De ce are importanta strategica SEO bine facut

cristian decembrie 19, 2016 0 Comments

In prezent, pentru multi manageri de companii, SEO inca este doar un instrument secundar, considerat putin important pentru eforturile de marketing al companiei. De aceea, Cristian Ionita, CEO la Digital Oblyo Agency explica de ce aceste puncte de vedere sunt eronate.

Inca de acum zece ani de cand a fost conceput ca o disciplina de marketing, SEO a avut in general focus tactic, cu scopul de a castiga linkuri, trafic, pozitionare buna in motoarele de cautare etc. Insa SEO este mai mult decat atat. Azi, in multe organizatii care au inteles ca viitorul este online, SEO are un rol strategic in evolutia afacerii. 

Haideti sa vedem care sunt cele cinci modalitati in care SEO are un impact strategic:

  • Scade costul digital media. Costurile PPC variaza uneori mult peste 10$ per click, ajungandu-se chiar si la 200$, in domeniul juridic. Pozitionarea in mod organic bine reduce aceste costuri, permitand companiei sa investeasca in arii care altfel ar fi fost inaccesibile. Iar asta inseamna un impact important, financiar si strategic, al SEO.
  • Pastrarea cotei de piata. Listarea organica in SERP nu numai ca ajuta la cresterea traficului si a venitului, ci „obtine” venit de la concurenta. In B2B, unde valoarea de viata a clientului este mare, investitia in continut de calitate optimizat pentru motoarele de cautare ar trebui sa fie un obiectiv strategic. De fiecare data cand pierzi sansa de a fi gasit la cautare (organic sau platit), de ea este posibil sa profite concurenta. Cu alte cuvinte, SEO este strategic, cu valoare ofensiva si defensiva, in batalia pentru cota de piata. 
  • Imactul Brandingului. SEO si Relatiile Publice nu sunt acelasi lucru, dar au scop comun – acela de a creste vizibilitatea generala si parerea favorabila a clientilor (de aceea, multe agentii de SEO au adaugat servicii de PR ofertei lor, in timp ce agentiile de PR si-au extins serviciile catre zona SEO). Sensibilizarea publicului este un obiectiv important de marketing. Azi, online reputation management (ORM) include si SEO. Desigur, SEO nu e singura componenta a influentei (media platita fiind vitala in cazurile de criza de reputatie, de exemplu), dar sta la baza oricarei campanii de consolidare a reputatiei.
  • Campanii media mai eficiente (non-search). De multe ori, o cautare are la baza expunerea la alte actitivati de marketing – o plasare de produs, o mentionare undeva la internet sau din partea unui prieten, un eveniment offline etc). Cu alte cuvinte, traficul rezultat din cautari poate fi vazut si ca o modalitate de a masura eficienta altor instrumente. Comportamentul de cautare dezvaluie modele de comportament ale publicului tinta, ceea ce reprezinta un plus neasteptat si foarte important din perspectiva marketingului.
  • Dezvoltarea de noi produse/servicii. Cautarea (atat platita, cat si organica) este ca un focus grup masiv in timp real in baza caruia (cu suficiente informatii) se poate face o analiza predictiva corecta a ceea ce cauta clientii si, in unele cazuri, chiar inventarea de produse pentru care exista cerere (cautare). Exista un urias potential invers in aceste „focus grupuri virtuale”, care, in unele cazuri, poate fi mai valoros pentru organizatie decat invechitele studii calitative de piata. 

Cata importanta are SEO in organizatia voastra?

Intrebati-va: Cui ii raporteaza liderul echipei SEO?

  • Directorului de Marketing Digital?
  • Vice-presedintelui Departamentului de Continut/SEO?
  • Echipei tehnice (CIO)?
  • SEM Managerului?
  • Vice-presedintelui Departamentului de Achizitii de Marketing?
  • Directorului de Marketing (sau CMO)?
  • CEO-ului?

Cu alte cuvinte, cu cat este mai importanta pozitia persoanei careia i se raporteaza direct, cu atat sunt sanse mai mari ca informatiile oferite de echipa SEO sa fie mai bine auzite, apreciate si impartasite intregii organizatii. 

De asemenea, mai conteaza si in ce stadiu al fiecarui proces sunt luate in seama datele oferite de SEO – la inceputul sau in timpul implementarii sale? Desigur, cu cat sunt introduse mai devreme, cu atat sunt sanse mai mari sa nu fie nevoie de regandirea si restructurarea proiectului online dupa lansarea sa. SEO – dupa cum se tot spune – nu este un condiment care sa fie adaugat la sfarsit; este, mai degraba, un ingredient important, care trebuie sa fie prezent inca de la inceput. 

Cum se poate realiza asta?

  • Training in companie in legatura cu importanta SEO (ce este, cum functioneaza, ce rol are etc);
  • Instituirea proceselor integrate cu fluxuri de lucru comun intre echipe;
  • Intalniri in care sa se puna accent pe faptul ca vizibilitatea la cautare trebuie sa stea la baza oricarei decizii de marketing. 

Mai este mult de munca. In multe organizatii, asa cum spuneam, sefii nu stiu/nu iau in seama importanta SEO, iar asta duce atat la subestimarea muncii echipei de SEO, cat si la pierderea oportunitatilor descoperite de aceasta. 

Vestea buna este ca organizatiile capabile sa integreze servicii SEO in procesele si proiectele lor de marketing, ca o componenta principala, se vor descurca foarte bine in viitor. 

Marketerii ar trebui sa solicite ca agentiile si consultantii lor SEO sa ofere si cursuri de SEO organizatiilor. De altfel, cele mai bune agentii deja recomanda asta, unele chiar o fac, chiar daca asta inseamna ca tot mai mult SEO este facut in-house.

Call Now Button