site-ul respectiv cât și link-urile din interiorul site-ului. De aceea este necesar să ne concentrăm de fiecare dată pe găsirea celui mai bun conținut și de asemenea, să avem grijă ca toate link-urile noastre să fie funcționale.

Cu cât există mai multe link-uri care conduc către o pagină dintr-un site, cu atât aceasta este considerată mai valoroasă pentru Google, mai ales dacă textul ancoră pe care se plasează link-urile către ea are și el legătură cu conținutul paginii respective. Iar dacă pagina respectivă este la un moment dat eliminată din site, atunci este necesar ca link-urile care duceau către ea să fie redirecționate către o altă pagină cu aceeași temă sau să fie șterse pentru ca roboții Google să nu dea de înfundături atunci când își fac rondul.

#2 Layout prietenos cu utilizatorii

Este absolut obligatoriu ca în momentul optimizării unui site să luăm în calcul și așezarea în pagină, sau mai bine zis aspectul fiecărui articol. Mai ales de când au apărut schimbări în algoritmul Google care penalizează site-urile ce nu afișează imediat conținutul și pentru a câștiga bani din reclame introduc tot felul de pop-up-uri sau apelează la metode de publicitate abuzivă.

Mulți cred că Google a început să penalizeze site-urile pentru folosirea abuzivă a reclamelor recent, doar pentru a-i proteja pe cei care investesc în Google Ads și a asigura acestora exclusiv un public direct interesat de conținutul promovat. Dar în realitate povestea este mai veche și nu mai târziu de 2012 Matt Cutts vorbea despre algoritmul “Page Layout” spunând că începând cu anul respectiv paginile web care la accesare nu afișează îndeajuns de mult conținut și se concentrează în mod special pe publicitate încercând să atragă utilizatorii în capcană convingându-i prin metode neortodoxe să apese pe reclame, nu vor mai obține performanțe bune în SERP. Iar afirmația lui Matt Cutts nu numai că a rămas în picioare, dar în prezent, șapte ani mai târziu, este la fel de valabilă nu doar pentru SERP, ci și pentru AdSense care blochează acum conturile unor astfel de publisheri.

Când vorbim de layout sau design prietenos cu utilizatorii nu trebuie să ne gândim că ni se cere să devenim artiști digitali peste noapte. Nici vorbă de așa ceva! Un layout prietenos se referă la posibilitatea utilizatorilor de a vedea conținutul unui site imediat ce îl accesează, fără a fi nevoiți să treacă printr-un labirint de pop-up-uri și reclame care mai de care mai agresive.

#3 Categorii în interiorul site-ului

Faptul că este mai bine să creezi categorii după care să grupezi articolele din interiorul unui site poate părea un mit. Dar în realitate Google ia în calcul și acest factor în momentul în care stabilește locul unei pagini în SERP.

Astfel, când un utilizator al motorului de căutare face o interogare, Google verifică nu doar conținutul site-urilor, ci și dacă articolele pe care urmează să le afișeze fac sau nu parte dintr-o categorie care să se potrivească cu enunțul interogării. Astfel, ca să dăm un exemplu care să ilustreze acest concept, hai să ne gândim la o interogare de tipul “cea mai bună ciocolată cu mentă” și la două articole despre acest subiect la fel de bune din punct de vedere informativ, dar plasate pe două site-uri diferite, după cum urmează:

  1. Un site al unei cofetării online la categoria ciocolată;
  2. Un blog generalist în care articolele nu sunt catalogate.

În condițiile descrise de mai sus și presupunând că ambele articole au aceeași vechime, iar site-urile lor aceeași autoritate, cel postat pe site-ul cofetăriei va avea prioritate datorită categoriei din care face parte și care se potrivește cu enunțul interogării.

Categoriile nu sunt singurul factor de evaluare a unui articol pentru redarea adresei sale în SERP. Dar sunt cu siguranță un factor extrem de important care contează mult din punct de vedere al optimizării și pe care vă recomandăm să puneți un accent deosebit mai ales pentru faptul că este un criteriu mult mai simplu de îndeplinit decât altele.

#4 Arhitectura site-ului

Arhitectura unui site se referă la modul în care este acesta construit. Studiile arată că aproximativ 55% din utilizatorii motoarelor de căutare nu petrec mai mult de 15 secunde pe paginile unui site, iar acest lucru se întâmplă din cauza faptului că nu găsesc îndeajuns de intuitive și interactive site-urile pe care le accesează.

Pentru a avea performanțe bune în SERP este absolut necesar ca site-ul pe care îl administrați să aibă pe lângă conținut extraordinar și o arhitectură care să permită utilizatorilor o navigare facilă. Cu alte cuvinte, site-ul trebuie să fie în așa fel conceput încât cititorii să primească toată informația de care au nevoie fără a fi nevoiți să se gândească la diferite metode prin care să o obțină. Acest lucru se referă atât la link-urile care duc la diferite pagini din interiorul site-ului cât și la căsuțe de căutare care aduc cititorii mai aproape de interesele lor.

Pentru a excela ca arhitect din punct de vedere digital, cel puțin la început, oricine are nevoie de puțină cercetare. De aceea întotdeauna este o idee bună să analizați cele mai competitive site-uri din universul web și să vă inspirați arhitectura propriului site din arhitectura acestora.

Scurtă recapitulare

În mare, dacă ne referim strict la domeniului unui site și structura acestuia, cei opt factori discutați mai sus sunt principalii factori pe care cei mai mulți webmasteri îi iau în considerație în momentul optimizării, iar relevanța lor, în ordinea în care au apărut în acest podcast, este următoarea:

  • vârsta domeniului – irelevantă;
  • cuvinte cheie în numele domeniului – în ziua de astăzi sunt irelevante;
  • cuvinte cheie în adresa unui articol – puțin importante;
  • codul țării în extensia domeniului – destul de relevant;
  • link-urile din interiorului site-ului – relevante;
  • layout prietenos cu utilizatorii – foarte important;
  • categorii în interiorul site-ului – relevante;
  • arhitectura site-ului – foarte importantă.

La Oblyo Digital Agency vom continua să discutăm mai departe pe aceeași temă și în podcasturile viitoare astfel încât înainte de venirea noului an dumneavoastră să știți toate informațiile necesare pentru construirea unei strategii de optimizare eficientă în 2020.

Call Now Button