[Podcast: #8] Respectarea prea multor reguli SEO stă în calea succesului site-lui dumneavoastră?

cristian august 1, 2019 0 Comments

De prin anii ‘90 în afară și cam de 10 ani în România, aproape că nu mai putem vorbi de un site de succes fără să amintim de practicile SEO. Așa cum deja cunoaște aproape orice antreprenor din domeniul online, SEO-ul este prescurtarea de la Search Engine Optimisation și constă într-un set de reguli care, respectate, promit un loc mai bun în SERP (Search Engine Result Pages). Existența conceptului SEO este simplu de acceptat, dar partea dificilă este recunoașterea și în primul rând, punerea în aplicare a acestor reguli.

În mod clar, chiar și cu numărul său impresionant de angajați, Google este un motor de căutare care funcționează după un algoritm. De aceea, indiferent de câți oameni se află în spatele mecanismului, alegerea celor mai bune site-uri nu este influențată de caracterul subiectiv al unei existențe imperfecte precum cea a speciei umane.

Însă oricât de complicat a ajuns să fie, algoritmul Google este programat de cineva și asta ne determină să continuăm la nesfârșit vânătoarea pentru aflarea criteriilor lui de funcționare. Astfel, nu puțini sunt cei care cred că au descoperit dacă nu toate, măcar o serie din if-urile care bifate, duc la urcarea în clasament. Iar condițiile acceptate de majoritatea sunt denumite colectiv, cu litere mari și o pronunție ce denotă respect, Best Practice.

Ce înseamnă Best Practice?

Best Practice se referă la un set de practici SEO care s-au dovedit sau se consideră eficiente pentru promovarea în clasamentul SERP. Iar înainte să le judecăm pe cele care merită atenția noastră, hai să le enumerăm pe toate cele care ne vin în minte ca să obținem imaginea de ansamblu. Astfel, în domeniul SEO, majoritatea experților recomandă:

 ・Folosirea cuvintelor cheie în anumite puncte ale site-ului fără a abuza de numărul lor;

・Crearea de conținut original care să reflecte ideea site-ului și să promoveze afacerea;

・Inserarea link-urilor de calitate către site-uri cu autoritate mare și performanțe bune;

・Postarea periodică de conținut nou și relevant pentru afacerea pe care site-ul o reprezintă;

・Monitorizarea vitezei site-ului și optimizarea lui pentru terminalele mobile;

・Compunerea de articole și pagini care să aibă un anumit număr de cuvinte;

・Adăugarea unei meta descrieri pentru fiecare imagine folosită într-un articol;

・Folosirea unui subtitlu de tipul H1 pentru pagina de termeni și condiții;

・Folosirea cuvintelor cheie în cel puțin un subtitlu de tip H2;

・Păstrarea lungimii unui titlu sub un număr de caractere;

・Fragmentarea articolelor în paragrafe a căror idee să fie rezumată în subtitluri;

・Crearea unui fișier de tip robots.txt pentru o indexare mai rapidă;

・Ștergerea link-urilor care trimit către pagini cu erori de tipul 404 Not Found; 

・Anularea link-urilor de tip spam către propriul site, mai ales cele din surse suspecte;

・etc.

Lista poate continua la nesfârșit, dar la ora actuală acestea sunt câteva din practicile cel mai des întâlnite și folosite pentru optimizarea unui site. Pentru un începător industria SEO poate aduce mai mult cu alchimia decât cu o știință din această lume. Dar adevărul este că nu trebuie să încremenim în fața regulilor numite mai devreme, pentru că și cei mai vechi dintre noi încă au dubii în legătură cu validitatea și eficiența lor.

Beneficiile optimizării se resimt la o oarecare perioadă de la implementarea practicilor de mai sus. SEO-ul este un proces de lungă durată și eficiența lui se observă abia în timp când tot mai multe pagini ale unui site primesc o poziție mai bună în Google. Optimizarea crește traficul organic către un site și aduce paginile acestuia fix sub nasul celor care utilizează motoarele de căutare. De aceea, ea ne oferă un sentiment de siguranță și senzația că lucrurile se mișcă pe site-ul nostru, acesta dezvoltându-se odată cu creșterea volumului de conținut. Dar marea problemă a practicilor SEO rămâne faptul că aproape niciuna din metode nu este clar acceptată de vreun reprezentant Google și astfel, oricât am încerca să ne dăm cu părerea, cel mai probabil nu vom cunoaște niciodată dacă datorăm traficul unei abordări sau alta.

În plus, există și o problemă la scară mai largă. Aceasta constă în faptul că pe internet oricine se poate da expert și prezenta o metodă inovativă de optimizare fără să aibă niciun fel de bază, doar pentru că lui i se pare că aceasta ar avea o oarecare logică. Apoi, dacă este convingător, o include în Best Practice și dă peste cap tot ceea ce știam până la momentul respectiv despre SEO. Astfel, cei care nu sunt ca Toma Necredinciosul, și fără să cerceteze iau de bun tot ce găsesc pe internet, se expun marelui risc de a pierde timp și bani pe o metodă care în realitate nu oferă rezultate reale.

 

Cum se aleg regulile care fac parte din Best Practice?

Există ceva foarte occidental în ideea de Best Practice. Gândiți-vă un moment la benzile desenate cu supereroi sau la desenele animate în care binele are o formă și răul alta. Cam așa stau lucrurile și cu Best Practice. Ceea ce intră în această categorie este incontestabil bun, iar ce rămâne afară este rău și trebuie găsit, anihilat și dat uitării. Pentru că sunt considerate practici best, înseamnă că sunt cele mai bune. Iar pentru cei mai mulți, în vederea escaladării până în vârf nu există altă alternativă.

・Dar dacă nu există un singur algoritm după care Google evaluează rezultatele unei interogări și valoarea unui articol este judecată diferit ori de câte ori se schimbă nuanța întrebării sau mai rău, utilizatorul care folosește motorul de căutare??

・Dacă ideea de Best Practice este doar un complot la nivel mondial prin care agențiile SEO urmăresc să stoarcă bani de la fiecare proprietar de site web impunându-i un produs de care nu are neapărat nevoie??

・Să ne gândim de exemplu doar la fișierul robots.txt. Câți din cei care nu l-au creat personal și au plătit o agenție SEO pentru a elimina și această cerință de pe lista de SEO Best Practices i-au înțeles funcționalitatea??

 Există posibilitatea ca cele mai bune practici SEO să nici nu existe. Se prea poate să fie mai multe răspunsuri corecte la aceeași întrebare sau dimpotrivă, ceea ce merge la unii, să nu aibă efect pentru alții.

Cu toate acestea, ideea de SEO nu trebuie complet ignorată. Chiar dacă ne este greu să punem punctul pe i când vine vorba de optimizare, ea are un efect și diferența dintre site-urile care o pun în practică și cele care nu este una absolut evidentă. În plus, pentru începători există o mulțime de materiale online, inclusiv articolele și podcast-urile agenției noastre, Oblyo, care oferă îndrumare și explică multe dileme cu privire la SEO. Ele sunt o mină de aur pentru cei care nu și-au optimizat niciodată site-ul și un punct de plecare în călătoria către un loc de unde să poată fi mai ușor reperați de motoarele de căutare. Dar trebuie privite ca un manual de funcționare al unui aparat și conștientizând că deși toate dispozitivele de același fel vin însoțite de instrucțiuni identice, fiecare obiect în parte este diferit.

Cum tratează Google abordarea Best Prectice a experților SEO?

Din păcate, cei de la Google se încăpățânează să nu divulge mai nimic din modul de funcționare al algoritmului (sau poate, al algoritmilor) motorului de căutare. Și la un moment dat, chiar ne dau impresia că se distrează pe seama faptului că încercăm să ghicim și ne complicăm cu tot felul de teorii conspiraționale. Ei intervin pe Twitter sau YouTube doar când lumea internetului pare să o ia razna și ne mai spun să ne potolim când suntem pe cale să declanșăm o catastrofă, ca în cazul puternicei unelte disavow. Dar ajungem și la acest subiect în câteva minute.

Astfel, se ne batem cu pumnii în piept și să strigăm în gura mare că știm ce vrea Google de la noi atâta timp cât nu avem parte de nicio confirmare, nu este nimic mai mult decât o atitudine copilărească. Dar asta nu înseamnă că măcar orientativ nu putem folosi ceea ce știm despre SEO mai ales în cazul metodelor care am văzut că dau rezultate. Pe de altă parte, hai să fim puțin mai scheptici și să nu dăm crezare chiar tuturor lucrurilor ce se îndrugă despre SEO și chiar dacă le-am folosit cândva, hai să spunem pe nume acelor metode cărora acum le putem contesta eficiența.

4 Mituri legate de practicile SEO

#1 Setarea fișierului robots.txt

Am început lista noastră de mituri legate de practicile SEO cu fișierul Robots.txt deoarece am pomenit de el și mai devreme. Ce este până la urmă acest fișier? Cum se setează? Și în primul rând, cât de necesar este el pentru optimizarea unui site?

Mulți experí consideră fișierul robots.txt atât de util încât la prima ședință de consultație cu privire la optimizarea unui site, verifică existența acestuia. În linii mari și pe înțelesul oricui, acest fișier este pur și simplu o listă de pagini ale propriului site unde se dorește interzicerea accesul motoarelor de căutare.

Când ai un site mare, indexarea lui de către motoarele de căutare poate fi un proces complex, ce afectează performanțele. De aceea, dacă există părți din site-ul dumneavoastră care nu considerați că este necesar să fie indexate de motoarele de căutare le puteți include în fișierul robots.txt.

Pe de altă parte, dacă este vorba de un site de dimensiuni mici cu puține pagini și fără căi de acces care indexate pot returna erori celor care le accesează, atunci fișierul robots.txt nu își are neapărat rostul.

Imaginați-vă acest fișier ca un semn cu NU DERANJAȚI dintr-o cameră de hotel, iar motoarele de căutare menajerele care fac inventarul camerei sau curățenie. În general, motoarele de căutare fac ce li se spune și de aceea, dacă agățați semnul cu NU DERANJAȚI de câteva din ușile site-ului pe care îl administrați, acestea nu mai intră fără să bată. Dar dacă nu, știu că au trecere liberă și chiar vor trece prin fiecare dintre camere.

 

Cum se creează fișierul robots.txt?

Fișierul robots.txt chiar nu este unul din acele elemnte SEO care își merită banii dacă alegeți să vă lăsați pe mâna unui agenții. Fără prea multă bătaie de cap îl puteți realiza și pe cont propriu.

Înainte de a vă apuca de lucruri inutile, verificați dacă site-ul dumneavoastră are deja un fișier robots.txt sau nu. Pentru acest lucru pur și simplu scrieți în bara de adresă numele domeniului dumneavoastră urmat de /robots.txt. În cazul agenției SEO Oblyo formula este următoarea: https://oblyo.ro/robots.txt

Dacă fișierul robots.txt există, atunci ar trebui să vedeți ceva asemănător:

User-agent: *

Allow: /

Dacă nu, și aveți nevoie de el pentru a interzice unor pagini să se indexeze, îl puteți crea de exemplu cu ajutorul wordpad-ului și încărcându-l la final în rădăcina domeniului. O atenție sporită însă, trebuie acordată numelui fișierului. Pentru a funcționa normal, fișierul trebuie denumit neapărat robots.txt. De asemenea, atunci când adăugați pagini care nu doriți să fie anexate, va trebui să reîncărcați fișierul modificat ori de câte ori se produce o schimbare.

O alternativă care vă scutește de încărcările repetate în cazul în care va fi nevoie să faceți mai multe schimbări în codul fișierului robots.txt este folosirea plugin-ului WordPress, special conceput pentru a crea acest fișier și pe care îl găsiți sub numele de WP Robots Txt.

 

#2 Lungimea meta titlurilor

Mitul legat de lungimea ideală pentru un meta titlu exista de mult. Dar popularitatea lui a început să scadă odată cu folosirea plugin-ului Yoast SEO de către tot mai mulți experți. Însă și eficiența acestui plugin este discutabilă și rămâne să vedem de ce.

Circulă zvonuri pe internet conform cărora orice titlu mai mare de 60 de caractere condamnă un articol la pieire din punct de vedere al optimizării. Însă de ce tocmai această cifră?

În funcție de rezoluția sa, fiecare terminal redă titlurile articolelor din SERP în mod diferit. Într-un fel sunt acestea afișate pe ecranul unui monitor și în alt fel pe ecranul unui telefon mobil. De asemenea, pentru eficiență maximă și Google recomandă titlurile potrivit de lungi care să nu conțină cuvinte nenecesare. Pe de altă parte, nu specifică nicăieri numărul 60 și nici nu ar avea sens să o facă.

În primul rând, pentru numărul de pixeli pe care îl necesită, 60 de a-uri arată într-un fel, 60 de w-uri în alt fel și 60 de i-uri total diferit.

În timp ce i-urile sunt foarte subțirii și ocupă puțin loc, w-urile sunt mari și se întind pe mai mulți pixeli. De aceea ar fi imposibil să considerăm la fel de eficiente trei titluri alcătuite în mod exclusiv din câte una din cele trei litere scrisă de 60 de ori.

Lungimea ideală a unui meta titlu calculată cu Yoast SEO

Cei care au creat plugin-ul Yoast SEO au luat în calcul faptul că fiecare literă arată diferit și revenind la exemplul celor trei litere de mai devreme, titlurile ideale compuse exclusiv din aceste litere ar conține conform plugin-ului Yoast 59 de a-uri, 46 de w-uri sau nu mai puțin de 150 de i-uri.  

Cât de mult contează lungimea meta titlurilor pentru optimizare?

Cu toate că este mult mai ușor de înțeles și acceptat modul în care Yoast SEO calculează lungimea ideală a unui meta titlu decât trucul celor 60 de caractere, nu putem să nu ne gândim ce roade culegem totuși după rescrierea tuturor titluri dintr-un site.

S-au făcut teste și se pare că există o mulțime de site-uri cu locuri bune în SERP chiar dacă lungimea titlurilor articolelor lor este departe de a fi ideală. În plus, nu numai că titlurile lor nu se afișează complet, dar când sunt redate, se afișează trunchiate și cu cuvintele cheie reprezentative pentru interogarea în cauză lipsă. Iar de aici, tragem concluzia că lungimea titlurilor nu influențează optimizarea unui site, ba mai mult, în cazul cuvintelor cheie, este mai bine să nici nu o luăm prea mult în considerație dacă cealaltă alternativă presupune să nu le mai folosim deloc.

 

#3 Link-urile din surse suspecte

Rămâne la latitudinea dumneavoastră dacă veți lua sau nu în considerație acest sfat, dar unealta disavow creată de Google este o unealtă SEO periculoasă care trebuie folosită cu mare atenție. Mulți administratori de site-uri sunt setați pe ideea că link-urile din surse periculoase trebuie eliminate și pentru acest lucru fac abuz de disavow. Și pentru că există deja o mulțime de site-uri pentru care administratorii aruncă pe apa sâmbetei ani de muncă de optimizare, folosirea acestei unelte este una printre puținele practici SEO în legătură cu care cei de la Google au tras un semnal de alarmă.

Nu se întâmplă des, dar atunci când așa zișii experți SEO încearcă să-și facă rău singuri, însuși John Muller consideră că trebuie să pună capăt nebuniei și să facă un pas în față pentru a lămuri situația. Conform spuselor webmaster-ului, unealta disavow nu ar trebui folosită sub nicio formă pentru link-urile adunate în mod organic, în timp, de la crearea unui site și până la momentul X. Atâta timp cât în calitate de administrator știți că nu ați apelat la tactici SEO neconcurențiale, nu aveți niciun motiv să vă faceți probleme pentru niște grafitti de pe internet.

Urmând regula Best Practice care îndeamnă la înlăturarea tuturor link-urilor cu un iz de spam, riscați să stricați un mecanism care funcționează bine încercându-l să-l reparați fără a avea însă vreo problemă. De asemenea, un dram de neatenție vă poate face să ștergeți și link-urile bune cu ajutorul cărora site-ul dumneavoastră și-a câștigat binemeritata autoritate de care se bucură în prezent.

 

#4 Lungimea articolelor

Unul din cele mai curioase mituri legate de SEO și în același timp cel cu care dorim să încheiem acest podcast este cel legat de lungimea articolelor. Până nu de mult se credea că pentru a obține o poziție mai bună în SERP, articolele trebuie să aibă aproximativ 2000 de cuvinte. Apoi, au început să circule zvonuri conform cărora 7-800 de cuvinte ar fi lungimea ideală. Recent, sunt la modă și articolele de 500 de cuvinte și ne-a fost dat să întâlnim și clienți care consideră că 500 de caractere sunt mai mult decât suficiente. În realitate însă, Google nu ne dă niciun indiciu legat de numărul ideal de cuvinte.

Să luăm de exemplu site-urile de vreme. Faceți un test simplu și întrebați-l pe Google cum este vremea mâine în București și veți vedea că în orice fel ați formula întrebarea, primul rezultat va fi un site meteo cu un text de sub 20 de cuvinte dedicate acestui subiect, excluzând reclamele și ancorele către alte pagini. Cum este posibil acest lucru? Simplu! Pentru că răspunsul la interogarea dumneavoastră poate fi ilustrat cel mai bine printr-un grafic care se redea starea vremii pentru perioada în cauză, nu este nevoie de mai multe cuvinte.

Dar dacă pe de altă parte doriți părerea noastră sinceră în legătură cu numărul de cuvinte potrivit pentru un articol, la Oblyo Digital Agency considerăm că un text cu cât este mai lung și mai bine scris, cu atât are mai multe șanse să fie remarcat. Până la urmă, mai multe cuvinte înseamnă mai multă informație. Și cu cât volumul informației este mai mare cu atât Google va găsi mai multe răspunsuri în articolele dumneavoastră.

Ideea principală legată de numărul de cuvinte ale unui articol nu este cantitatea, ci calitatea. Și nu, când spunem calitate nu ne referim tocmai la numărul de cuvinte citite unul câte unul de vizitatorii site-ului, ci la numărul de răspunsuri găsite la dilemele lor în interiorul articolului. Nimeni nu citește tot ceea ce este afișat pe un site, în schimb, cu siguranță este interesat de paragraful sau paragrafele care prezintă răspunul la ceea ce a întrebat, dacă știm exact cum să-l ghidăm către ele.

Lungimea standard a articolelor pe care le oferim clienților noștri în cadrul agenției este de 700 de cuvinte. Nu foarte mult, pentru ca textul să nu devină dificil de citit și nici prea puțin, încât să nu se poată găsi loc pentru subtitlurile și paragrafele relevante subiectului. Însă, la cerere, și pentru tarife speciale, livrăm și articole mai cuprinzătoare care să satisfacă nevoile site-ului dumneavoastră.

În concluzie

Acesta a fost podcastul de astăzi de la Oblyo Digital Agency, un podcast cu care sperăm că am destins puțin atmosfera și am mai făcut încă puțină lumină în legătură cu practicile SEO. Până data viitoare, când abordăm și alte subiecte legate de mediul online, sfatul nostru este să vă gândiți de două ori înainte de a face orice schimbare pe site-ul dumneavoastră, iar când sunteți în dubii, să ne contactați pentru a descurca împreună ițele.

Call Now Button