7 sfaturi pentru a-ți proteja site-ul de SEO negativ

7 sfaturi pentru a-ți proteja site-ul de SEO negativ

Și, nu, nu este nici un basm, chiar dacă este magica cifră șapte din basme. SEO negativ este real. Este posibil să afectezi, dacă nu chiar distruge, un site prin utilizarea masivă de backlink-uri (un link care se află într-un alt site care face trimitere către site-ul sursă) și de utilizarea agresivă a acestora prin spam puternic. SEO negativ este atunci când cineva încearcă să facă tot posibilul ca un site să fie cât mai jos în motorul de căutare.

SEO negativ este un pericol real, poate duce la pierderea vizibilității în motoarele de căutare, cât și pierderea veniturilor. Dar te poți apăra în fața acestui SEO negativ.

Ce este un SEO negativ?

SEO negativ este când implementezi o serie te tehnici folosite pentru a urca site-ul tău cât mai sus în motoarele de căutare, tehnici ce sunt împotriva ”termenilor și condițiilor” motoarelor de căutare. În engleză, aceste tehnici se numesc ”Black hat SEO”- cu referire la filmele occidentale în care personajele ”rele” se diferențiază de cele ”bune”(care poartă pălării albe) prin pălăriile negre purtate.   De obicei, un atac SEO este deslănțuit de un concurent nemulțumit, cât și de fanii site-ului concurentului care au ca scop ieșirea site-ului tăi de pe prima pagină a motorului de căutare.

Majoritatea SEO joacă după reguli. Ne publicăm conținutul, ne facem reclamă pe/ în mediurile online, și ne dăm cu pumnii în cap de fiecare dată când Google își actualizează algoritmii de căutare.

Dar, uneori, nu de prea multe ori, te gândești- te lupți cu cineva care nu joacă după reguli. Joacă murdar. Poate vor încerca să îți scadă reputația site-ului trimițând sute de link-uri spam, să scrie multe recenzii false pe ”Yelp”, sau pot chiar să îți atace site-ul.  

Din fericire, dacă ești atent, poți respinge aceste atacuri ”sub centură” înainte ca ele să producă un rău mare site-ului tău.

Indiferent dacă tu ești victima, sau crezi că ai putea fi următoarea țintă sau pur și simplu vrei să te protejezi împotriva unui potențial atac asupra site-ului tău web, îți arătm mai jos șapte (7) lucruri pe care poți să le faci ca să îți protejezi site-ul de un SEO negativ:

  1. Verifică graficele legate de site (auditul online al site-ului).

Să verifici cât mai des graficile legate de site (câte persoane au intrat pe site, câte au făcut trimitere câtre site, câte persoane vizitează site-ul, câte nu îl mai vizitează) este o practică bună pentru afacerea ta care îți poate salva veniturile dacă ești victima unui SEO negativ. Monitorizarea creșterii site-ului este esențială pentru a vedea dacă este vreo activitate suspectă pe site.

Cele mai multe site-uri au o pantă a graficelor cam așa:

grafice_seo

SEO Negativ

Totuși, dacă brusc graficele au fluctuații de creșteri sau scăderi bruște, și nu este ca urmare a ceva făcut de tine pe site, atunci acest lucru ridică semne de întrebare:

seo_negativ

Acest lucru i s-a întâmplat lui Robert Neu, fondatorul WP Bacon, un site podcast WordPress. În 2014 a fost victima unui atac spam, cu zeci de link-uri ce trimiteau către pagina sa folosind cuvântul cheie ”film porno”. Acest lucru l-a costat ca mulți oamenii care veneau pe pagina sa să nu mai vină, și a căzut cu 50 de locuri într-unul dintre cuvintele sale cheie principale. Din fericire, Neu a reușit să repare aceste lucruri, recuperându-și vizitatorii și locul cât mai sus în motorul de căutare.

seo_negativ_1

Recuperare SEO Negativ

Site-urile tale ar putea suferi, de asemenea, dacă ai fost atacat de un hacker. Poate că atacatorul a modificat conținutul site-ului pentru a include link-uri spam sau a modificat link-ul paginii tale ca să fie redirecționat la pagina lui. Aceste atacuri sunt destul de greu de identificat, singura modalitate de a îți proteja site-ul este de a îl controla regulat.

Este crucial să monitorizezi fluxul de trafic al site-ului, pentru a putea stopa un atac înainte de a nu fi prea târziu (financiar). Folosește un program care monitorizează fluxul de trafic. Dacă ești victimă, lasă Google să afle și să dezactiveze link-urile cu spam.

  1. Urmărește cum se mișcă site-ul.

Viteza site-ului este un factor important. Dacă site-ul devine lent și nu ai nici o idee de la ce poate să fie ar trebui să folosești un program care caută dacă este ceva suspect. Dacă nu găsești nimic și încă există problema încetinirii site-ului, s-ar putea să fie ceva care încarcă serverul 100%. Dacă ești victima unui atac care îți încarcă serverul 100% (crawling atack), trebuie să contactezi firma care îți administrează site-ul și să vezi de unde această utilizare de 100% . Bine, dacă te pricepi în domeniu, poți și tu să afli de unde vine utilizarea 100% a site-ului.

  1. Caută conținut împrăștiat de pe mai multe site-uri.

Să creezi conținut a fost în vogă în ultimii ani, dar nu toată lumea este la fel de creativă atunci când vine vorba de creerea de conținut. În consecință, să copiezi din altă parte a devenit ceva frecvent. Termenul din engleză este ”scraping”- este o tehnică de automatizare a unui browser pentru extragerea informațiilor dintr-un anumite website. Se ia un pic de conținut de pe un site, un pic de pe altul, și tot așa.

Această ”împrăștiere” (scraping) este procesul de a lua conținut de pe site-ul tău și copiere lui în mod literar pe alte site-uri web. În mod obișnuit, hacker-ul va pretinde că este conținutul creat de el ca să aibă mai mult conținut pe pagină, dar, uneori, îl va combina cu un link căre un site spam. Scraping-ul are consecințe grave. Dacă conținutul copiat este îndexat înainte de conținutul tău, atunci pagina ta ar putea fi devalorizată, site-ul putând cădea în clasamentul căutărilor.

 Utilizează un program ca ”Copyscape” pentru a descoperi dacă cineva ți-a plagiat conținutul. Dacă au, cere-i celui care se ocupă de pagină să îl șteargă. Dacă refuză, scrie la Google să îl șteargă folosind ”drepturile de autor” (Copyright Removal).

  1. Monitorizează ”Afacerea mea” (My Business) pe Google.

Numai tu știi cât de mult ai lucrat ca să îți construiești o reputație și să câștigi clienții. Comentariile negative fac rău, dar de obicei le folosești ca să înveți ce este de îmbunătățit. Dar cum rămâne cu un val mare de recenzii negative? Dacă nu ai făcut ceva care să supere publicul tău (vezi ”Rockstar” când a anunțat că ”Open IV” (un program prin care se pot aduce modificări, îmbunătățiri, jocului ”GTA 5”) este ilegal, lumea a făcut o campani pe Steam în care jocul a primit numai recenzii negative. Rockstar a trebuit să revizuiască intenția de a interzice acel program. *nota autorului), o mulțime de recenzii negative ar putea să fie un semn că cineva vrea să-ți umple site-ul cu recenzii false. Dacă nu acționezi repede, acest lucru îți va strica reputația. Bine, mai sunt și cazurile site-urilor din China (de electronice, în special) care plătesc pentru recenzii pozitive (lucrul acesta într-un alt articol)

Urmărește cum stai în ”Google My Business”. Iată cum să semnalizezi dacă ceva este în neregulă și să găsești recenziile false:

  • Caută afacerea ta pe ”Google Maps”
  • Selectează-ți afacerea din rezultatele căutării
  • apasă pe ”Rezumat Recenzie” (Review Summary) > # ”Comentarii” (Reviews) în panoul din partea stângă.
  • Semnalează comentariile false.
  • Completează formularul de constatare.
  1. Urmărește valoarea CRT (CTR (click-through-rate) reprezintă numarul de click-uri efectuate pe un anunț, impărțit la numărul de apariţii ale anunţului (afișări) a cuvintelor cheie. Un anunț relevant este mai probabil să aibă o valoare CTR mai mare pentru cuvinte cheie relevante decât pentru cuvinte cheie nerelevante):

Pe la sfârșitul lui 2014, Barosz Goralewicz (CEO al companiei Elephate, o agenție SEO) a experimentat ceva ciudat- site-ul unui client obținea multe căutări ale unor cuvinte cheie din site, dar rezultatele erau redirecționate. Lucrul acesta având efect asupra clasamentului în motorul de căutare- experiența prin care trece utilizatorul este un semnal important, iar acest lucru arăta ca o experiență nu prea plăcută.

Ceea ce se întâmplase era că cineva a programat un bot pentru a direcționa anumite cuvinte cheie, a ateriza pe site-urile concurenților și apoi a sări, ceea ce a creat o rată falsă a SERP.

Acest atac este dificil de observat dacă nu monitorizezi CRT-ul cuvintelor cheie. Intră la Consola de căutare Google (Google search console), apasă pe Traficul de căutare (Search Traffic) > Search Analytics și analizează valoarea CRT pentru toate cuvintele cheie.

Dacă observi o creștere mare fără motiv, contactează Google.

  1. Verifică clasarea SERP (pagina de rezultate a motorului de cautare):

Probabil că nu trebuie să ți se spună să verifici din când în când clasamentul SERP, dar, doar pentru a demonstra de ce trebuie, iată un motiv convingător pentru care trebuie: o cădere în clasament poate să fie rezultatul unei rele intenții. Neindexarea ca urmare a unui atac asupra site-ului nu se întâmplă adesea, din fericire, dar am auzit povești în care “experti seo” au schimbat fișierul clientului ”robots.txt”, pentru a spune ”Disallow” (interzice).

Este greu să îți imaginezi consecințele depline ale neindexării site-ului tău, dar, din fericire, Moz au folosit intrumentul Google de eliminare a adreselor URL pentru a elimina programul Followerwonk de pe internet și, în decurs de 2-3 ore, toate URL-urile Followerwonk au disăpărut din SERP-ul Google.

Acum că inima algoritmului Google este actualizată în timp real, schimbările se petrec mult mai repede. Ceea ce este o veste foarte bună dacă vrei să te refaci după un atac asupra site-ului, dar trebuie să fim și mai atenți la schimările rapide.

Pentru a vedea o prezenatare completă a performanței site-ului tău, folosește un program de urmărire a rankingului pentru a monitoriza cum stă site-ul. Dacă observi căderi bruște, verifică statisticile privin accesarea site-ului web din consola de căutare Google și asigură-te că fișierul ”robots.txt” este în continuare configurat corespunzător.

  1. Actualizează securitatea site-ului:

SEO negativ s-ar putea să nu fie ceva prea comun, însă atacurile cibernetice sunt în creștere de la an la an. Fă tot posibilul ca sistemul de securitate să fie actualizat mereu, că programul este cu toate actualizările la zi, iar software-ul CMS este echipat cu o criptare puternică pentru a-ți proteja utilizatorii.

De asemenea, ar trebui să migrezi site-ul la HTTPS, mai ales dacă ești în comerțul online sau stochezi date despre cllienți. Nu numai că criptarea HTTPS oferă o securizare mai bună a site-ului, dar este și un indicator care îți poate face ca site-ul să crească.

Atacurile cibernetice nu sunt SEO negativ, dar vor avea impact ascupra SEO. Google va eticheta site-ul cu ”acest site poate fi compromis”, ceea ce va face să scadă traficul către site.

Concluzie:

SEO negativ este rar. De cele mai multe ori Google își dă seama de un anumit comportament suspect și limitează impactul avut asupra SERP. Cu toate acestea, mereu vor exista oameni care să se joace cu sistemul.

Sfatul meu este să urmezi sfaturile analistului pentru astfel de probleme de la Google, John Mueller: ”Lucrăm foarte mult pentru a ne asigura că efectele terțelor părți nu joacă un rol în rezultatele căutării. Dacă vezi ceva de genul acesta, ești bine venit să ne spui.”

Dacă crezi că ai fost victima SEO-ului negativ, fă orice pentru a izola problema, și spune problema la Google. Între timp, cel mai bun sfat este să monitorizezi cu atenție performanța site-ului și să rezolvi problemele din fașă.  

Share this post

Lasă un răspuns