Specialist SEO angajat sau colaborare cu o Agentie SEO?

Specialist SEO angajat sau colaborare cu o Agentie SEO?

In era moderna, fiecare afacere vrea sa reuseasca in marketingul digital prin adoptarea optimizarii site-lui pentru motoarele de cautare si cresterea traficului catre site-ul companiei. Acesta este un proces dificil si pentru a obtine servicii SEO excelente pentru compania ta, se pune problema de a lua o decizie intre a angaja un specialist in-house si a colabora cu o agenție de SEO specializata. Fiecare dintre aceste alegeri are avantaje si dezavantaje pe care le vom discuta in articolul de azi. 

Un element cheie in dezvoltarea afacerii in mediul online este traficul de cautare organic catre site-ul companiei prin care poti atrage tot mai multe persoane care, desi nu cunosc brandul tau, pot fi interesate de produsele si/sau serviciile oferite. In timp, acesti noi vizitatori, proveniti din traficul organic non-brand, pot dezvolta un atasament fata de brand, se pot transforma in clienti si consumatori loiali care recomanda produsele si/sau serviciile oferite in cercurile lor de prieteni si cunoscuti.

Orice afacere, care isi doreste sa se dezvolte si sa fie sustenabila pe termen lung, are nevoie ca in permanenta sa isi largeasca baza de clienti si consumatorii. Clientii existenti sunt extrem de valorosi deoarece cunosc deja produsele si /sau serviciile oferite si de la acestia poti obtine mai usor venituri prin vanzari repetate sau prin diverse programe de loializare si fidelitate. In plus, acestia pot fi excelenti ambasadori ai brandului si pot ajuta la cresterea numarului de clienti prin recomandari si redistribuirea paginilor web pe retelele sociale. 

In acest context, cresterea traficului organic non-brand este o strategie vitala pentru dezvoltarea afacerii si largirea bazei de clienti prin intermediul website-lui, indiferent daca vinzi sau nu online. Exista doua modalitati principale prin care poti obtine cresterea traficului de cautare organica:

– prin adaugarea de mai multe pagini pe site, optimizate pentru cuvinte cheie si expresii relevante pentru produsele si serviciile oferite

– optimizarea paginilor web actuale pentru motoarele de cautare (SEO)

Optimizarea SEO a site-lui

In conditiile in care algoritmii motoarelor de cautare se actualizeaza in permanenta si devin tot mai avansati, procesul de optimizare SEO al unui website devine tot mai complex si, de cele mai multe ori, mai dificil de gestionat de catre o singura persoana. Acesta este un moment crucial si pentru afacerea ta intrucat va trebui sa iei decizia daca faci acest lucru in-house, angajand un specialist SEO, sau daca alegi sa colaborezi cu o agentie specializata si experimentata in servicii de optimizare SEO. 

La o simpla cautare in Google dupa expresia “servicii optimizare SEO profesionale”, vei gasi foarte multe informatii despre optimizarea SEO, multe dintre acestea prezentand metode care se bat cap in cap. Exista riscul ca, lucrand superficial sau utilizand practici incorecte, sa faci o optimizare gresita a website-lui care sa nu iti aduca rezultatele dorite sau sa te trezesti cu penalizari de la motoarele de cautare.

De aceea, in acest articol, ne-am propus sa discutam care sunt avantajele si dezavantajele intre a angaja un specialist SEO (in-house) si a alege colaborarea cu o agentie SEO specializata. 

Citeste si...  AdWords vs SEO - Care este cea mai buna alegere pentru marketing?

1. Angajarea unui Specialist SEO in companie

Un specialist, pe oricare dintre domeniile relevante pentru companie, este un activ deosebit de valoros pentru organizatie. Cand discutam despre SEO, nu avem nici un motiv sa facem exceptie: un specialist SEO in cadrul unei firme poate aduce o valoare adaugata semnificativa prin activitatea sa, cu efect direct in cresterea cifrei de afaceri, chiar daca acesta nu face nici o vanzare sau nu semneaza vreun contract.

Sa presupunem ca ai dat un anunt de angajare si ai reusit sa gasesti un specialist SEO experimentat si nu o persoana care de-abia acum invata SEO (pe banii si timpul companiei). Iata care sunt principalele avantaje si dezavantaje pentru a face optimizare SEO in-house, adica intern, cu resurse proprii, respectiv cu specialistul SEO pe care tocmai l-ai angajat.

Principalele 4 avantaje pentru optimizarea SEO in-house

  1. Viteza de implementare. Un specialist SEO angajat in firma va avea acces direct la site si va putea trece imediat la implementarea tehnicilor de optimizare pentru campania respectiva. In plus, fiind in cadrul companiei, va avea posibilitatea sa insiste zilnic (daca este necesar) pentru realizarea acestor implementari. 
  2. Cunoaste si este la curent cu toate modificarile aduse site-ului. Fiind intr-o echipa, specialistul SEO va participa (sau va afla ulterior) deciziile si modificarile care doresc sa fie facute la un site. In acest fel, va putea actiona imediat si proactiv pentru ca acestea sa nu afecteze campania de marketing in mod negativ, ci – dimpotriva – sa reprezinte un avantaj.
  3. Cunoaste mai bine produsele  si/sau serviciile companiei. Acest fapt este important pentru intelegerea profilului de client si a necesitatilor acestuia pentru ca ajuta la alegerea cuvintelor si expresiilor cheie si o optimizare mult mai eficienta a site-lui.
  4. Confidentialitate. Un specialist SEO are acces la diferite date statistice despre vizitatorii site-ului, comportamentul acestora, paginile web cele mai vizitate, numar de click-uri si alti parametrii analitici. Daca pentru compania ta aceste date sunt importante, probabil ca nu vei dori sa externalizezi acest servciu.

Principalele 7 dezavantaje pentru optimizarea SEO in-house

  1. Dificultatea de a angaja persoana potrivita. Asa cum discutam mai sus, atunci cand doresti sa angajezi un specialist sa se ocupe de optimizarea SEO a site-lui si campaniei de marketing, este important ca persoana respectiva sa aiba deja abilitatile, experienta si expertiza in acest domeniu. Cu alte cuvinte, specialistul SEO este specializat in SEO si nu este doar “baiatul de la IT”. De cele mai multe ori, recrutarea si angajarea persoanei potrivite este mai dificila datorita faptului ca in companie nu exista o modalitate prin care sa se poata estima in mod corect nivelul de cunostinte SEO pe care il au candidatii. 
  2. Costul total pe care il presupune angajarea unui specialist SEO ajunge foarte usor sa depaseasca comisionul perceput de o agentie SEO. Aici nu ne referim doar la costurile financiare pe care le implica angajatul respectiv (salariu si alte cheltuieli indirecte), ci si la bugetele necesare activitatii de SEO, cum ar fi costurile pentru construirea de linkuri sau pentru auditarea tehnica a site-lui.
  3. Dificultate in schimbare. In cazul in care campania SEO nu se desfasoara conform asteptarilor si consideri ca acest lucru este din cauza specialistului SEO angajat, este mult mai dificil sa aduci o alta persoana in loc. In plus, tot acest proces, care poate implica concediere, reluarea procesului de recrutare si angajarea unui nou specialist, genereaza costuri suplimentare.
  4. Rutina si monotonie. La un moment dat, activitatea intr-o campanie SEO poate ajunge sa devina monotona, situatie in care , fiind prins in rutina zilnica de optimizare, angajatul poate pierde din vedere modificari importante de algoritmi Google. Lipsa diversitatii provocarilor SEO poate contribui la aceasta deconectare de la noutatile din domeniu. 
  5. Este dificil sa fii cel mai bun specialist pe tot ce inseamna SEO: optimizare tehnica a site-ului, optimizare de continut, analiza si optimizare profil linkuri, analiza strategie SEO  competitori etc. O campanie SEO necesita expertiza pe toate aceste domenii, motiv pentru care, in agentiile SEO specializate, echipele sunt formate din persoane cu specializari diferite.  
  6. Lipsa de experienta pe proiecte similare. Optimizarea SEO este un domeniu foarte dinamic si daca anumite tehnici au functionat la un moment dat pe anumite site-uri, in momentul prezent ar putea sa nu mai fie valabile. Practic, o singura persoana specializata pe optimizarea SEO nu poate avea experiente multiple, precum le poate avea o echipa. Totodata, este limitata posibilitatea de a obtine, in acelasi timp, informatii din mai multe campanii, ceea ce poate constitui un element de diferentiere important in succesul campaniei SEO. 
  7. Costuri foarte mari pentru utilizarea de aplicatii software SEO premium. O campanie SEO in care nu se foloseste un sistem profesional de monitorizare SEO, identificarea profilului de linkuri, generarea de cuvinte si expresii cheie, auditarea tehnica a site-ului sau analiza competorilor, nu poate obtine un succes real. Accesul la astfel de instrumente poate depasi usor cateva sute de euro pe luna. 

2. Colaborarea cu o agentie SEO profesionista

Colaborarea cu o agentie SEO profesionista are atat avantaje, cat si dezavantaje, o parte dintre acestea fiind complementare punctelor deja prezentate mai sus. Astfel, multe dintre dezavantajele variantei “specialist SEO in-house” sunt de fapt avantaje ale colaborarii cu o agentie SEO si reciproc.

In cotinuare, le vom prezenta intr-un mod similar, incepand cu avantajele pe care le poti obtine in urma colaborarii cu o agentie SEO profesionista, cum este Oblyo Digital Agency. 

O precizare importanta: toate avantajele si beneficiile prezentate mai jos nu sunt valabile pentru toate agentiile SEO din Romania. Insa, expunerea lor te va ajuta sa eviti capcana serviciilor SEO “ieftine” sau “accesibile” si sa alegi cea mai potrivita agentie specializata in servicii SEO pentru afacerea ta.

Principalele 13 avantaje pentru colaborarea cu o agentie SEO

  1. Expertiza. Strategia SEO este realizata si implementata de specialisti SEO cu experienta si,  de cele mai multe ori, cu know-how din campanii anterioare chiar pe domeniul tau. De exemplu, daca ai un magazin online cu mobilier, o agentie SEO care a mai lucrat sau lucreaza pe astfel de proiecte, are deja un set de insight-uri SEO deosebit de valoroase cu privire la specificul domeniului. 
  2. Obiective SMART. Intr-o campanie SEO realizata de o agentie, trebuie setat foarte clar atat obiectivul principal, cat si obiectivele intermediare, astfel incat beneficiarul sa poata verifica oricand daca agentia SEO isi face corect treaba si daca este “in grafic” pentru atingerea obiectivelor.
  3. Monitorizare. Campania SEO este monitorizata corect si continuu si primesti rapoarte periodice cu privire la evolutia principalilor indicatori, precum si la impactul pe care campania le genereaza in afacere. O astfel de monitorizare este posibila insa doar prin utilizarea unor instrumente SEO avansate, al caror cost este mai usor suportat de catre o agentie, unde se imparte la mai multi clienti. 
  4. Instrumente premium de analiza SEO. La fel ca si in cazul monitorizarii, costul acestor instrumente se imparte la mai multi clienti, ceea ce face eficienta utilizarea lor din punct de vedere financiar. De exemplu, costul uzual pentru un software specializat, cum este SimilarWeb Pro, poate ajunge la 15.000 USD/an, iar facilitatile pe care le ofera iti permit sa: 
    • intelegi cat de mare este cererea in piata online pentru produsele si/sau serviciile companiei tale si cum este ea afectata de sezonalitate; 
    • identifici principalii jucatori pe piata si ce cota detine fiecare; 
    • afli pe ce cuvinte cheie lucreaza fiecare competitor si care este strategia lui SEO; 
    • identifici oportunitatile de link-building care exista pentru site-ul tau; 
    • intelegi modul in care oamenii cauta produsele si/sau serviciile din afacerea ta.
  5. Transferul de Know How. Atat prin rapoartele de activitate, analizele realizate, dar mai ales prin intalnirile periodice dintre beneficiar si specialistii SEO din echipa de proiect care se ocupa de campania ta, se transfera, in ambele directii, o semnificativa cantitate de informatii.  Clientul intelege cum functioneaza procesul de optimizare SEO si ce impact are asupra afacerii, iar specialistii din agentie inteleg mai bine care sunt obiectivele tale de business si cum pot alinia campania SEO la acestea. 
  6. O agentie poate observa lucruri pe care echipa interna (sau specialistul SEO angajat) le trece cu vederea, din cauza unei prea mai familiarizari cu business-ul. Efectiv, exista situatii in care nu observam ceva gresit pentru ca ne-am obisnuit prea tare cu starea de fapt respectiva.
  7. Posibilitate de scalare a efortului. Intr-o agentie SEO, daca se doreste dublarea eforturilor de SEO in urmatoarele X luni, urmand ca apoi sa se revina la ritmul normal, acest lucru este perfect posibil. Aceasta se realizeaza fie prin alocarea mai multor persoane specializate pentru proiectul respectiv, fie prin cresterea numarului de ore de lucru pentru specialistii SEO alocati proiectului respectiv. Gandeste-te ca pregatesti o lansare a ultimului produs din portofoliu sau te pregatesti de Friday.
  8. Flexibilitate. In cazul colaborarii cu o agentie SEO, exista posibilitatea de a esalona platile sau chiar de a reduce temporar bugetul alocat, in cazul in care apare o problema de cash-flow in companie. Unui specialist SEO angajat nu-i poti spune ca doresti o re-esalonare a salariului.
  9. Conexiunile cu media si parteneriate deja existente cu bloggeri, pentru campaniile de advertoriale SEO. Aceste parteneriate si retele de bloggeri se construiesc in timp, necesita efort si dedicare si, de cele mai multe ori, agentiile web au preturi mult mai bune.
  10. Posibilitatea (relativ facila) de schimbare a agentiei. Desi ca agentie SEO nu ne place sa recuoastem acest lucru, adevarul este ca daca un client este nemultumit de evolutia campaniei sau de modul in care este tratat, acesta poate, destul de usor, sa aleaga un nou furnizor pentru acest tip de servicii. Schimbarea nu este insa un lucru dorit pentru nici una dintre parti, dat fiind ca, de obicei, aceasta presupune un pas inapoi in campanie. 
  11. Continuitate si certitudine. Compania este foarte vulnerabila in cazul in care toata activitatea de SEO este gestionata de o singura persoana. Aceasta, la un moment dat, poate decide sa plece din firma. Adaugand si faptul ca, de obicei, nu se pune un accent deosebit pe documentarea si proceduralizarea activitatilor, astfel incat acestea sa poate fi preluate cu usurinta si rapid de catre un alt angajat, situatia poate sa ajunga sa fie destul de neplacuta. O agentie SEO poate asigura continutatea proiectului, chiar daca are fluctuatii de personal. 
  12. Posibilitatea de a te concentra pe propriul business. Este evident ca o companie in care focusul principal este produsul sau serviciul pe care il ofera va putea sa livreze o calitate mai buna si sa-si eficientizeze activitatea. Daca o parte din echipa sa, mai grav, managerul companiei, aloca timp (de multe ori semnificativ) pentru activitatile de SEO, performantele companiei sunt afectate. 
  13. Transparenta in diagnostic si raportare. O agentie externa nu “are prieteni” in companie, de care sa tina cont atunci cand face un raport catre management cu privire la factorii care ingreuneaza sau pun in pericol atingerea obiectivelor de crestere. Spre exemplu, daca se intarzie cu implementarea recomandarilor tehnice sau continutul nu este creat conform specificatiilor, este in interesul agentiei SEO sa traga un semnal de alarma, acolo unde un angajat ar putea lasa lucrurile sa decurga asa, pentru a pastra o relatie buna cu colegii. 

Principalele 4 dezavantaje pentru colaborarea cu o agentie SEO

Colaborarea cu o agentie SEO poate avea si dezavantaje, in comparatie cu angajarea unui specialist SEO in companie, mai ales daca alegerea nu a fost tocmai bine facuta. Majoritatea dezavantajelor vin, de fapt, din lipsa de comunicare si se pot rezolva prin intalniri si discutii deschise. Iata care sunt insa principalele dezavantaje care pot aparea intr-o colaborare cu o agentie SEO: 

  1. Intelegerea incompleta a obiectivelor de business. Aceasta apare, in special, atunci cand nu exista disponibilitate pentru intalniri si daca obiectivul este setat doar la nivel de trafic. Agentia va avea tendinta sa directioneze eforturile de optimizare SEO catre cuvintele cu cele mai mari volume de cautari, chiar daca exista altele pentru care clientul ar putea avea o rata mai buna de conversie. 
  2. Procese structurate de analiza si implementare, mai putin flexibile. O agentie, pentru a opera in mod eficient, isi dezvolta o metodologie de lucru: integrarea de campanii noi doar la inceput de luna, analiza factorilor tehnici SEO dupa un anumit calendar si intr-o anumita ordine etc. 
  3. Alocarea diferentiata a resurselor. Realist vorbind, clientilor agentiei le sunt alocate resurse de timp proportional cu dimensiunea campaniei si bugetul disponibil.  
  4. Comunicarea nu se face instant. In principiu, fie ca soliciti o informatie pe e-mail sau telefonic, de cele mai multe ori este nevoie ca seful de proiect dedicat campaniei sa ceara, la randul sau, detalii persoanelor implicate in proiect, pentru a putea formula un raspuns. 

Recomandari pentru o campanie SEO de succes

Din experienta noastra de lucru cu peste 200+ campanii SEO pana in prezent, o campanie SEO de succes necesita un grad ridicat de implicare si din partea beneficiarului. Pur si simplu, abordari de genul “v-am dat banii, nu ma intereseaza ce faceti si vreau sa vad doar rezultatele” nu functioneaza sau necesita un buget foarte mare.

Cele mai bune rezultate apar atunci cand, lucrandu-se cu o agentie SEO, pentru dublarea eforturilor agentiei, clientul poate aloca si resurse umane din companie (de nivel junior), pe zonele in care nu este neaparat necesara o expertiza SEO deosebita. De exemplu, din punct de vedere al costurilor, realizarea unor actiuni repetitive, pe baza indicatiilor precise ale specialistului SEO din agentie, este mult mai eficienta sa fie realizata cu o persoana din firma.

Chiar daca (intelegand avantajele si dezavantajele enumerate in acest articol) decizi sa iti creezi propriul departament SEO in cadrul companiei, este bine ca activitatea acestuia sa fie auditata periodic de o agentie specializata in SEO.

Alegerea unei agentii SEO nu este un proces usor, necesita implicare si intelegere a unor termeni si factori cheie. Daca doresti sa afli mai multe, gasesti suficiente resurse, inclusiv pe blogul Oblyo Digital Agency, din care poti intelege mai bine cum se stabileste pretul serviciilor SEO, cum sa faci comparatie intre mai multe oferte SEO, care sunt costurile ascunse ale unei campanii SEO, ce inseamna si cum te ajuta optimizarea SEO locala etc. Sau, poti solicita un raport de optimizare SEO   personalizat pentru a afla cum poti obtine cresterea traficului organic, marirea numarului de clienti si, implicit, a profiturilor in afacerea ta.

Aici, la Oblyo Digital Agency, dorim sa fim prietenul si partenerul tau de incredere atunci cand te afli la inceput de drum, sa iti fim un bun indrumator atunci cand vrei sa avansezi si, daca e necesar, sa iti oferim o mana de ajutor atunci cand te afli in impas. 

Toate aceste lucruri sunt posibile datorita faptului ca echipa Oblyo Digital Agency iti ofera o gama completa si complexa de servicii SEO, se ocupa de optimizarea site-ului, te ajuta in promovare, iar acolo unde este cazul, construieste totul de la zero.

Citeste si...  5 motive pentru care afacerea ta pierde daca nu foloseste Google AdWords
Citeste si...  12 moduri in care pierzi daca nu ai un site pus la punct
Citeste si...  Care sunt efectele negative ale unui website neoptimizat SEO?
Citeste si...  7 moduri prin care pierzi daca site-ul tau nu este optimizat SEO

Despre Tine

 

Verificare

 

Share this post

Lasă un răspuns